Podczas trwania edukacji zdalnej nauczyciele nie tylko monitorują postępy uczniów w nauce, ale również muszą sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty mówi o tym, że informacje na ten temat muszą być spójne dla nauczycieli, rodziców i uczniów.
W jaki sposób monitorować postępy uczniów oraz weryfikować ich wiedzę i umiejętności?
Nauczyciele są zobowiązani do systematycznego śledzenia postępów uczniów w nauce.
Forma tego monitoringu musi być dostosowana do warunków kształcenia na odległość oraz do specyfiki nauczanego przedmiotu.
Zasady oceniania uczniów zawiera m.in. statut szkoły, w którym określono m.in. minimalną liczbę ocen, liczbę sprawdzianów, sposób informowania uczniów o sprawdzianach oraz innych formach weryfikowania wiedzy uczniów.
Informację o planowanych sprawdzianach uczniowie otrzymują z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny oraz poprzez ustną informację nauczyciela na lekcji.
Sprawdzanie wiedzy uczniów podczas edukacji zdalnej odbywa się w aplikacji Teams poprzez np. ustne odpytywanie uczniów obecnych na zajęciach, prace przesyłane przez uczniów oraz inne aktywności wskazane przez nauczyciela.
Nauczyciele przygotowują również sprawdziany wiedzy uczniów w Froms lub innych sprawdzonych formach, którzy uczniowie znają. Uzyskane przez uczniów oceny są wpisywane do dziennika elektronicznego.
Dodatkowo sposoby weryfikacji wiedzy uczniów nauczyciele wskazują w planach pracy i sprawozdaniach półrocznych, końcowo- rocznych. Przykładowe sposoby weryfikacji wiedzy uczniów :
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA:
-prace pisemne,
– wypowiedzi ustne (wypowiedzi na wskazany temat, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi), czytanie w ekspozycjach, sprawność rachunkowa w zakresie poznanych liczb, prace plastyczne i techniczne.
JĘZYK POLSKI
– zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia w dowolnym edytorze tekstów na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy e-podręczników, podręczników wykorzystywanych w danej klasie i zeszytów ćwiczeń, karty pracy – praca indywidualna (np. wyszukiwanie informacji na zadany temat, badanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu, itp.), sprawdziany, kartkówki wykonane w dowolnym edytorze tekstu, odpowiedź ustna
– konwersacja z nauczycielem za pomocą Teams znajomość treści przeczytanych lektur aktywność/ zaangażowanie, recytacja utworów lirycznych i fragmentów prozy.
JĘZYK ANGIELSKI
-zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia w dowolnym edytorze tekstów, na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy e-podręczników oraz zeszytów ćwiczeń, prace pisemne wykonane i przesłane nauczycielowi zgodnie z przekazaną instrukcją, opracowywania słownictwa, wykonane odręcznie lub przy użyciu dobrowolnych programów graficznych
– przesłane nauczycielowi, aktywność na zajęciach, kartkówki on-line ze słownictwa, zadania typu egzaminacyjnego, wykonane według konkretnych wskazówek nauczyciela, testy i ćwiczenie on-line przygotowane lub wskazane przez nauczyciela, odpowiedź ustna
– konwersacja z nauczycielem z wykorzystaniem narzędzi Teams, zadania do wykonania z podręcznika i ćwiczeń (w tym karty pracy).
JĘZYK ROSYJSKI
-zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia w dowolnym edytorze tekstów, na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy e-podręczników oraz zeszytów ćwiczeń, prace pisemne wykonane i przesłane nauczycielowi zgodnie z przekazaną instrukcją, opracowywania słownictwa, wykonane odręcznie lub przy użyciu dobrowolnych programów graficznych
– przesłane nauczycielowi, aktywność na zajęciach, kartkówki on-line ze słownictwa, testy i ćwiczenie on-line przygotowane lub wskazane przez nauczyciela, odpowiedź ustna – konwersacja z nauczycielem z wykorzystaniem narzędzi Teams, zadania do wykonania z podręcznika i w zeszycie ( należy przesłać zdjęcie zadania), prezentacje na wskazany przez nauczyciela temat.
