Jakie trudności czekają na nasze dzieci w świecie cyfrowym, co powinien wiedzieć rodzić i nauczyciel?
Żyjemy w czasach niebywałego postępu technologicznego.
Przez Internet łączymy się z lodówką i samochodem. Jesteśmy zdominowani przez postęp technologiczny.
Już roczne dzieci dostają do ręki telefon lub tablet.
Pandemia dobitnie uświadomiła nam, że bywają w naszym życiu sytuacje nieoczekiwane. W tym kontekście nowoczesne technologie pomogły nam w ciągłym edukowaniu.
Trzeba dostosować się do obecnej rzeczywistości.
Trzeba zacząć od edukacji.
W świecie cyfrowym czyhają na młodych ludzi zagrożenia.
Nowoczesne media wpływają na młodego człowieka, ponieważ jest on trakcie rozwoju. Dzieci posiadają nieukształtowane.
Młodzi ludzie nie są przygotowani w zakresie psychoemocjonalnym. Dzieci nie posiadają ukształtowanej umiejętności odróżniania prawdy od fałszu, dobra od zła. Odchodzi się od tradycyjnych wartości. Łatwo się pogubić.
Półsen zdalnej edukacji.
Zagubienie we współczesnym świecie, co przejawia się w zatarciu granic między światem realnym i fikcyjnym.
Przesyt techniką daje znać w braku motywacji do ubrania się, porannej toalety, otwarcia zeszytów i podręczników.
Natłok technologii nie sprzyja higienicznej pracy uczniów.
Dzieci i młodzież w letargu sięgają równolegle w cyfrowej presji po telefon, oglądają równolegle serial i odrabiają prace domowe.
Co z tego wynika?
Konsekwencje są nieuniknione i dotyczą rozwoju fizycznego, umysłowego i psychicznego. Wady postawy, zaburzenia psychiczne.
Przebodźcowanie wpływa na pamięć, uwagę, emocje. Trudności ze skupieniem uwagi dotyczą coraz większej liczby uczniów.
Jest wiele czynników ryzyka, które tkwią w samych mediach.
Są one niewątpliwe interesujące dla młodych ludzi, są zachęcające poprzez kolor, dźwięk, imponujące życie idoli.
Dziecko czuje się tam bezpieczne poprzez złudne uczucie anonimowości. Niesie to zagrożenie hej tu oraz podejmowanie aktywności, które mają bariery przyzwoitości.
Kontakt oko w oko jest o wiele trudniejszy, wymaga odwagi i konfrontacji.
Ukryta niewola
Wolność człowieka w Internecie jest jednak ograniczona.
Dzieci i młodzież nie zdają sobie sprawy z zagrożeń i kruchości pozornego ukrywania się za awatarem.
Niebezpieczne znajomości są bardzo realne. Nawiązywanie kontaktów niewiadomo z kim prowadzą czasem do trudnych sytuacji.
Istnieje realne ryzyko przechwycenia danych osobowych.
Gry, filmy oraz inne treści przepełnione są agresją, do której młodzi ludzi mają nieograniczony dostęp.
Wielokrotne oglądanie takich treści powoduje znieczulenie emocjonalne oraz odbieranie agresji jako normy.
Zacierają się granice między światem realnym a wirtualnym.
Powielanie zachowań internetowych to realne zagrożenie.
Zobojętnienie na krzywdę, na to co czuje druga osoba. T
Takie treści wpływają na dzieci i młodzież, ponieważ odbierają oni intensywniej takie treści. Mogą pojawić się zachowania lękowe, agresywne, problemy psychiczne.
Młody człowiek uczy się wykrzywiony obraz rzeczywistości, w tym relacji międzyludzkich.
Brak kontroli nad upływającym czasem. Młodym ludziom brakuje czasu na życie, na wykonywanie podstawowych obowiązków, na jedzenie, sprzątanie, naukę.
Cyfrowe niewolnictwo wiąże się z nieustająca potrzebą włączania smartfona.
Presja polega na szybkim reagowaniu na posty, maile, smsy. Komentowanie postów innych przejawia się wypaczeniem dotyczącym korzystania z mediów.
Potrzeba detoksu cyfrowego.
Organizm potrzebuje odpoczynku od mediów, aby budować odporność zdrowia psychicznego i fizycznego.
Istnieje wiele korzyści wynikających z życia obok mediów i Internetu.
Dbanie o dobrostan buduje naszą asertywność, emocje.
Dziś coraz trudniej jest o zachowania zgodne z naszą wolą.
Cyfrowi Zombie
Zagrożenie bezpieczeństwa fizycznego ludzi wynika m.in. z braku rozstawania się z telefonem. Niebezpieczne selfie, przeciążenie informacją, oglądanie telefonu podczas jazdy rowerem, czy samochodem.
Człowiek posiada granice funkcjonowania fizycznego i psychicznego.
Nasz mózg nie jest ewolucyjnie przystosowany do przetwarzania takich ilości informacji.
Ludzie podejmują coraz mniej trafne decyzje, wpływa to na efektywność pracy i nauki.
Pomijamy kluczowe informacje, wybory ludzkie dokonywane są na przypadkowych informacjach.
Deficyt uwagi młodych ludzi wpływa na poziom stresu wśród dzieci i młodzieży.
Człowiekowi towarzyszy frustracja i zagubienie w życiu. Objawia się to agresją oraz innymi problemami somatycznymi.
Deficyt ciszy
Cisza jest absolutnie potrzebna, jest ona warunkiem zachowania równowagi psychicznej.
Cisza jest towarem luksusowym.
Budowanie przestrzeni do refleksji, wyciszenia jest potrzebą każdego człowieka.