czego nauczę dziś uczniów, zadanie edukacyjne, cele i kryteria sukcesu, edukacja, lekcja, szkoła, uczeń, uczenie się, jakość zadań edukacyjnych

Zadania edukacyjne przybliżają ucznia do osiągnięcia celu lekcji.

Jakość zadania edukacyjnego, które nauczyciel serwuje uczniom, wpływa na uczenie się poprzez aktywację mózgu do określonych czynności.

Są zadania, które skupiają się na wiedzy uczniów, są też takie, które aktywują głębokie uczenie się.

Czego nauczę dziś uczniów?

Każde zadanie edukacyjne koreluje z celami lekcji i kryteriami sukcesu.

Czego się dzisiaj nauczę proszę Pani?

Pytanie o cel lekcji stanowi podstawę budowania lekcji, która dąży do pogłębionego uczenia się uczniów.

Skąd będę wiedziała, że nauczyłam się tego, co Pani dzisiaj nam przedstawiła?

Drugie kluczowe dla procesu uczenia się pytanie, określa kryteria sukcesu.

Trzecie miejsce zajmuje zadanie edukacyjne.

W zadaniu edukacyjnym wyszczególnić możemy wiedzę i umiejętności, które zdobywają uczniowie.

Równie ważne jest polecenie, które szczegółowo i zrozumiale precyzuje, co konkretnie mają uczniowie wykonać, w jaki sposób powinni nad zadaniem pracować? W poleceniu warto zawrzeć również czas pracy nad zadaniem.

Warto również uruchomić wiedzę i umiejętności uczniów, które są już im znane, ponieważ przechodzenie od tego, co już uczniowie potrafią do tego, co nowe i nieznane, jest naturalnym wypełnianiem luki edukacyjnej.

Nauczyciel określa kryteria do konkretnego zadania. Dzięki nim uczeń dokładnie będzie wiedział, czy idzie w dobrym kierunku?

Planowanie

Planowanie zadań edukacyjnych jest dla nauczyciela procesem mentalnym, który decyduje potem o sukcesie uczniów.

Dobre planowanie uwzględnia między innymi takie aspekty jak treści edukacyjne, umiejętności uczniów, następnie warto uwzględnić metody aktywizujące, które wpłyną na zaangażowanie uczniów.

Pracując nad zadaniem edukacyjnym nauczyciel powinien uwzględnić posiadaną przez uczniów wiedzę i umiejętności. Przechodzenie od tego, co znane, do tego co nowe buduje naturalną integralną drogę uczenia się.

Nowa wiedza i umiejętności to kolejny punkt w planowaniu zadań edukacyjnych, które są wartościowe dla uczniów.

Cel lekcji oraz to, co w zadaniu edukacyjnym uczą się uczniowie są ze sobą połączone w spójną całość.

Zrozumiałość polecenia, a więc język zadania, którym posługuje się nauczyciel sprawia, że zadanie jest dobre dla uczniów.

Czas trwania zadania edukacyjnego oraz precyzyjne określenie czynności, które mają wykonać uczniowie decyduje o pomyślnym jego wykonaniu.

Refleksja

Po wykonaniu zadania edukacyjnego uczniowi powinna towarzyszyć refleksja, dotycząca rezultatów zadania w perspektywie pojedynczego ucznia, grupy bądź klasy.

Nauczyciel również poddaje refleksji wykonane przez uczniów zadanie, odnosząc się do celów uczenia się i kryteriów sukcesu.

Czego nauczycieli się dziś moi uczniowie?

Wartość zadań edukacyjnych mierzona jest właśnie refleksyjnym podejściem nauczyciela do procesu uczenia się.

 

Materiał SPLO CEO „Schemat pracy nad zadaniem edukacyjnym”.