Kinezjologia edukacyjna to metoda sprzyjająca efektywności pracy mózgu. 

Wspomaga ona procesy umysłowe, koncentrację, uwagę, pamięć, a w konsekwencji uczenie się.

Popularna „gimnastyka mózgu” zalecana jest nie tylko dla dzieci, ale również dla dorosłych.

Poniżej znajdziesz opisy podstawowych ćwiczeń, dzięki którym zoptymalizujesz swój umysł, aby działał sprawnie i wydajnie.

Pozycja wyjściowa PAKE to stan gotowości pozytywne, aktywne, klarowne, energetyczne uczenie się.

Można ją stosować na początku lekcji, w trakcie przerwy, po obiedzie aby efektywnie przygotować uczniów do nauki.

Przygotowanie to obejmuje picie wody, masażu punktów na myślenie, ruchów naprzemiennych, i pozycji Cooka.

PUNKTY NA MYŚLENIE Kładziemy jedną rękę na pępku drugą ręką stymulujemy punkty między żebrami.

Ręka na pępku to grawitacyjny ośrodek ciała. Ta czynność uaktywnia układ przedsionkowy, a to z kolei pobudza mózg do przyjmowania informacji z zewnątrz. Druga ręka delikatnie masuje wgłębienia między pierwszym i drugim żebrem bezpośrednio pod obojczykiem po prawej i lewej stronie mostka.

Stymuluje to przepływ krwi przez tętnicę szyjną do mózgu. Pomaga to w koncentracji.

RUCHY NAPRZEMIENNE Na przykład naprzemienne chodzenie w miejscu dotykanie prawym łokciem lewego kolana, i lewym łokciem prawego kolana.

Pobudzamy w ten sposób powierzchnie obu półkul mózgowych. Wspomagana jest równowaga aktywacji nerwowej przez ciało modzelowate obu półkul mózgowych. Regularne ich wykonywanie prowadzi do szybszej mielinizacji sieci neuronalnych  i przez to efektywniejsza jest komunikacja między dwoma półkulami.

Jest ona niezbędna do myślenia przyczynowo- skutkowego. Ruchy naprzemienne wykonujemy powoli. Wymaga ono równowagi, świadomego aktywowania układu przedsionkowego i płatów czołowych.

Ten prosty ruch harmonijnie aktywuje funkcjonowanie i przekazywanie informacji do płatów czołowych.

Spacer, w którym wykonujemy ruchy naprzemienne, to naturalna metoda na aktywowanie pomysł i niemoc twórczą.

POZYCJA COOKA To przekładanie jednej kostki nad drugą w pozycji krzyżującej nogi.

Następnie krzyżujemy ręce dłonie łączymy razem i odwracamy dłonie do środka. Ćwiczenie to posiada integrujący efekt w twoim mózgu. Aktywuje ono w sposób zrównoważony czuciowe i ruchowe obszary kory obu półkul mózgowych.

Jest to metoda przydatna do kontroli zachowania, ponieważ łączy emocje z układu limbicznego z myślenie nim racjonalnym występującym w płatach czołowych. Stwarza yo zintegrowaną możliwość oceny własnego zachowania oraz uczenia się.

LENIWE ÓSEMKI STYMULUJĄ PISANIE

Ćwiczenie z ołówkiem i kartką papieru służy doskonaleniu pisemnej komunikacji.

Ćwiczenia te pomagają ustalić rytm płynność dla dobrej koordynacji ręka- oko. Zaczynamy malować symbol nieskończoności zaczynając od środka w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, do góry, z tyłu i dookoła. Wykonujemy pięć i więcej powtórzeń.

Czynność ta rozluźnia mięśnie dłoni, rąk i ramion, a także sprzyja wodzeniu wzrokiem. Leniwe ósemki dla oczu koncentrują się na koordynacji ręka – oko, oko- ręka.

Podczas wykonywania ćwiczenia wodzimy wzrokiem za poruszającym się kciukiem. W powietrzu wykonujemy znak nieskończoności. Zaczynamy od trzymania kciuka na wysokości oka w linii środkowej na odległości łokcia. Ruchy powinny być wolne i świadome, skoncentrowane.

