Hipokamp to niepozorna struktura naszego umysłu, która odpowiedzialna jest m.in. za pamięć. 

Ten ważny element układu limbicznego odgrywa istotną rolę w przenoszeniu informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej.

W dobie elektronicznych notatek, dzwonków- przypominajek oraz miliardów informacji przesyłanych przez Internet, funkcje pamięci są zagrożone.

Jak dbać o pamięć, aby na długo cieszyć się pełnią funkcji umysłowych?

Każdy z nas czasem doświadcza w swoim życiu tak zwanych luk pamięciowych.

Zapominamy ważne daty, imiona, nazwiska, nie potrafimy sobie przypomnieć nazwiska znanego aktora. Taka nagła niedyspozycja pamięciowa bywa uciążliwa, niesie ze sobą przykre konsekwencje dla naszego samopoczucie i ma tendencję do pogarszania się z wiekiem.

Internet nie sprzyja ćwiczeniu pamięci, ponieważ zawsze wszystko można sprawdzić, bez ćwiczenia umiejętności zapamiętywania ważnych rzeczy. Ilość połączeń międzykomórkowych bez ćwiczeń pamięci redukuje się.

Ćwicz pamięć, aby twój mózg był zawsze fit.

Testy pamięciowe, ćwiczenia liczbowe, łamigłówki na kombinowanie w naturalny sposób wspomagają twoją pamięć. Poprawiają one funkcjonowanie mózgu prowadząc do przyrostu sieci komórkowych.

Aktywność intelektualna jest tak samo ważna jak aktywność fizyczna. Istnieje szerokie spektrum technik, narzędzi do zapamiętywania, których głównym zadaniem jest wspomaganie funkcjonowania tego ważnego organu człowieka.

Techniki wspomagania pamięci wywodzą się już z czasów antycznych i ewaluowały, aż do współczesności ,aby w aktywny sposób pomagać w zapamiętywaniu rożnych rzeczy na co dzień człowiekowi. Rozwój mózgu pozwala na dokładne zgłębienie wiedzy na temat funkcjonowania mózgu, w tym procesów zapamiętywania i zapominania.

W przeszłości ludzie nie mieli innego wyboru, musieli dbać i ciągle doskonalić pamieć, ponieważ na niej opierała się cała ich wiedza o świecie. Pamięć naszych przodków była naprawdę imponująca. Antyczni mówcy byli w stanie przez trzy noce z rzędu recytować eposy lub wygłaszać przemowy z wymyślnymi figurami retorycznymi.

Badania neurologiczne dowodzą, że osoby, które na co dzień pracują wykorzystując swoją pamięć, posiadają powiększony hipokamp. 

Hipokamp to część mózgu odpowiedzialna m.in. za zapamiętywanie.

Taką powiększoną strukturę hipokampa posiadają londyńscy taksówkarze. Muszą oni na przykład zdać obszerny teoretyczny egzamin, na którym wykazują się m.in. znajomością 320 tras, 25 000 nazw ulic, 20 000 punktów w promieniu 10 km od centrum Londynu.

Jak ćwiczyć pamięć w XXI wieku, gdzie wszystkie niezbędne informacje, fakty, przepisy dostępne są zawsze i wszędzie? Wystarczy tylko być online i przesunąć kciukiem po ekranie telefonu, laptopa, tabletu. 

Jesteśmy zalewani milionami informacjami, których nie trzeba zapamiętywać. Są one zawsze dostępne dla użytkowników sieci.

Wraz z wiekiem obniża się sprawność intelektualna naszego umysłu.

Włókna nerwowe, które przekazują impulsy elektryczne w mózgu posiadają osłonkę- tzw. otoczkę mielinową.  Mielina kurczy się wraz z wiekiem, co powoduje, że szybkość przekazywania informacji spada.

Wraz z wiekiem zmniejsza się dopływ krwi do mózgu i spada liczba szarych komórek. Zmiany te zaczynają zachodzić po 45 roku życia.

Nie traćmy jednak nadziei. Mózg ma ogromne możliwości neuroplastyczne. Dzięki odpowiedniej stymulacji i aktywności mózg osób po 45 roku życia może być nawet sprawniejszy od mózgów osób młodych. Odpowiednia stymulacja mózgu pozwala sprawniej zapamiętywać fakty, przetwarzać emocje oraz rozpatrywać sprawy w szerokiej retrospektywie.

To dlatego z wiekiem przybywa nam subtelności, zrównoważenia oraz wyważonej oceny świata i ludzi.

Uczenie się powoduje przyrost połączeń nerwowych w mózgu.

Jak potwierdzają badania o sprawności intelektualnej człowieka nie świadczy ilość szarych komórek w umyśle człowieka, ale ilość połączeń między nimi.

„Mózg człowieka składa się ze 100 miliardów neuronów; każdy z nich może połączyć się z 10 000 innych, a zatem potencjalna liczba połączeń między nimi wynosi 500 bilionów- a to więcej niż liczba atomów we wszechświecie.”

 „Pamięć Doskonała” Charles Phillips

W badaniach nad mózgiem mówi się o tak zwanym zjawisku deterioracji, a więc procesie starzenia się mózgu w wyniku braku aktywności intelektualnej. Proces ten charakteryzuje się zaburzeniami pamięci i sprawnego myślenia.

Zastanów się co robisz, kiedy żona/ mąż prosi Cię o kupienie 5 rzeczy w sklepie, bądź zapamiętanie numeru telefonu z reklamy bilbordu widzianego podczas jazdy samochodem?

W takiej sytuacji wykorzystujemy pamięć krótkotrwałą. Jest ona w stanie pomieścić około 7 informacji w przedziale czasowym 20 sekund.

Kiedy wykorzystasz zasadę porcjowania zapamiętasz informacje na dłużej. Podziel numer telefonu na trzy cyfrowe fragmenty. To na przykład powód, dla którego zapisujemy numery telefonów dzieląc je na fragmenty. 

Pamięć długotrwała decyduje o tym, że pamiętamy datę bitwy pod Grunwaldem, a już na pewno datę urodzin naszych dzieci i współmałżonka.

Długoterminowo przechowujemy zdarzenia w trzech rodzajach pamięci w naszym mózgu;

  • Pamięć autobiograficzna, epizodyczna, pierwszy pocałunek, narodziny dziecka itp.,
  • Pamięć semantyczna, wyuczone fakty, stolice państw, nazwy rzek kontynentów,
  • Pamięć niedeklaratywna, według jeszcze innej klasyfikacji odpowiedzialna jest za zachowania człowieka na poziomie nieświadomym, np. nawyki, odruchy , jazda na rowerze, prowadzenie samochodu itp.,
  • Pamięć deklaratywna, używana świadomie, podczas rozwiązywania zadań, łamigłówek itp.

 

Napisz do mnie w panelu kontaktowym, aby otrzymać więcej informacji na temat wyjątkowej pozycji merytorycznej e- book „Arcypiękna pamięć”. kontakt@kreatywnaakademia.pl

 

Literatura:

 „Pamięć Doskonała” Charles Phillips