jakość w edukacji, kompetencje kluczowe, edukacja, nowoczesna edukacja, kształcenie uczniów, zajęcia w szkole, rozwój edukacji

Rozwój edukacji stanowi następstwo rozwoju człowieka.

Wraz z rozwojem cywilizacyjnym zmieniać się musi również szkoła, aby dotrzymać kroku zaawansowanej stronie świata.

Współcześnie dużo się mówi o tak zwanym kształtowaniu kompetencji kluczowych na podstawie wytycznych Uni Europejskiej.

Podniesienie u uczniów kompetencji kluczowych, kształtowanie w związku z tym właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy oraz rozwój indywidualnego podejścia do ucznia, szczególnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi staje się głównym celem działań edukacyjnych szkoły, ale również wyzwaniem.

Jak zwiększyć dostęp do dobrej jakości kształcenia ogólnego?

W szczególności można to osiągnąć poprzez organizację zajęć w szkole, które przyczynią się do rozwoju kompetencji kluczowych koniecznych do poruszania się na rynku pracy oraz rozwiną wśród uczniów pożądane postawy, takie jak m.in. kreatywność innowacyjność, praca zespołowa.

Bardzorównież tworzenie w szkołach warunków do nauczania eksperymentalnego i indywidualizacje pracy z uczniem ze SPE. Podniesienie jakości usług edukacyjnych związane jest z zapewnieniem dzieciom  warunków kształcenia odpowiednio do rozpoznanych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.

 

Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcie ucznia młodszego.

Cele:

  1. Przygotowanie szkoły do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  2. Wsparcie uczniów, którzy mają trudności w spełnieniu wymagań edukacyjnych.
  3. Realizacja działań mających na celu wspieranie ucznia młodszego w procesie przekraczania tzw. progu szkolnego.

Zakres wsparcia obejmuje:

  1. Doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  2. Doposażenie szkoły w podręczniki i materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów ze SPE.
  3. Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze SPE, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz efektywnego stosowania pomocy dydaktycznych w pracy.
  4. Wsparcie uczniów ze SPE, w tym uczniów młodszych w ramach zajęć uzupełniających ofertę szkoły.

 

Działania:

  1. Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły:
  2. Zakup specjalistycznego oprogramowania
  3. Zakup materiałów do diagnozy, wspomagania rozwoju i korygowania deficytów: wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji wzrokowo- ruchowej.
  4. Zakup materiałów do diagnozy i terapii specyficznych trudności w uczeniu się, również takich, które wynikają z potrzeb ucznia młodszego.
  5. Realizacja zajęć specjalistycznych, prowadzonych w celu stymulowania rozwoju poznawczego i zmniejszenia trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności szkolnych przez uczniów ze SPE, w tym uczniów młodszych:
  6. Realizacja zajęć korekcyjno- kompensacyjnych
  7. Realizacja zajęć logopedycznych
  8. Realizacja zajęć socjoterapeutycznych: zajęcia z rozwoju emocjonalnego, terapia RS.
  9. Realizacja zajęć psychoedukacyjnych,
  10. Realizacja zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, organizowanych dla uczniów ze SPE w tym uczniów młodszych mających trudności w spełnieniu wymagań edukacyjnych wynikającej z podstawy programowej kształcenia ogólne dla SP.
  11. Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze z języka polskiego
  12. Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze z matematyki
  13. Realizacja konsultacji i spotkań dla rodziców w celu informowania o postępach uczniów ze SPE.