Efektywne wprowadzenie zmiany w szkole wymaga podjęcia strategii, ciągłej ewaluacji i efektywnej mądrej pracy całej społeczności szkolnej.
Pięć kroków wartościowej zmiany w szkole niesie ze sobą szereg działań.
Aby pozytywna zmiana mogła się zadziać, warto zastanowić się nad stworzeniem fundamentalnych ram pod jej realizację.
Siła oddziaływania nauczycieli w szkole jest równocześnie siłą sprawczą uczenia się.
Uczenie się jest najważniejszą rzeczą w szkole.
Ważne jest nie tylko, co uczniowie się uczą, ale również odpowiedź na pytanie dlaczego nasi uczniowie powinni się tych konkretnych rzeczy uczyć?
Uczenie się nabiera na sile w działaniach, które w splocie z wartościową ewaluacją budują podstawę edukacji w każdej szkole.
Punkt wyjścia jest kotwicą.
Co wiedzą już uczniowie?
Aby skutecznie planować, należy poznać dotychczasową wiedzę uczniów i ich umiejętności i w kontekście tego planować dalsze działania.
Potrzeby uczniowskie wraz z oceną ich mocnych i słabych stron są integralną częścią procesu edukacyjnego w klasie szkolnej.
Wszyscy są odpowiedzialni w szkole za jakość edukacji. Szkolni liderzy odgrywają tutaj rolę ważną, gdyż niosą do szkolnych społeczności założenia wraz z określeniem kluczowych dla zmiany zadań.
Sukces szkolny skupia dyrektora, liderów, nauczycieli, uczniów i rodziców. Koalicja tych grup społecznych ma zasadnicze znaczenie dla efektywnej szkoły.
Zmiana jest wyzwaniem.
Sprawny system analizowania i zbierania danych na temat uczenia się jest inhibitorem zmiany.
Interpretacja uczenia się uczniów daje wartościowe wskaźniki do planowania procesu uczenia się w klasie szkolnej.
Często ograniczeni jesteśmy przez stereotypy, które wyrażają się w sformułowaniach „tak klasa nigdy nie będzie dobra z matematyki”, „ oni nie odrabiają pracy domowej”, „strasznie rozbrykana jest ta IIb”.
To nauczyciele są inicjatorami zmiany. Bycie agentem dobrej edukacji wymaga poświęcenia i planu.
Każdy uczeń jest w stanie uczyć się, a nauczyciele są w stanie oddziaływać na wszystkich swoich uczniów.
Siła oddziaływania nauczycieli jest mocą sprawczą dobrej edukacji.
Dobry plan.
Nie istnieje czarodziejska mikstura na efektywne uczenie się wszystkich uczniów w szkole.
Najważniejsze jest wzajemne zrozumienie dla własnej siły oddziaływania i motywacja, by chcieć to robić.
Dobrą edukację budujemy dzień, po dniu, tydzień po tygodniu, miesiąc po miesiącu.
Czas jest naszym sprzymierzeńcem.
Wszystkie działania są dobre, które przybliżają nas w stronę poprawy uczenia się uczniów.
W dobrym planie chodzi o to, by z wielorakich działań szkolnych wybrać najlepsze i je potęgować.
Cele są kluczem do realizacji zamierzeń edukacyjnych.
Działania edukacyjne i ich ewaluacja odbywa się właśnie w kontekście celów szkoły.
Sterowanie zmianą.
Zmiana wymaga bycia świadomym wielu czynników. Po pierwsze monitorowanie działań i chęć ich modyfikacji, aby służyły one uczeniu się w szkole.
Rozwiązywanie pojawiających się problemów stanowi filar sterowności, tak jak podtrzymywanie dynamiki działań podjętych w związku z wdrożeniem zmiany.
Docenienie sukcesów.
Świętowanie sukcesów jest ważne dla podtrzymania chęci wytrwania w zmianie.
Doskonalenie się jest ważnym procesem rozwojowym każdego człowieka. Stąd porażki i popełnianie błędy są elementem naszego uczenia się.
Docenienie włożonego wysiłku w naukę, zauważenie małych kroków na przód ma za zadanie motywować w edukacyjnej drodze każdego ucznia.
J. Hattie ” Widoczne uczenie się nauczycieli”