adaptacja w szkole, zabawy adaptacyjne w szkole, lekcje wychowawcze, zabawy na wzajemne poznanie się

Wrzesień jest miesiącem adaptacji w szkołach, przedszkolach oraz wszelkich formach edukacji dzieci.

Uczniowie muszą się poznać. 

Wspólne przeżywanie pozytywnych emocji w klasie buduje relacje i więź między nauczycielami, a uczniami oraz samymi uczniami.

Jakie zabawy zaproponować, aby miło spędzić pierwsze dni w szkole?

Prezentuję zestaw zabaw, pląsów oraz zadań, których głównym celem jest integracja uczniów oraz budowanie pozytywnych emocji wśród uczniów.

Przedstawiamy się – każdy przedstawia się , ale w taki sposób, że dodaje do swojego imienia przymiotnik, który określa jakąś jego cechę charakteru. Przymiotnik ma się zaczynać na taką sama literę, jak jego imię. Wzór: Witam wszystkich, jestem bezpośrednia Basia.

Pozdrowienia bez słów

Każdy wymyśla pozdrowienie dla pozostałych uczestników grupy, ale ma to być pozdrowienie niewerbalne, może natomiast wykorzystać różne rekwizyty.

Krzyżówka imion –  Grupa dzieli się na dwa zespoły, każdy wpisuje swoje imię w odpowiednią ilość kratek, a następnie wspólnie  grupy na dużym arkuszu papieru z tych imion układają  krzyżówkę. Ważne jest żeby można było odczytać jakieś hasło.

Bajka o czterech królewiczach-  każdy wybiera swój ulubiony kolor bibuły, ten który uważa za najsympatyczniejszy. Ma za zadanie nakleić na kartce z tej bibuły coś charakterystycznego dla siebie, coś co będzie odzwierciedlało jakąś cechę jego charakteru, tą najbardziej dominującą.  Następnie prowadzący czyta bajkę. W dalszej części rozmowa na temat temperamentów.

 Zabawy i ćwiczenia społeczne

Zabawy te umożliwiają budowanie odpowiedniej atmosfery w grupie,  wzajemne zbliżenie się członków grupy, uczą formułowania pozytywnych komunikatów.

 

ĆWICZENIE „ Budowle z naszych ciał”

Uczestnicy łączą się w trzyosobowe zespoły i mają za zadanie ze swoich ciał zbudować „coś” może to być jakiś przedmiot, budowla, pozostali uczestnicy maja odgadnąć, co to jest.

Ćwiczenie „Rysunek”– każdy dostaje kartkę papieru i coś do rysowania.  Zadaniem uczestników jest uważnie posłuchać opowiadanie i narysować jak najwięcej szczegółów.  Każdy pracuje samodzielnie. Prowadzący odczytuje opowiadanie: Oto jest ogromna budowla. Cała wykonana z niebiesko żółtych kwadratowych płytek. Ma 10 pięter. Na każdym piętrze jest po 7 okien.  Na szczycie błyszczy czerwona kopuła zakończona szpicem. Budowle otacza parkan zrobiony z pojedynczych desek. Dookoła kręci się mnóstwo ludzi.

Gdy wszyscy skończą prowadzący czyta inne opowiadanie.  Zadaniem uczestników , podzielonych na dwie grupy , będzie teraz wspólne narysowanie, tego co zapamiętali, na jednym dużym arkuszu papieru.

Była piękna pogoda, poszedłem na spacer. Po kilku chwilach doszedłem do pięknego domu otoczonego drzewami i malowanym parkanem. Do był jednopiętrowy, cały opleciony dzikim winem. Dwa oka były zasłonięte kolorowymi zasłonkami. Wchodziło się do niego przez ganek, na stopniach którego wygrzewał się czarny kot. Dach domu pokryty był zielonymi dachówkami . w ogródku rosły tulipany, róże, niezapominajki. Była tam też mała sadzawka otoczona kamykami.

Dyskusja na temat, kiedy pracowało się lepie: w grupie, czy samemu
i dlaczego
….

