
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie nauczania specjalnego zespół nauczycieli przygotowuje tzw. IPET.
Indywidualny program terapeutyczno- wychowawczy jest realizowany w szkole przez nauczycieli, ale również zawiera wskazówki dla rodzica o postępach w rozwoju dziecka.
W jaki sposób poprawnie skonstruować IPET?
Poniżej prezentuję przykładowy IPET dla dziecka z wadą słuchu.
Imię i nazwisko ucznia: ……………………….
Data i miejsce urodzenia:………………………
Klasa: ………………………………………
IPET na rok szkolny: ………………………….
Podstawa Objęcia ucznia kształceniem: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr………. wydane przez ………………………….
Kategoria specjalnych potrzeb: dziecko niesłyszące z obustronnym niedosłuchem senso- motorycznym znacznego stopnia, wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
I. Funkcjonowanie dziecka na podstawie orzeczenia:
Mocne strony |
Słabe strony |
Dobra organizacja percepcyjna Dobra koordynacja wzrokowo- ruchowa Dobra długotrwała pamięć wzrokowa Tempo uczenia adekwatne do wieku Myślenie przyczynowo skutkowe w normie Myślenie abstrakcyjne: klasyfikowanie Dobra sprawność manualna Zaburzone rozumienie relacji przestrzennych Nie odtwarza liter i cyfr Słabe umiejętności matematyczne: nie określa ilości elementów w zbiorze Poprawne relacje z dorosłymi: otwartość Dość wysoki poziom motywacji i zaangażowania w zadania, które potrafi wykonać |
Mała dokładność wykonywanych działań Zaburzone procesy analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej Ograniczone umiejętności werbalne Zaburzona komunikacja: używanie pojedynczych, często zniekształconych wyrazów Zaburzone relacje społeczne z rówieśnikami Słaba sprawność grafomotoryczna Wąski zakres wiedzy ogólnej |
Diagnoza : dziecko niesłyszące z obustronnym niedosłuchem senso- motorycznym znacznego stopnia, wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Zalecenia:
– realizowanie wychowania przedszkolnego w grupie przedszkolnej specjalnej lub integracyjnej
– zapewnienie różnorodnych oddziaływań terapeutycznych
-zajęcia rewalidacyjne, w celu usprawniania obszarów zaburzonych
– terapia surdologopedyczna
– poszerzanie wiedzy ogólnej: słowno- pojęciowej
– w kontaktach z dzieckiem należy stosować pozycję „twarzą w twarz”, wyraziście artykułować oraz mówić
– Zachęcanie do komunikowania się w sposób werbalny, cierpliwe wysłuchanie odpowiedzi dziecka.
– Należy często powtarzać, celem słuchowego utrwalenia nowych wyrazów.
– Zabawy i ćwiczenia rozwijające sprawności manualne oraz koordynację wzrokowo- ruchową, grafomotorykę, tempo i precyzję ruchów.
– wspieranie procesu integracji z grupą rówieśniczą.
– zapewnienie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji, stwarzanie możliwości odnoszenia sukcesów.
-Zapewnienie pomocy psychologicznej rodzinie oraz włączenie jej w proces terapeutyczny.
– Monitorowanie dynamiki rozwojowej dziecka.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka:
- Cele ogólne programu ( kierunki pracy z dzieckiem)
– Wszechstronne rozwijanie uzdolnień i czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji
-Wspomaganie rozwoju mowy i umiejętności porozumiewania się, rozwijanie umiejętności werbalnych i funkcji językowych
-Rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych, kształtowanie poczucia przynależności społecznej
-Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się
-Kształtowanie motywacji do pracy
-Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia
Cele edukacyjno- terapeutyczne:
Cel główny: kształtowanie poczucia własnej wartości ucznia.
Cele szczegółowe:
– rozwijanie poczucia świadomości własnych zalet i wad
-kształtowanie u ucznia poczucia mówienia o własnych potrzebach
-Cel główny: kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie słyszących rówieśników
Cele szczegółowe:
-kształtowanie umiejętności ustalania i przestrzegania zasad i reguł panujących w grupie
-kształtowanie umiejętności wypełniania ról społecznych
– kształtowanie umiejętności słuchania tego co inni mają do powiedzenia
Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanej podstawy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia.