Aby zrozumieć otaczający świat potrzeba jest sprawnych zmysłów.
Zmysł słuchu odgrywa wiodącą rolę w poznaniu rzeczywistości.
Dzięki niemu rozumiemy dźwięki otoczenia i mowy.
Rozumienie mowy właściwe jest tylko człowiekowi.
Jak rozumiemy zatem akustyczną stronę świata?
Zapraszam do inspirującego świata rozumienia mowy poprzez słuch.
Dzięki zmysłowi słuchu możliwe jest przetwarzanie dźwięków otoczenia i mowy ludzkiej. Dzieje się to za pomocą funkcji słuchowych.
FUNKCJE SŁUCHOWE
- Recepcja dźwięków
- Lokalizacja
- Rozróżnianie
- Asocjacja (semantyzacja).
- Pamięć słuchowa
- Lateralizacja
- Kontrola słuchowa
Recepcja dźwięków mowy
Dzięki niej jesteś w stanie usłyszeć dźwięk.
Aby poprawnie słyszeć dźwięki mowy musisz odpowiednio ukierunkować uwagę słuchową. Ukierunkowanie uwagi możliwe jest dzięki programowi wychowania słuchowego. Głównym celem tego programu jest przypisywanie znaczenia do dźwięku: dźwięki otaczającego świata, dźwięki mowy, dźwięki muzyki.
Przypisywanie dźwiękom znaczenia, np. głos matki najważniejszy, zaspokaja potrzebę bezpieczeństwa. Wszystkie dźwięki są ważne dla dziecka- akustyczna strona świata- układ pierwszosygnałowy, jest to baza do rozpoznawania dźwięków mowy.
Dziecko nauczy się funkcji słuchowych na bazie dźwięków otaczającego świata. Rozwijanie strategii słuchowych na bazie dźwięków z otoczenia. JEST to baza dla wprowadzenia dźwięków mowy.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego dotyczą przetwarzania dźwięków mowy przez mózg i umysł. Ośrodkowe zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą mieć wpływ na mowę oraz procesy czytania i pisania.
- Są to zaburzenia w wyższych poziomach kory tzw. centralne zaburzenia słuchu (metoda Tomatisa)
- Poziom umiejętności przetwarzania słuchowego jest zróżnicowany; zaburzenia przetwarzania słuchowego dotyczą 5-7% pełnej populacji. U osób z zaburzeniami mowy i czytania ten procent jest większy.
- Diagnoza dzieci pod kątem przetwarzania słuchowego.
- Każda terapia poprawia jakość funkcjonowania dziecka/ stymulacja dziecka.
- Właściwe drogi pobudzania funkcji słuchowych- szkoła muzyczna- wyższy poziom funkcji słuchowych.
- Ryzyko dysleksji M.Bogdanowicz
PERCEPCJA MOWY
Ta funkcja słuchowa odbywa się na dwóch poziomach.
- Poziom biologiczny: procesy w narządzie słuchu
- Poziom umysłowy: procesy umysłowe, funkcje umiejętności słuchowe.
Złożony mechanizm percepcji słuchowej. Problem podstawowy leży po stronie biologii-ograniczenia ze strony funkcji umysłowych.
NA PRZETWARZANIE SŁUCHOWE SKŁADAJĄ SIĘ:
- Procesy słuchowe: poziom biologiczny
- Umiejętności słuchowe: poziom umysłowy
Centralne procesy przetwarzania słuchowego należy wiązać z mózgiem, natomiast umiejętności słuchowe z umysłem.
Nie jesteśmy w stanie ocenić poziomu mielinizacji mózgu- neuroobrazowanie nie jest aż tak rozwinięte. Kiedy na przykład uwaga dziecka jest wolniejsza, świadczyć to może o nieukończonym procesie mielinizacji umysłu.
POZIOM BIOLOGICZNY
Przewodnictwo powietrzne i kostne, które umożliwia odbiór dźwięków generowanych przez nas i przez otoczenie.
POZIOM UMYSŁOWY
- ZACHOWANIA SŁUCHOWE (ASHA 1996)
- UMIEJĘTNOŚCI I ZDOLNOŚCI SŁUCHOWE (ASHA 2006)
- FUNKCJE SŁUCHOWE
Przetwarzanie słuchowe: obejmuje zarówno poziom biologiczny (ośrodkowy) jak i umysłowy.
- Łatwiej jest diagnozować umiejętności słuchowe niż procesy fizjologiczne zachodzące w korze słuchowej.
- Testy diagnozujące umiejętności słuchowe; zjawiska behawioralne, za które odpowiedzialne są ośrodkowe procesy przetwarzania słuchowego.
- Lokalizacja źródła
- Dyskryminacja dźwięków
- Rozpoznawanie dźwięków
- Analiza czasowa sygnału dźwięków
- Rozdzielczość czasowa
- Maskowanie
- Percepcja kolejności
- Integracja czasowa
- Umiejętność rozumienia mowy zniekształconej
- Umiejętność rozumienia mowy w obecności sygnału zagłuszającego. (sygnały niepełne, zniekształcone).Zjawisko kompresji szybka mowa, upraszczanie sygnału. W szkole dziecko może sobie nie radzić z sygnałem zniekształconym. Sygnały dźwiękowe na siebie się nakładają.
TESTY DO OCENY UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHOWYCH
Stosujemy u pacjentów u których obserwujemy opóźnienie mowy co najmniej dwuletnie.
CENTRALNE ZABURZENIA SŁUCHU DEFINICJE CAPD
„NIEMOŻNOŚĆ PEŁNEGO WYKORZYSTANIA SŁYSZANEGO SYGNAŁU AKUSTYCZNEGO PRZY PRAWIDŁOWYM JEGO ODBIORZE W STRUKTURACH OBWODOWYCH.”(KATZ 1994)
„NIEPRAWIDŁOWOŚCI W PRZETWARZANIU SŁUCHOWYM NA POZIOMIE NEURONALNYM NIE WYNIKAJĄCE Z ZABURZEŃ FUNKCJI POZNAWCZYCH I JĘZYKOWYCH” (ASHA 2005)
-Trzeba odróżnić przewlekłe zapalenie uszu od centralnych zaburzeń słuchu.
-najpierw robimy badanie słuchu niedosłuch przewodzeniowy lub odbiorczy. Wynik badania słuchu krzywa słyszenia może być płyn w uszach.
Lewostronny niedosłuch wpływa na gorszą kontrolę emocji; spowodowany niedosłuchem.
Założenia diagnostyczne: należy diagnozować i różnicować: (centralne zaburzenia słuchu postępowanie diagnostyczne:
- Funkcje słuchowe
- Funkcje językowe
- Funkcje poznawcze
FUNKCJE SŁUCHOWE
- Audiologiczne testy diagnostyczne
- Badania podstawowe: AT, AS, AI,AEOAE, ABR, P300-RECEPCJA DŹWIĘKÓW( P300 –potencjał korowy uwagi słuchowej)
- Testy behawioralne- ocena, które z wyższych funkcji są zaburzone
FUNKCJE JĘZYKOWE
Badania logopedyczne: ocena sprawności językowych i komunikacyjnych (słuch fonematyczny, słownictwo, mowa bierna, czynna)
FUNKCJE POZNAWCZE
Badanie psychologiczne, ocena pod kątem zaburzeń poznawczych, zachowań emocjonalnych np. upośledzenie umysłowe.
- Rozwój emocjonalny dziecka; blokada emocjonalna; terapia matki; terapia rodziny; usuwanie zaburzeń ;czynnik emocjonalnych jest istotny w zaburzeniach słuchowych; praca z psychologiem; mowa rozwija się na tle pozytywnych emocji- właściwe kształtowanie rozwoju emocjonalnego dziecka; Edukacja ekranowa powoduje dwuwymiarowy mózg i problemy z emocjami u dziecka. Człowiek jest jednostką złożoną- integralność czynności.
Metody terapii:
- Metoda Tomatisa
- Indywidualna stymulacja słuchu Johansena/ AS i uproszczona
- Metoda Samonas wg Ingo Steinbacha
- Metoda Warnkego: uzupełnienie terapii sensorycznej
- Logopedyczne treningi słuchowe
- Fast Forword gry komputerowe
- Interaktywny Metronom