Za nami miesiąc edukacji zdalnej uczniów w jesiennej odsłonie.
Warto pokusić się podsumowania i ewaluacje tego okresu nauki.
W przepisach prawa oświatowego, według którego realizujemy edukację zdalną uczniów odnaleźć możemy kryteria, które mogą służyć jako ważne informacje zwrotne dla nauczyciela i dyrektora szkoły.
W kontekście obowiązków dyrektora szkoły i nauczycieli związanych z realizacją zdań jednostki zwrócić należy uwagę na kwestie dotyczące dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami podczas realizacji edukacji uczniów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Pomocna może być w tym ankieta zdalna dla nauczycieli, na podstawie której możliwe będzie monitorowanie edukacji zdalnej uczniów oraz ewentualne zmiany.
Poniżej prezentuję zagadnienia, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Zagadnienia wynikają wprost z obowiązujących przepisów prawnych:
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 4 września 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 5 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Obowiązkiem dyrektora szkoły jest ustalenie, czy uczniowie mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i Internetu, dzięki czemu możliwa jest komunikacja między uczniami i nauczycielem prowadzącym zajęcia.
Rodzice i uczniowie powinni być poinformowani o wykorzystywanych w szkole technologiach informacyjno- komunikacyjnych oraz internetowych źródłach materiałów wykorzystywanych do realizacji zajęć zdalnych.
W zakresie cyberbezpieczeństwa, a więc organizacji edukacji w sieci, należy poinformować uczniów i rodziców na temat bezpieczeństwa uczniów w sieci oraz ewentualnych zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z Internetu.
Na radzie pedagogicznej określić należy potrzebę zmiany programu nauczania, jego modyfikacji wynikającej z edukacji zdalnej. Zakres modyfikacji prezentują nauczyciele na zebraniu Rady Pedagogicznej.
W związku z realizacją edukacji zdalnej może również zajść potrzeba modyfikacji Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego.
Te zmiany również należy przedyskutować na Radzie Pedagogicznej. Potrzeba modyfikacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego wynikać musi również z ustaleń z Radą Rodziców.
Nauczyciele powinni również ustosunkować się do kwestii, czy tygodniowy zakres treści z realizowanych przez nich przedmiotów zawiera:
- Równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- Zróżnicowanie zajęć w danym dniu,
- Możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku intelektualnego w ciągu dnia,
- Ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
- Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki organizowanych zajęć np. lekcje w-f.
Ważną kwestią są zagadnienia związane z weryfikacją frekwencji uczniów na zajęć. Nauczyciele powinni poinformować uczniów o ustalonych przez rade pedagogiczną sposobach weryfikacji frekwencji uczniów na zajęciach oraz alternatywach wynikający np. z awarii sprzętu i Internetu.
Ważne jest również, aby jasne były sposoby usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach.
Konsultacje nauczycielem przedmiotu są obowiązkiem każdego nauczyciela. Trzeba powiadomić uczniów o terminie i sposobie przeprowadzenia konsultacji z każdego przedmiotu.
O możliwości konsultacji z każdym nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z uczniem należy powiadomić również rodziców.
Należy ustalić z Rada Pedagogiczną sposób monitorowania postępów uczniów, sposoby weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów oraz sposób informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce oraz uzyskanych ocenach. Rodzice uczniów muszą być poinformowani o zasadach oceniania uczniów podczas realizacji kształcenia na odległość.
Istotną sprawą wynikającą wprost z przepisów prawa oświatowego jest przekazanie rodzicom i uczniom informacji o sposobie trybie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej. To samo dotyczy realizacji nauczania indywidualnego uczniów, jeśli w szkole zachodzi potrzeba jego realizacji.
Zajęcia wynikające z orzeczeń uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego wymagają realizacji zajęć rewalidacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych. Należy przekazać rodzicom uczniów objętych tymi zajęciami informacje.
Warto zadbać, żeby zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywały się z wykorzystaniem:
- Materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, udostępnionej pod adresem epodreczniki.pl,
- Z wykorzystaniem materiałów i funkcjonalności innych platform edukacyjnych,
- Z wykorzystaniem materiałów dostępnych na stronach internetowych MEN i jednostek podległych,
- Z wykorzystaniem materiałów prezentowanych w programach edukacyjnych publicznej telewizji i radiofonii,
- Przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, które potwierdzają zapoznanie się z przerabianym materiałem i dają podstawę do oceny wiedzy i umiejętności ucznia,
- Z wykorzystaniem narzędzi do komunikacji elektronicznej, które zapewniają sprawną wymianę informacji np. dziennik, maile, viedeospotkania,
- Przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu w zakresie realizacji niektórych zajęć np. rewalidacyjnych, rewalidacyjno- wychowawczych, edukacji wczesnoszkolnej itp.
Dyrektor szkoły może dopuścić do realizacji zajęcia edukacyjne w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.