Czytanie to druga obok pisania umiejętność szkolna, która wpływa na sukces edukacyjny Twojego dziecka.

Dzięki czytaniu pogłębiamy horyzonty naszej wiedzy o świecie, lepiej rozumiemy emocje, budujemy lepsze warunki współpracy w grupie. To tylko początek wielorakich korzyści płynących z umiejętności płynnego czytania.

Ważne, żeby dzieci lubiły czytać, samodzielnie sięgały po książeczki, które są w stanie przeczytać i zrozumieć.

Zindywidualizowana biblioteczka dziecka, samodzielne tworzenie książeczek papierowych lub wirtualnych, to punkty zwrotne w drodze do bycia świadomym czytelnikiem. 

Słowa „Lubię czytać!” z całą pewnością chciałby usłyszeć każdy rodzic. Stwórzmy warunki, aby dziecko ochoczo i z uśmiechem wypowiadało to magiczne zaklęcie każdego dnia!

A Świat dziecięcych marzeń, rozwoju wyobraźni stanie przed nim otworem!

Umiejętność płynnego czytania nie jest nam dana od razu. To efekt ćwiczeń, prób, doskonalenia, pracy, rozwoju!

Dziecko przechodzi etapy rozwoju tej czynności.  Rozwój ten zaczyna się już w przedszkolu od umiejętności podziału na sylaby wyrazów, głosowania, rozpoznawania liter.

Głoskowanie odnosi się do dźwiękowej postaci tekstu. Dzięki procesom myślowym umiejętność czytania staje się coraz bardziej płynna. Dzieci z dnia na dzień sprawie czytają. Chodzi tutaj o dwa podstawowe procesy umysłowe analizę i syntezę.

Podczas czytania zwróćmy uwagę na warstwę suprasegmentalną języka, a więc interpunkcję, intonację, czy akcent zdaniowy. 

Na początku dzieci przejawiają wolne tempo czytania, głoskują na głos lub w pamięci, palcem trzymają miejsce czytanego tekstu.

Równolegle z techniką czytania rozwija się umiejętność rozumienia tekstu.

Ocena czytania dziecka dokonywana jest w oparciu o wiele aspektów.

Przede wszystkim oceniamy technikę czytania, a więc umiejętność analizy i syntezy głoskowej, sylabowej, literowej czy zdaniowej.

Dziecko może literować bez syntezy wyrazowej lub z syntezą. Często spotykamy również sylabizowanie bez syntezy lub z syntezą. Pożądaną techniką czytania jest całościowe odczytywanie wyrazów i zdań lub technika mieszana zwłaszcza na początku drogi edukacyjnej dziecka.

 

Jako rodzice zwróćmy również uwagę na tempo czytania naszego dziecka. Żadne wychylenia nie są wskazane. Zarówno bardzo wolne tempo czytania, jak również bardzo szybkie wpływają na zrozumiałość czytanego tekstu. 

Dziecko powinno również poprawnie odczytywać tekst w aspekcie segmentalnym. Zwróć uwagę na poprawność dekodowania liter, sylab, wyrazów, w kontekście techniki czytania. 

Dla zrozumiałości czytanego tekstu ważne są też aspekty suprasegmentalne, a więc intonacja, akcent logiczny, czy pauzy. 

Wszystkie powyżej wymienione aspekty czytania wpływają na rozumienie na poziomie dosłownym, a potem w miarę rozwoju myślenia dziecka w aspekcie rozumienia metaforycznego czytanego tekstu.

Serdecznie zapraszam do zapoznania się z moim e- bookiem. „Jak mysli Twoje dziecko?”

Napisz do mnie w panelu kontaktowym,aby dowiedzieć się więcej!