zarządzanie szkołą, kompetencje dyrektora szkoły, zasoby, dyrektor szkoły, umiejętności dyrektora szkoły, menadżer, przywództwo edukacyjne

Dyrektor szkoły to osoba o wielokierunkowych kompetencjach.

Współcześnie podkreśla się umiejętności dyrektorskie, szczególnie w kontekście wielozadaniowości.

Z jednej strony cechy charakteru, głównie te związane z inteligencją emocjonalną, a z drugiej strony cechy przywódcze i menadżerskie to potencjał, w którym upatrywać należy sukcesu placówki edukacyjnej.

Gospodarowanie czasem pracy, umiejętność delegowania zadań, zdolność zarządzania zmianą to trzy podstawowe elementy pracy każdego dyrektora szkoły.

Szkoła na początku trzeciego dziesięciolecia XXI wieku znajduje się w nieustającej przemianie.

Zdalna edukacja wystawiła całe środowiska szkolne na wielką próbę.

Dyrektorzy zmuszeni są do podejmowania trudnych decyzji i rozwiązywania niejasnych problemów.

Gospodarowanie czasem.

Jedną z największych trudności w zarządzaniu placówką oświatową jest efektywne gospodarowanie czasem.

Dobry dyrektor szkoły przyznaje zawsze prym kontaktom z personelem szkoły.

Nauczyciele budują jakość edukacji. To oni sposobem prowadzenia lekcji wpływają na atmosferę nauki w szkole.

Budowanie wzajemnego zaufania jest podstawą wiarygodności dyrektora szkoły. Wzajemne zrozumienie oraz prawo do popełniania błędów daje podstawę do tworzenia relacji partnerskich w gronie nauczycielskim.

Energia, zapał, ale przede wszystkim nadzieja.

Skrajny optymizm nie jest wskazany, zwłaszcza w epoce edukacji kruchej jak bańka mydlana. Postawa dyrektora, w której przejawia on nadzieję na pokonanie trudności i z uporem podejmuje kolejne zadania, staje się inspiracją dla całej społeczności szkolnej.

Spójność.

Działania podejmowane w szkole wypełniają funkcję dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Dyrektorzy szkół muszą być spójni z celem, który obrali, uparcie dążąc do jego realizacji.

Scentralizowane priorytety MEiN stają często w opozycji do możliwości szkół i kadry w niej pracującej. Znalezienie złotej recepty na sukces tej konkretnej szkoły w lokalnych warunkach jest wyzwaniem, ale jednocześnie jedyna możliwością jej rozwoju ukierunkowanej na przyszłość.

Sześć zadań dyrektora szkoły.

Po pierwsze to ty jesteś źródłem energii do działania.

Po drugie każdego dnia stawaj się jeszcze bardziej kompetentny, w tym co robisz.

Po trzecie pokonuj przeszkody, kryzysy, stawiaj czoła problemom, znajdując skuteczne rozwiązania.

Po czwarte buduj warunki, ulepszaj istniejące zasoby, myśl o przyszłości.

Po piąte szukaj nowych rozwiązań ,stawiaj na postęp, wybieraj rozwój.

Po szóste snuj plany i wizje, mocno zakotwiczone w teraźniejszości oparte na dobrych praktykach z przeszłości.

W sprawowaniu funkcji dyrektora szkoły osoba piastująca to stanowisko zdaniem T. Brighouse przechodzi cztery etapy.

Pierwszy etap obejmuję tzw. inicjację, przypadającą na pierwszy rok bycia dyrektorem szkoły.

Okres ten daje podwaliny pod bycie dyrektorem w kolejnych latach. Należy postawić przede wszystkim na wiarygodność i spójność.

 Należy dbać o jakość przygotowywanych rad pedagogicznych, wystąpień przed rodzicami, uczniami przede wszystkim o dążenie do realizacji przyjętych założeń pedagogicznych.

Kolejny etap to rozwój.

Dobry dyrektor szkoły planuje przedsięwzięcia w wielu sferach funkcjonowania szkoły. Warto tutaj o przemyślane decyzje dotyczące projektów, wdrożeń oraz wszelakich przedsięwzięć, które spójnie splotą wizję z zadaniami do realizacji w kolejnych latach.

Trzeci etap stanowi stagnacja.

Nie wszyscy dyrektorzy muszą wstępować na ten etap rozwoju. Należy pamiętać, że po okresie sukcesów przychodzi chęć odpoczynku i zdystansowania, która jest naturalna konsekwencją pełnienia funkcji dyrektora szkoły.

Etap czwarty zmierzch.

To moment, w którym dyrektor powiadamia społeczność szkolną o swoim odejściu. W tym kontekście nie ulegaj pokusie złego gospodarowania czasem.

Na podstawie: Tim Brighouse „Co sprawia, że efektywni dyrektorzy potrafią wybrnąć z trudności i że dobrze układa się im praca.”