Zabawa „Minister finansów”

Grupa dostaje woreczek prawdziwych pieniędzy. Prowadzący musi znać sumę. Zadanie polega na tym  żeby podzielić pieniądze równo pomiędzy wszystkich uczestników. Można przeliczać, dodawać, dzielić. Wszyscy uczestnicy mają być zaangażowani w pracę. Wskazówka: Pomocne byłoby wyznaczenie zdolnego ministra finansów, który zanotuje poszczególne sumy i będzie czuwał nad przebiegiem podziału pieniędzy.

Skarb myśliwego – Każdy dostaje instrukcję i musi ją wykonać:

  • Znajdź kogoś, kto spędził ostatnie wakacje nad morzem i porozmawiaj z nim o tym,
  • Znajdź kogoś, kto spędził ostatnie wakacje w górach i porozmawiaj z nim o tym,
  • Znajdź kogoś, kto ma podobny kolor garderoby i porozmawiaj o modzie,
  • Znajdź kogoś, z kim według ciebie masz dużo wspólnego i sprawdź, czy to prawda,
  • Znajdź kogoś, kto ma taki sam znak zodiaku jak ty i porozmawiaj o astrologicznej determinacji osobowości,
  • Przeprowadź wywiad z kimś kto nosi okulary i zapytaj, jaki to ma wpływ na jego życie,
  • Wybierz swojego ulubionego aktora i spróbuj znaleźć osobę, która podziela twój punkt widzenia. Jeżeli nie ma takiej osoby postaraj się przekonać kogoś,
  • Znajdź kogoś, kto lubi jazz i dowiedz się coś ciekawego na ten temat,
  • Znajdź kogoś, kto lubi potrawy kuchni chińskiej i porozmawiaj z nim na ten temat,
  • Odszukaj osoby, które mają dzieci w takim wieku, jak twoje i porozmawiaj z nimi na temat ewentualnych problemów wychowawczych,
  • Odszukaj osoby, które lubią oglądać komedie i dowiedz się, co oglądały ostatnio,
  • Znajdź osobę, która lubi uczyć się języków obcych i poproś żeby powiedział coś o sobie w tym języku, który zna najlepiej,
  • Znajdź osobę, która ma taki sam aparat telefoniczny i wymień się z nią numerami,
  • Znajdź osobę, która lubi tańczyć i zatańcz z nią krok walca,
  • Znajdź osobę, która jeździ na nartach i porozmawiaj z nią organizacji tras narciarskich,
  • Odszukaj osobę, która ostatnio chorowała na grypę i porozmawiaj z nią na temat naturalnych sposobów leczenia,
  • Znajdź osobę , która marzy o podróży do Egiptu i zapytaj ją , jak reaguje na wysokie temperatury,

Zabawy rozwijające twórcze myślenie

Odgadujemy swoje pragnienia- grupy wymyślają swoje pragnienia i zapisują na kartkach. Inne grupy wymyślają prezenty i również zapisują na kartkach. Potem następuje symboliczne wręczenie prezentów i sprawdzenie na ile były one trafione.

Tocząca się opowieść– dzieci siedzą w kole, nauczycielka ma w ręku piłkę i rozpoczyna opowieść np. Pewnego dnia Ewa wybrała się na spacer do pobliskiego parku. Postanowiła: Nauczycielka toczy piłkę do wybranego dziecka, które podejmuje rozpoczętą myśl i opowiada dalej. Zabawa toczy się do skończenia tej dziwnej opowieści.

Zadania – należy stworzyć jak najwięcej zdań, których słowa zaczynają się na wymienione litery:

P………..j………………g…………s…………t………………r…………..m……………. .

Odgadnij zasadę – jedna osoba wychodzi , a pozostali ustalają sasadę , według której będą odpowiadać na pytania. Po powrocie nieobecny zadaje uczestnikom pytania dotyczące ich samych i słuchając odpowiedzi musi odgadnąć zasadę, według której odpowiadają. Zasady np. co druga osoba kłamie, podczas odpowiedzi drapie się po głowie.

Zabawy rozwijające twórcze działanie.

