Język i myślenie są ze sobą ściśle powiązane. Mowa nie rozwinie się bez rozwoju myślenia, a rozwój mowy zależny jest od poznania. Dziecko jest imitujące i kreatywne zarazem w swoich działaniach. To niesamowite!

Badania nad rozwojem języka na całym świecie wskazują na to, że schemat kształtowania języka u dzieci na całym świecie jest podobny, to znaczy, że język nabywa się w procesie rozwoju poprzez doświadczenia oraz rozwój umysłowych ośrodków mowy.

Okres gaworzenia na przykład to czas kiedy dziecko wytwarza różnego typu dźwięki, którymi dowolnie nazywa otaczającą rzeczywistość. Niesamowita jest fantazja dziecięca i dziecięce nazywanie świata. Gaworzenie to piękny, barwny i niepowtarzalny etap rozwoju języka.
Cudownie czują się rodzice, kiedy ich maluch zaczyna wypowiadać pierwsze wyrazy, jest to etap, kiedy dziecko uczy się języka na nowo, to znaczy przyporządkowuje znaczenie do ciągów fonemów. To tutaj dziecko zapamiętuje dźwięki języka i łączy je ze znaczeniem.
Kolejność nabywania poszczególnych głosek jest uniwersalna, dziecko nabywa mowę etapami, prędkość nabywania systemu fonologicznego może być zróżnicowana. W pierwszej kolejności nabywa samogłoski i najbardziej kontrastową sylabę „ta” lub „pa”.

Zapraszam Cię serdecznie do pobrania uniwersalnego e-book, gdzie w syntetyczny, prosty sposób staram się odpowiedzieć na pytanie w jakim czasie dziecko nabywa poszczególne głoski języka polskiego. To wspaniała pigułka wiedzy dla rodziców, dla których rozwój języka swojego dziecka jest ważny.

Proszę również o dyskusję, czy bylibyście zainteresowani książką na temat rozwoju języka dziecka? Napiszcie proszę w panelu kontaktowym wiadomość do mnie!

Zapraszam do pobrania!