bezpieczeństwo, bezpieczeństwo w szkole, bhp, przepisy dotyczące bezpieczenstwa w placówkach oświatowych, bezpieczeństwo i higiena pracy

Szkoła szczególną instytucją, gdzie najważniejsi są ludzie.

Fizyczny budynek szkoły jest miejscem pracy dla nauczycieli i pracowników administracji i obsługi, ale przede wszystkim miejscem nauki dla  uczniów do niej uczęszczających.

Stąd priorytetem pracy wszystkich osób zaangażowanych w codzienne funkcjonowanie placówki jest bezpieczeństwo.

Uczniowie w szkole nie tylko uczą się, ale spędzają wolny czas w świetlicy szkolnej oraz rozwijają swoje pasje i zainteresowania.

W tym kontekście kluczowa staje się kwestia bezpiecznego pobytu uczniów w szkole, co bezpośrednio wynika z przepisów prawa:

art. 207 §1 Kodeksu Pracy,

art. 7 Karty Nauczyciela.

Odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów i pracowników przebywających na terenie szkoły spoczywa na Dyrektorze. 

W okresie epidemii zapisy dotyczące bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych zyskują nowy wymiar, szczególnie w kontekstach dotyczących organizacji pracy szkoły.

Według zapisów rozporządzenia MEN dotyczącego organizacji pracy szkoły w okresie epidemii mamy do czynienia z trzema wariantami funkcjonowania placówek oświatowych w naszym kraju.

Wariant A – tradycyjna forma kształcenia.

W szkole funkcjonuje tradycyjne kształcenie. Obowiązują wytyczne GIS, MZ i MEN dla szkół i placówek oświatowych.

Wariant B – mieszana forma kształcenia (hybrydowa).

Dyrektor zawiesza zajęcia grupy, grup wychowawczej, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego lub całej szkoły lub placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć i prowadzić kształcenie na odległość (zdalne). W zależności od sytuacji epidemicznej na danym terenie, w danej szkole czy placówce. Decyzję podejmie dyrektor po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i otrzymaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Decyzja pisemna, ustna, za pomocą telefonu lub maila.

Wariant C – kształcenie zdalne.

Dyrektor szkoły, placówki podejmuje decyzję o zawieszeniu zajęć stacjonarnych na określony czas i wprowadzeniu w całej szkole kształcenia na odległość (edukacji zdalnej). Konieczna będzie w tym przypadku zgoda organu prowadzącego i pozytywna opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Minister Edukacji Narodowej nadal zachowuje uprawnienie do ograniczenia zajęć w szkołach na terenie kraju.

Przykłady rozwiązań sprzyjających organizacji pracy szkoły w okresie epidemii.

  • Rotacyjne przerwy lub rezygnacja z dzwonków. Rezygnacja z dzwonków może okazać się dla szkół dużym wyzwaniem. Rozwiązanie, które polega na wychodzeniu na korytarz szkolny co drugiej klasy uczącej się na poszczególnych piętrach szkoły, zmniejszy o połowę liczbę uczniów na korytarzu szkolnym.
  • Wprowadzenie dodatkowych przerw obiadowych, śniadaniowych wraz z podziałem na klasy, które o konkretnej godzinie spożywają posiłki w stołówce szkolnej.
  • Lekcje w- f oraz inne lekcje organizowane na świeżym powietrzu, o ile pozwala na to pogoda.
  • Wietrzenie pomieszczeń szkolnych w trakcie lekcji, uczniowie mogą w tym czasie wyjść na korytarz. Wszystko zależne jest od elastyczności nauczyciela.
  • Organizacja pracy oddziału możliwie w jednej klasie.
  • MEN mówi również o elastycznych modelach kształcenia.

Organizacja pracy szkoły w okresie epidemii wymaga podwójnego wkładu pracy ze strony organów prowadzących, dyrektora, nauczycieli. pracowników obsługi.

Zakup środków do dezynfekcji powierzchni, pojemników na te środki, pojemników do składowania zużytych rękawiczek, maseczek.

Wzmożony wysiłek ze strony pracowników obsługi, konieczność dezynfekcji korytarzy sali gimnastycznej, sali komputerowej stołówki szkolnej po każdej grupie uczniów. Nie przybyło przecież pracowników obsługi w szkołach. Dodatkowy monitoring prac porządkowych.

Stąd organizacja pracy placówek oświatowych jest ogromnym wyzwaniem.

Presja związana z organizacją pracy jest dużym obciążeniem dla dyrektorów, nauczycieli i pracowników obsługi szkół.