Rysunek – kolejno członkowie grupy rysują coś na szarym papierze i nie kończąc odchodzą , następny przychodzi i kończy. Grupa na koniec nadaje tytuł rysunkowi.

Zakupy – kolorowe gazety, kawałki włóczki, papier z którego należy zrobić sobie torbę i udać się z nią na zakupy. Nakleić na torbę wszystko to, co chciałoby się kupić. Później każdy opowiada, jakie zrobił zakupy

Gry i zabawy dydaktyczne

Na ryby, na grzyby

Grupę dzielimy na cztery drużyny, mamy przygotowane cztery ilustracje
( las, morze, jezioro, góry). Każda drużyna losuje pociętą na części jedną ilustrację. Na sygnał  drużyny układają ilustracje. Następnie każda drużyna ma wypisać , jak najwięcej słów które kojarzą się jej z danym środowiskiem.

Kolejna część zadania, z tych słów ma ułożyć 6 zdań, które będą odpowiedzią na pytanie, jak można spędzić czas wolny w lesie, nad morzem itp.

Co się zmieniło?

Jedno dziecko opuszcza salę. Pozostałe dokonują jakiś zmian w sali. Po powrocie dziecko, które opuściło salę musi powiedzieć, co się zmieniło

Podobieństwa i różnice
Dzieci dobierają się dwójkami i wymyślają  pojęcia przeciwstawne np. bogaty-biedny, wysoki-niski, słodki-kwaśny, wolny-szybki itp. Każda z par ma zaprezentować wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie, o jakie pojęcie chodziło.

Kto ułoży więcej rzeczowników?

Utrwalenie pojęcia rzeczownik. Należy przygotować dużą kostkę z kartonu z zapisanymi literami. Jeden uczeń rzuca kostkę. Wszyscy uczestniczący uczniowie wypisują przez 2 minuty rzeczowniki na literę, na której zatrzymała się kostka. Wygrywa ten, kto zapisze najwięcej wyrazów na tę literę.

Ćwiczenia i zabawy relaksacyjne

Strząsanie wody

Dzieci stoją wygodnie, nogi w lekkim rozkroku, ręce zwisają luźno. Prowadzący wydaje polecenia: „Otrząśnij luźno ręce jakbyś strząsał kropelki wody (ok. 15 sek.). strząsaj silniej, niech poruszają się przedramiona i ramiona. Trzęś całym ciałem, tak jak pies po wyjściu z wody. Spróbuj jeszcze otrząsnąć wodę z prawej stopy. Teraz z lewej. Usiądźcie na miejscach”.

Pisanie nosem

Prowadzący wydaje komendę:

„Wyobraź sobie, że nos to ołówek, którym można pisać. Zwróć głowę w lewo i zacznij pisać swoje imię, miej oczy otwarte (ok. 10 sek.). Narysuj wielką spiralę, zaczynając od prawej strony. Teraz taką samą spiralę narysuj z lewej do prawej. Spróbuj jeszcze raz, tym razem kręcąc głową w drugą stronę. Spróbuj napisać wielką ósemkę. Narysuj lub napisz coś.

Narysuj kwiatek ołówkiem znajdującym się na końcu nosa”.

Masaż twarzy „Puszek”

Jedno dziecko z pary kładzie się na plecach. Drugie dziecko (lub rodzic) kawałkiem postrzępionej, miękkiej, papierowej serwetki lekko gładzi czoło, policzki, szyję, ręce i odsłonięte do kolan nogi leżącego dziecka. Towarzyszy temu cicha, spokojna muzyka.

 Zabawy z zapałkami : Przeklęte zapałki i inne

Każde dziecko otrzymuje trzy zapałki, które tak chowa na swym ciele, iż widoczne są główki zapałek. Jest bardzo trudno odkryć zapałkę, która wystaje zza ucha, z włosów, z kieszeni lub z buta. Przy odprężającej muzyce, dzieci uważnie chodzą, milcząc po pomieszczeniu. Próbują odkryć u swych partnerów możliwie najwięcej zapałek. Kto znajdzie zapałkę, może ją zachować. Kto zbierze najwięcej zapałek – wygrywa.