Na początku lipca 2020 pojawiły się podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021.
Artykuł 60 ust.3 pkt.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016- Prawo Oświatowe zyskał w tym roku zmaterializowany w postaci pięciu priorytetów, które nieodłącznie wynikają z najważniejszych kwestii edukacyjnych naszego kraju.
Zdaniem Ministerstwa Edukacji należy skupić się na zadaniach związanych z kontynuacją zdalnego nauczania, wychowaniu oraz kompetencjach kluczowych- kreatywność, innowacyjność.
Dziś wiemy, wokół jakich priorytetów szkoły będą planowały swoją działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą w nowym roku szkolnym?
Ministerstwo Edukacji poinformowało, że nacisk położony ma być na edukację przyrodniczą i matematyczną ze szczególnym uwzględnieniem metod, narzędzi rozwijających samodzielność, innowacyjność i kreatywność uczniów.
To wyzwanie dla nauczycieli biologii, chemii, fizyki i oczywiście matematyki, które być może zaowocują w szkołach ciekawymi programami innowacyjnymi i eksperymentami pedagogicznymi.
Niezmiennie od wielu lat według priorytetów MEN szczególnie powinien być zaopiekowany uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
W tym roku zwrócono słusznie uwagę na organizację pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkołach. Jest to związane z pogorszoną kondycją psychiczną uczniów w skutek izolacji uczniów w domach z powodu epidemii Covid 19.
To również doskonała okazja dla dyrektorów na rozbudowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej o nowe zadania, być może nowych specjalistów.
Bezpieczeństwo w sieci, korzystanie z narzędzi cyfrowych nie tracą na popularności. Doświadczenia 3,5 miesięcznego kształcenia na odległość stają się cenne w kontekście ich dalszej kontynuacji w szkołach i placówkach oświatowych.
Kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych to również kontynuacja ważnego dla edukacji wychowania przez wartości.
