W czasie, kiedy nie jest możliwe uczenie w klasie szkolnej, szczególnego znaczenia nabiera bezpieczeństwo w sieci.
Jednym z najważniejszych założeń zdalnego nauczania jest określenie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
W dobie wielu narzędzi informatycznych, komunikatorów online, zdalnych platform edukacyjnych, filmów you tube oraz innych wirtualnych możliwości pracy zdalnej, bezpieczeństwo dzieci w sieci jest priorytetem.
Jak opracować kodeks bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych?
W czasie, kiedy edukacja z tradycyjnej klasy szkolnej przeniosła się z dnia na dzień do Internetu jest to ważny element programów profilaktyczno- wychowawczych szkoły, lekcji wychowawczych oraz informacji kierowanej do rodziców.
Przede wszystkim bezpieczeństwo.
Wyznaczenie dziecku granic bezpiecznych zachowań w sieci stwarza jedyną możliwość budowania jego wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa.
Dzięki kodeksowi moralnego i etycznego zachowania się w sieci, dziecko rozumie, co jest dobre, a co złe oraz kształtuje pozytywne higieniczne nawyki pracy każdego dnia z komputerem.
Wszechobecna technologia posiada dobre i złe strony warto to dziecku uświadomić. Warto również zadbać o wyposażenie dziecka w kompetencje TIK z zachowaniem umiaru. Taka postawa edukacyjna rodzica i nauczyciela zaprocentuje na pewno w przyszłości.
Zdrowie fizyczne i psychiczne dziecka.
Przesiadywanie przed komputerem po 8 godzin dziennie nie służy niczemu dobremu. Powoduje stres i frustrację dziecka, ponieważ jego umysł jest często przeciążony zbyt dużą ilością wizualnych bodźców z ekranu.
Zaplanujmy przerwy, odpoczynek, relaks a przede wszystkim przeplatajmy aktywności ucznia raz z komputerem a raz bez niego.
Dzieci mogą czuć się przeciążone, pamiętajmy o tym przesyłając kolejne zadania do wykonania zdalnie.
Nie tylko Internet.
Starajmy się zainteresować dziecko innymi aktywnościami, bez użycia komputera. Na uwagę uczniów zasługują również na gry planszowe, układanie puzzli, aktywność fizyczną, malowanie oraz inne możliwości, dzięki którym ich umysł odpocznie od monitora, a przede wszystkim rozwiną oni swoje pasje i zainteresowania.
Organizacja dnia.
Rodzicu, zwróć uwagę na uporządkowanie i zaplanowanie dnia pracy dziecka, tak, abyś miał poczucie kontroli sprawowanej nad czasem który spędza online.
Ważny jest przede wszystkim czas spędzony razem z rodziną, wykorzystajmy przerwę w pracy szkół do pielęgnowania relacji rodzinnych. Bycie 24 godziny na dobę pod wpływem Internetu nie jest dobrym rozwiązaniem i przyniesie niewątpliwie więcej szkody niż pożytku.
Czas „narodowej kwarantanny” niech będzie czasem wspólnej rozmowy, wymiany argumentów oraz wspólnych rozwiązań dotyczących zasad użytkowania Internetu w każdym domu w Polsce.
Kształtowanie odpowiedzialności w użytkowaniu mediów cyfrowych to jedno z najważniejszych zadań, które musimy zrealizować wspólnie w porozumieniu i wzajemnym wsparciu rodziców uczniów i nauczycieli.
Fundacja Dbam o mój zasięg https://dbamomojzasieg.com/ wyszła do rodziców z inicjatywą, obok której nikt nie może przejść obojętnie.
Serdecznie zachęcam wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców do dołączenia do tego ogólnopolskiego społecznego projektu, gdzie wspólnie tworzymy kodeks używania mediów cyfrowych: https://domowykodeks.pl/ .
Mam nadzieję, że ta wartościowa i użyteczna społecznie inicjatywa Fundacji spowoduje, że w każdym domu w Polsce będzie działał Domowy Kodeks Używania Mediów Cyfrowych i będzie on przestrzegany przez wszystkich domowników.
Refleksyjne używanie mediów społecznościowych przyniesie korzyści dla zdrowia fizycznego, psychicznego oraz emocjonalnego wszystkich użytkowników sieci.
Poniżej zasady z którymi Kreatywna Akademia włącza się do tej ogólnopolskiej kampanii.