
Ocenianie kształtujące jest w szkole białym krukiem.
Z jednej strony nauczyciele w klasach początkowych mają obowiązek oceny opisowej, z drugiej strony w klasach starszych już tak nie jest.
Brak jednolitych zapisów utrudnia działania świadomym nauczycielom i dyrektorom szkół.
Uczeń urzeczywistnia własny proces uczenia się.
Odpowiedzialne kształtowanie tego kluczowego w edukacji procesu prowadzi do budowania wartościowej szkoły.
Uczenie się jest wartością samą w sobie.
W szkole ciągle jeszcze oceny są jedyną determinantą procesu uczenia się.
Motywacja lub demotywacja uczniów wynika z piątki lub jedynki.
Stopnie są głównym postulatem zdobywania kompetencji przez uczniów.
To jednak droga prosto w przepaść.
Jak zatem budować w uczniach poczucie, że to właśnie oni są autorami własnego procesu uczenia się?
Wspomaganie uczniów w tym zakresie leży po stronie zarówno nauczycieli, jak również rodziców.
To jedna z kluczowych płaszczyzn porozumienia.
Dawaj wybór.
Okazuje się, że uczniowie lubią mieć wybór. Opcjonalność dotyczyć może zadań, kryteriów oceniania, sposobu wykonania projektu i wielu innych ważnych dla uczenia się kwestii.
Warto również rozważyć kwestię oceniania uczniów w kontekście dawania wyboru, jaką uczeń chciałby ocenić pracę.
Celem pracy nauczyciela jest budowanie odpowiedzialności w uczniach za ich własny proces uczenia się.
Proces ten musi być oparty na samoocenie i świadomości uczniów w zakresie podejmowanych wyborów.
Sprawiedliwe kryteria oceniania przyczyniają się również do budowania spójnego systemu oceniania w klasie szkolnej, gdzie liczy się przede wszystkim wiedza i umiejętności uczniów.
Ocena kształtująca w procesie budowania świadomego uczenia się uczniów
Ocenianie kształtujące kładzie podwaliny pod świadomy proces uczenia się uczniów.
Cele, kryteria sukcesu, informacja zwrotna stwarzają szansę na budowanie w uczniach profesjonalnych wyborów dotyczących własnego procesu uczenia się.
Informacja zwrotna udzielana przez nauczyciela daje uczniowi możliwość korygowania błędów oraz weryfikowania, czy osiąga wyznaczone cele.
Ocena nie jest stopniem w skali 1-6, nie jest również procentem, ani żadną inną formą podliczenia liczbowego osiągnięć ucznia.
Stopnie nie motywują uczniów do nauki
O wiele wartościowsza jest informacja zwrotna, która definiuje wiedzę i umiejętności ucznia w stosunku do założonego celu uczenia się i kryteriów sukcesu.
Zasoby: Artykuł Danuty Sterny dla Studia Podyplomowe Liderów Oświaty