dialog w klasie szkolnej, komunikacja, dialog, monolog, zadawanie pytań w szkole, szkoła, uczenie się, relacje nauczyciel- uczeń,

Udana lekcja to taka, podczas której uczniowie się nie nudzą.

Metody pracy, wypowiedzi uczniów i nauczyciela, środowisko uczenia się mają duży wpływ na efekt końcowy pracy uczniów.

Atmosfera panująca klasie sprzyja się uczeniu się lub przeszkadza.

Zaufanie, szacunek, możliwość popełniania błędów budują klimat sprzyjający uczeniu się.

Hattie wskazuje również na takie czynniki jak:

  • Umiejętność analizy sytuacji edukacyjnej w klasie,
  • Reagowanie na potrzeby uczniów,
  • Umiejętność pracy w grupie.

Pozytywna atmosfera w klasie oznacza również odpowiedni poziom kontroli nauczyciela nad klasą, co wpływa na bezpieczeństwo uczniów w procesie uczenia się.

Kontrola nie oznacza koszarowego drylu. Ciche rzędy ławek, w których siedzą uczniowie bojący się zadać jakiekolwiek pytanie staje w opozycji do klasy pełnej wigoru, gdzie uczniowie pytają i proszą o pomoc nauczyciela.

Sukces ucznia zależy w dużej mierze od znajomości przez niego celów lekcji i kryteriów sukcesu. Informacja zwrotna udzielana przez nauczyciela buduje wiedzę i umiejętności uczniowskie, ponieważ wypełnia lukę między tym, co uczeń wie, a tym, czego musi się jeszcze nauczyć.

Zaufanie buduje relacje w klasie szkolnej, na korytarzu , w pokoju nauczycielskim i w każdym zakątku szkoły.

Zaufanie budujemy w oparciu o wzajemny szacunek, kompetencje, uznanie, spójność słów i działań.

Dialog.

Aktywne słuchanie uczniów jest tak samo ważne, jak monolog w pracy wykładowej nauczycieli.

Monologowy styl pracy nauczycieli nie przekłada się na zaangażowanie uczniów w pracę.

Dialog w klasie szkolnej z uczniami zazwyczaj ogranicza się do zadawania pytania przez nauczyciela i odpowiedzi ucznia, a następnie korekty/ uzupełnia wypowiedzi ucznia.

Pytania nauczycieli są zazwyczaj związane z przytoczeniem faktów, pojęć, a tym samym nie wspierają uczenia się głębokiego.

Wypowiedzi uczniów na lekcji ograniczają się zatem do przytoczenia słów nauczyciela przez ucznia.

Kierunek ewaluacji dialogu na lekcji wyznaczaj zatem mądrze. Zwróć uwagę na uczniowskie dyskusje w grupach i zaangażowanie.

Słuchanie jest równie wartościowym sposobem przyjmowania informacji przez nauczyciela. Dzięki aktywnemu słuchaniu nauczyciele budują atmosferę ukierunkowana na potrzeby uczniów.

Dialog zakłada współpracę, która opiera się na słuchaniu i mówieniu. Rodzaj wypowiedzi uczniów i nauczycieli jest inny. Uczniowie zadają aktywnie pytania, ale również podejmują dyskusję w sprawie omawianych tematów.

Pytania.

Lekcja oparta na wspólnej wymianie zdań między uczniami a nauczycielem stwarza realne szanse na uczenie się.

Pytanie na lekcji zazwyczaj wiąże się ze strachem, który towarzyszy uczniom. Lekcja, która angażuje uczniów musi być zatem zbudowania w oparciu o pytania, które pobudzają uczniów do myślenia.

Mówienie, słuchanie i działanie to trzy integralne zadania dla prowadzenia efektywnego procesu uczenia się uczniów w klasie szkolnej.

Równowaga tych ważnych dla uczenia się aspektów lekcji sprzyja rozwijaniu kompetencji uczniowskich.

Według J. Hattiego udana lekcja to taka, w której to uczniowie zadają większość pytań, a nie nauczyciel.

Rozumienie.

Trzy poziomy rozumienia budują integralną wiedzę uczniów w umyśle.

Budowanie rozumienia powierzchniowego, głębokiego i pojęciowego wpływa na kształtowanie lekcji przez nauczyciela.

Wiedza powierzchniowa jest potrzebna, żeby badać relacje głębokie między faktami, pojęciami oraz innymi aspektami rzeczywistości.

Interpretacja zależna jest o stopnia biegłości w temacie.

Wsparcie rówieśników.

W procesie uczenia się liczy się wsparcie kolegów/ koleżanek w klasie.

Relacje rówieśnicze są ważne dla procesu uczenia się. To oni udzielają wsparcia, przyjaźni, czy informacji zwrotnej.

Toutoring rówieśniczy to bardzo dobra koncepcja, której głównym założeniem jest uczenie się od siebie nawzajem.

Słabsi uczniowie uczą się od tych lepszych w atmosferze wzajemnego wsparcia i zaufania.

Szufladkowanie uczniów.

Nauczyciele mają skłonność do szufladkowania uczniów po przez przypisanie im łatek. Warto zwrócić uwagę na te fakty w procesie edukacyjnym w szkole.

Dyskusja toczy się tutaj również wokół kwestii stylów uczenia się i związanym z tym podziałem, kin estetyk, wzrokowiec, słuchowiec.

Badania naukowe (Hattie) nie potwierdzają efektów uczenia się w odniesieniu do stylów uczenia się.

Oczekiwania nauczycieli wobec uczniów kształtują tak samo proces uczenia się, jak również oczekiwania uczniów wobec siebie.

Schematyczne postrzeganie uczniów i ich możliwości ogranicza uczenie się.

 

Na podstawie: J. Hattie „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”.