HISTORIA I WOS
-wypowiedź ustna (odpowiedź na pytanie nauczyciela) oraz aktywność ucznia podczas lekcji on-line, zadania lub ćwiczenie zrobione przez ucznia podczas lekcji on-line, udostępnione do wglądu dla nauczyciela poprzez aplikację Teams, prace pisemne, w tym: praca domowa (napisana w edytorze tekstu, prezentacja multimedialna lub w innej formie), karta pracy z części lub całego działu tematycznego wykonana w określonym przez nauczyciela czasie, przesłana przez ucznia poprzez aplikację teams lub jako załącznik poprzez pocztę elektroniczną na mail służbowy nauczyciela, praca dla chętnych w postaci referatu (napisanego w edytorze tekstu lub odręcznie), prezentacji multimedialnej lub w innej wyznaczonej przez nauczyciela formie, którą uczeń przesyła poprzez narzędzia aplikacji TEAMS, pocztę elektroniczą w postaci pliku lub zdjęcia. Uczniowie wykonują prace on-line, lub w domu (pomoc dorosłych możliwa w niewielkim stopniu).
MUZYKA
– zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia- praca pisemna, prezentacje multimedialne na zadany temat w dowolnym programie do prezentacji) w dowolnym edytorze tekstów, na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy e-podręczników, karty pracy
– praca indywidualna, odpowiedź ustna
– konwersacja z nauczycielem, prezentacja piosenki, ruchu do muzyki, gry na instrumentach, przez dostępne komunikatory czat Teams, w tym wideo rozmowa, testy interaktywne typu kahoot, zadania dodatkowe dla chętnych uczniów
– piosenka, taniec, utwór instrumentalny, Organizacja zdalnego nauczania,
PLASTYKA
-prace wykonywane on-line lub w metodą tradycyjną i wysłane nauczycielowi według instrukcji (dopuszczalna niewielka pomoc rodziców).
PRZYRODA
– zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia (np. referat, prezentacja multimedialna) na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy epodręczników, odpowiedz ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępne komunikatory czat Teams. karty pracy aktywność na lekcji.
BIOLOGIA
-zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia (np. referat, prezentacja multimedialna) na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy epodręczników, odpowiedz ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępne komunikatory czat Teams. karty pracy aktywność na lekcji.
GEOGRAFIA
-zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia (np. referat, prezentacje multimedialne na zadany temat, w dowolnym programie do prezentacji), na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy e-podręczników, odpowiedz ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępne komunikatory Teams karty pracy aktywność na lekcji.
MATEMATYKA
-zadania teoretyczne, odpowiedz ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępne komunikatory czat Teams. karty pracy, aktywność na lekcji.
CHEMIA
-zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia (np. referat, prezentacja multimedialna) na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy epodręczników, odpowiedz ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępne komunikatory czat Teams. karty pracy, aktywność na lekcji.
FIZYKA, EDB
-zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia (np. referat, prezentacja multimedialna) na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy epodręczników, odpowiedz ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępne komunikatory czat Teams. karty pracy, aktywność na lekcji.
TECHNIKA
-zadania praktyczne, w tym praca indywidualna ucznia, prezentacje multimedialne na zadany temat. karty pracy – praca indywidualna (np. wyszukiwanie informacji na zadany temat), aktywność na lekcji, odpowiedź ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępny komunikator Teams.
INFORMATYKA
-zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia (np. referat, prezentacja multimedialna) na podstawie podręczników, materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych czy epodręczników, odpowiedz ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępne komunikatory czat Teams, karty pracy, aktywność na lekcji.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
-wykonanie aktywności fizycznej w karcie pracy (testy i ćwiczenia), prace pisemne na zadany temat w zakresie edukacji zdrowotnej i szeroko rozumianej kultury fizycznej, obowiązkowe dla wszystkich/dodatkowe dla chętnych, odpowiedzi ustne (konwersacje przez dostępne komunikatory).
RELIGIA
– zadania teoretyczne, w tym opracowania indywidualne ucznia- praca pisemna w dowolnym edytorze tekstów, na podstawie materiałów udostępnionych przez nauczyciela, zasobów internetowych, dokumentów kościoła katolickiego dostępnych on-line, karty pracy – praca indywidualna (np. wyszukiwanie informacji na zadany temat, rozwiązywanie formularzy testowych przesłanych przez nauczyciela w dowolnym edytorze tekstów, w sposób określony przez nauczyciela, odpowiedź ustna – konwersacja z nauczycielem przez dostępne komunikatory (w tym audio rozmowa).