Edukacyjny plon zależny jest od wielu zmiennych.
Cele edukacyjne, kompetencje kształtowane w szkole dokładnie spowite w edukacyjnym splocie ekologicznego modelu nauczania, o którym tak wymownie wypowiada się Ken Robinson w swoich książkach oraz przemówieniach.
Zdrowie, ekologia, sprawiedliwość, ostrożność.
Co kryje się za tymi tajemniczymi sformułowaniami edukacji ekologicznej?
Ken Robinson w swoich książkach poświęconych edukacji kreatywnej, mówi o tak zwanej „erozji kultury nauczania”. Porównuje on przemysłową edukację z przemysłową rewolucją, z przemysłowym rolnictwem. Wskazuje jednocześnie na sztuczne warunki rozwoju uczniów oraz sztucznie podtrzymywana uwag uczniów.
W tradycyjnym modelu edukacyjnych warunki nauki uczniów są laboratoryjne. Tyczy się to podręczników, kart pracy, sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych. Są to tylko niektóre elementy nauki uczniów będące pozostałością przemysłowego modelu edukacji.
W jaki sposób kształtować edukację, aby przyniosła obfity plon?
Odnosząc się do porównania z rolnictwem przemysłowym przywołajmy jego totalne przeciwieństwo, a więc rolnictwo ekologiczne.
Ken Robinson zwraca uwagę na 4 filary ekologicznej edukacji:
ZDROWIE: edukacja ekologiczna wspiera rozwój i dobrostan uczniów w sferze intelektualnej, fizycznej, społecznej i duchowej.
EKOLOGIA: rozumienie podstawowej niezależności wszystkich aspektów rozwoju w każdym uczniu, cykle rozwojowe ucznia, samopoczucie
SPRAWIEDLIWOŚĆ: edukacja ekologiczna rozwija indywidualne talenty i potencjał każdego ucznia, poszanowanie, brak stygmatyzacji ze względu na pochodzenie, rola nauczycieli w tym procesie.
OSTROŻNOŚĆ: stwarza optymalne warunki do rozwoju uczniów, troska, doświadczenie mądrość.
Edukacyjny plon nauczania zależy od kultury organizacyjnej szkoły, która zwraca uwagę na te 4 elementy efektywnego systemu kształcenia.
Według Kena Robinsona edukacja spełnia cztery podstawowe cele:
Cel gospodarczy.
Edukacja stwarza warunki dla uczniów do osiągnięcia niezależności finansowej i odpowiedzialności gospodarczej.
Czego zatem potrzebują uczniowie, by osiągnąć finansowe flow w przyszłości?
Nie da się przewidzieć jaką pracę będą wykonywali uczniowie w przyszłości. Mówi się dziś bardzo wiele o umiejętnościach XXI wieku i o kompetencjach kluczowych.
W Stanach Zjednoczonych sformułowano następujące postulaty (Partnership for 21st Century Skills- Partnerswo na rzecz Umiejętności XXI weku). Postulaty te zawierają zestaw zagadnień, do których odnosić powinny się programy nauczania, które mają na uwadze kształcenie kompetentnego absolwenta szkoły.
TEMATY INTERDYSCYPLINARNE
- Globalna świadomość
- Zagadnienia z zakresu finansów, ekonomii, przedsiębiorczości.
- Zagadnienia dotyczące obywatelstwa
- Zdrowie
- Środowisko naturalne
UMIEJĘTNOŚCI
- Kreatywność innowacyjność
- Myślenie krytyczne rozwiązywanie problemów
- Komunikacja i współpraca
UMIEJĘTNOŚCI ŻYCIOWE I ZAWODOWE
- Elastyczność szybkie przystosowanie do zmian
- Inicjatywa wyznaczanie sobie celów
- Umiejętności społeczne i międzykulturowe
- Produktywność, rzetelność
- Przywództwo, odpowiedzialność
Stworzenie partnerstwa ze światem biznesu pomaga zetknąć się uczniom ze środowiskiem pracy.
Cel kulturowy.
Stworzenie uczniom warunków do zrozumienie i doceniania własnej kultury oraz do szanowania odmienności innych kultur.
Świat jest złożony z wielu kultur. Wszechobecna jest globalizacja.
Tradycja to to jak się zachowujemy, tradycja, normy postępowania, strój, język, religia, sztuka i wiele innych cech wspólnych dla danej społeczności, wspólne wartości.
Świat jest pełen kulturowych odmienności życie w szacunku dla siebie nawzajem to imperatyw.
Cele edukacji kulturowej w szkole:
- Pomóc uczniom zrozumieć własną kulturę
- Pomóc zrozumieć inne kultury
- Promować tolerancję i pokojowe współistnienie.
Cel społeczny.
Edukacja powinna stwarzać uczniom warunki do stania się aktywnymi i wrażliwymi obywatelami.
Demokracja jest w kryzysie, nie czujemy obowiązku uczestniczenia w wyborach, nie zabieramy głosu w ważnych kwestiach społecznych. Demokracja jest dla wszystkich. To nie przywilej to obowiązek. Rzeczywiste zagazowanie w kwestie ważne społecznie są miara postaw obywatelskich.
Aktywni obywatele nie tylko przy urnach ale i w społeczność świadczą o sile społeczeństwa.
Teoria nabywana w ramach przedmiotu wiedzy o społeczeństwie to za mało. Aktywizacja uczniów w róże formy wartościowe społecznie jest ważna, a rola szkół w rozbudzaniu poczucia obywatelskich obowiązków ogromna.
Cel osobisty.
Stworzenie warunków dla uczniów do połączenia się z ich własnym światem zewnętrznym oraz ze światem wokół nich.
Każdy jest wyjątkowy, bogaty z sercem i umysłem. Każdy posiada zasoby, potencjał, talenty, pasje,. To osobisty wymiar edukacji.
Każdy ma zmartwienia, problemy i aspiracje zawodowe.
Edukacja to wspaniałą synergia między światem zewnętrznym i światem osobistym każdego z nas. Indywidualne myśli, doświadczenia, uczucia w splocie ze zdarzeniami i okolicznościami codzienności tworzą niepowtarzalne możliwości edukacyjne dla każdego z nas.
Wiedza o świecie, spostrzeżenia formułują nasze myśli i uczucia i odwrotnie, to jak myślimy wpływa na sposób naszego postrzegania.
Zbytnie koncertowanie się na zewnętrznych okolicznościach zdarzeniach faktach, świcie zewnętrznym powoduje nudę w szkole i brak zaangażowania.
Personalizacja edukacji pierwiastek osobisty jest pod ogromnym znaczeniem dla budowania nowoczesnego modelu edukacyjnego.
Na podstawie: „Kreatywne Szkoły” Ken Robinson.