Budowanie współczesnej szkoły to wyzwanie zarówno dla dyrektora, nauczycieli, uczniów, rodziców i całej społeczności szkolnej.
Wszyscy są tak samo odpowiedzialni za miejsce kształcenia, budowania relacji, rozwoju człowieka, jakim jest szkoła.
Szkoła jest w procesie ciągłej zmiany opartej na uczeniu się, eksperymentowaniu, innowacji.
Jak ją budować?
Przede wszystkim budujmy szkołę w przekonaniu, że jest to miejsce permanentnego rozwoju człowieka.
Doskonalenie się i rozwój to główne cele edukacji człowieka.
Jakość planu rozwoju szkoły oraz indywidualne zaangażowanie we własny rozwój jest kluczem do sukcesu placówki edukacyjnej, ale przede wszystkim do indywidualnego sukcesu każdego człowieka.
Ludzie są największym potencjałem szkoły w nieustającym rozwoju.
Stąd wysoka jakość edukacji skupiona powinna być na działaniach budujących kompetencje uczniów, nauczycieli, ale również rodziców.
Edukacja tym samym składa się z szeregu zaplanowanych działań, które służą budowaniu, wzmacnianiu kompetencji ludzkich.
Szkoła jest organizacją uczącą się.
Działania edukacyjne opierają się przede wszystkim na efektywnym przywództwie, budowaniu relacji, nieustannym uczeniu się i rozwoju, współpracy.
Współcześnie podkreśla się również bardzo mocno czynniki związane z innowacją podejmowaną w szkole.
Czym jest efektywne przywództwo?
Przywództwo to przede wszystkim wspieranie ludzi poprzez kształtowanie postaw oraz wzmacnianie akceptacji na zmianę.
Przywództwo to również promowanie i rozwijanie zaangażowania pracowników, uczniów, rodziców.
Skuteczne przywództwo opiera się na motywacji oraz wspieraniu działań rozwojowych.
Dobrze przewodzona szkoła zarówno w kontekście dyrektora szkoły, jak również w kontekście przewodzenia klasą przez nauczyciela, jest efektywna i prowadzi do rozwoju uczniów.
Człowiek jest w stanie nieustającego uczenia się.
Proces uczenia się człowieka cechuje się nie tylko planowaniem i organizowaniem, ale opiera się również na dzieleniu się wiedzą.
Wymiana doświadczeń oparta na aktywnym wykorzystywaniu wiedzy innych prowadzi do rozwoju potencjału zespołu klasowego, nauczycielskiego.
Relacje.
Jednym z podstawowych kryteriów nowoczesnej szkoły jest dbałość o relacje i współpracę w środowisku szkolnym.
Partnerstwo na linii nauczyciel- uczeń, uczeń- dyrektor, dyrektor- nauczyciel, nauczyciel- rodzić, dziecko- rodzić rodzi poczucie sensu i jest kluczowe dla rozwoju człowieka.
Innowacja.
Otwarty umysł i elastyczność działania są nieodłącznymi przymiotami ludzi XXI wieku. Tworzenie nowych rozwiązań oraz umiejętność ich wdrożenia, jak również poszukiwanie nowych możliwości stwarza optymalne szanse na dogonienie współczesnego świata.
Aby sprostać niełatwym wyzwaniom rynku pracy należy kształcić innowacyjne i kreatywne myślenie uczniów.
Perspektywiczna myśl ludzka skoncentrowana na celach, potrzebach innych wpływa na efektywność działań człowieka.
Perspektywa indywidualnego planu rozwoju szkoły opiera się na wsparciu uczestników edukacji.
Wsparcie to umiejętność słuchania drugiej osoby, zachęcania do pracy, motywowania, co prowadzi do budowania silnego poczucia własnej wartości.