Wykonujemy równy, płynny ruch przynajmniej trzy razy każdą ręką. Czynność ta wzmacnia zewnętrzne mięśnie oczu, pomaga mielinizacji i rozwojowi sieci neuronalnych. Ustala wzorce uczenia się koordynacja ręka oko i oko ręka.

SŁOŃ

To jedno z najbardziej integrujących ćwiczeń kinezjologii edukacyjnej. Kładziemy lewe ucho na lewym ramieniu, tak mocno, aby kartka włożona pomiędzy ucho a ramię zdołała się utrzymać.

Wyciągamy lewą rękę przed siebie i malujemy wzór leniwej ósemki. Kolana są przy tym rozluźnione. Zaczynamy od środka na zewnątrz i dookoła. Oczami śledzimy ruch końców palców. Ćwiczenie wytonujemy 3- 5 razy raz lewą raz lewą stronę.

Słoń aktywuje w sposób zrównoważony układ ciało- umysł. Ruch pochodzi od mięśni tułowia uaktywniając układ przedsionkowy, kanały półkoliste. Efekt to lepsza koordynacja ręka oko. Wszystko dyrygowane jest przez zwoje podstawy mózgu układ limbiczny, móżdżek i czuciowo –ruchową korę mózgu z naciskiem na płaty czołowe.

Po kilku tygodniach ćwiczeń wzrasta równowaga i stabilność. Słoń jest zalecany dla dzieci z zaburzeniami koncentracji oraz tych po infekcji ucha. Pomaga on odbudować zniszczone połączenia nerwowe w wyniku infekcji. Poprzez pełną aktywację tworu siatkowego wzrasta również uwaga słuchowa.

KAPTUREK MYŚLICIELA

Ćwiczenie to pobudza słuch i wspomaga pamięć. Polega ono na odwijaniu uszu z góry do dołu. Istnieje związek między ośrodkiem słuchu w płacie skroniowym, a pamięcią zlokalizowaną w układzie limbicznym.

Fizyczna stymulacja receptorów dotyku w uchu zewnętrznym pobudza słuch.

ENERGETYCZNE ZIEWANIE

To masaż mięśni wokół stawu skroniowo- żuchwowego. Miejsce to łączy szczękę z żuchwą. Przez staw przebiegają mięśnie 5 głównych nerwów czaszkowych, które zbierają informacje czuciowe z całej twarzy, mięśni oczu, języka i ust aktywują mięśnie odpowiedzialne za żucie i wydawanie głosu.

Ziewanie energetyczne rozluźnia twarz, co wspomaga odbiór informacji zmysłowych. Wspomaga również efektywność werbalizacji  i komunikacji.

Werbalizowanie powiązane jest z przetwarzaniem myśli. To doskonale ćwiczenie zwłaszcza u dzieci z trudnościami w czytaniu.

POMPOWANIE PIĘTĄ

To ćwiczenie wydłużające, którego zadaniem jest rozluźnić mięśnie. Podczas jego wykonywania płyn mózgowo- rdzeniowy przepływa swobodnie przez centralny układ nerwowy i komunikacja jest bardziej efektywna. To tak zwane rozciągnie nogi, często wykonywane przez biegaczy.

Połóż dziecko na plecach. Połóż swoje obie dłonie na stopach dziecka. Popychaj opuszkę dużego palca do przodu delikatnie. Tak aby wydłużyć łydkę.

To ćwiczenie rozluźniające komunikację u dzieci autystycznych lub tych z zaburzeniami komunikowania się.

AKUMULATOR

To ćwiczenie wydłużające i pogłębiające oddech. Pobudza ono cały organizm poprzez rozluźnienie mięśni i swobodny przepływ płynu mózgowo- rdzeniowego w centralnym układzie nerwowym.

Kładziemy dłonie na stole przed sobą. Brodę obniżamy do piersi czując napięcie z tyłu szyi przy rozluźnionych ramionach.

W pozycji pochylonej do przody podnosimy głowę do dołu i do góry, robimy wydech zaokrąglając plecy i kładziemy brodę powrotem na piersi.

Zaleca się przerwy w uczeniu się co 15 minut na ćwiczenia Akumulatora to pobudza koncentrację. Ciało porusza się w celu aktywacji układu przedsionkowego, budzi mózg. Pomaga ono w ponownym zebraniu myśli.

 

Carla Hannaford „Zmyślne ruchy które doskonalą umysł”.