kryteria edukacji zdalnej, uregulowania prawne, kształcenie na odległość, metody i techniki kształcenia na odległość, zadania nauczycieli, obowiązki dyrektora szkoły

Za nami miesiąc edukacji zdalnej uczniów w jesiennej odsłonie.

Warto pokusić się podsumowania i ewaluacje tego okresu nauki.

W przepisach prawa oświatowego, według którego realizujemy edukację zdalną uczniów odnaleźć możemy kryteria, które mogą służyć jako ważne informacje zwrotne dla nauczyciela i dyrektora szkoły.

W kontekście obowiązków dyrektora szkoły i nauczycieli związanych z realizacją zdań jednostki zwrócić należy uwagę na kwestie dotyczące dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami podczas realizacji edukacji uczniów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Pomocna może być w tym ankieta zdalna dla nauczycieli, na podstawie której możliwe będzie monitorowanie edukacji zdalnej uczniów oraz ewentualne zmiany.

Poniżej prezentuję zagadnienia,  na które należy zwrócić szczególną uwagę. Zagadnienia wynikają wprost z obowiązujących przepisów prawnych: 

Obowiązkiem dyrektora szkoły jest ustalenie, czy uczniowie mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i Internetu, dzięki czemu możliwa jest komunikacja między uczniami i nauczycielem prowadzącym zajęcia.

Rodzice i uczniowie powinni być poinformowani o wykorzystywanych w szkole technologiach informacyjno- komunikacyjnych oraz internetowych źródłach materiałów wykorzystywanych do realizacji zajęć zdalnych.

W zakresie cyberbezpieczeństwa, a więc organizacji edukacji w sieci, należy poinformować uczniów i rodziców na temat bezpieczeństwa uczniów w sieci oraz ewentualnych zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z Internetu.

Na radzie pedagogicznej określić należy potrzebę zmiany programu nauczania, jego modyfikacji wynikającej z edukacji zdalnej. Zakres modyfikacji prezentują nauczyciele na zebraniu Rady Pedagogicznej.

W związku z realizacją edukacji zdalnej może również zajść potrzeba modyfikacji Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego.

Te zmiany również należy przedyskutować na Radzie Pedagogicznej. Potrzeba modyfikacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego wynikać musi również z ustaleń z Radą Rodziców.

Nauczyciele powinni również ustosunkować się do kwestii, czy tygodniowy zakres treści z realizowanych przez nich przedmiotów zawiera:

  • Równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
  • Zróżnicowanie zajęć w danym dniu,
  • Możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku intelektualnego w ciągu dnia,
  • Ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
  • Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki organizowanych zajęć np. lekcje w-f.

Ważną kwestią są zagadnienia związane z weryfikacją frekwencji uczniów na zajęć. Nauczyciele powinni poinformować uczniów o ustalonych przez rade pedagogiczną sposobach weryfikacji frekwencji uczniów na zajęciach oraz alternatywach wynikający np. z awarii sprzętu i Internetu.

Ważne jest również, aby jasne były sposoby usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach.

Konsultacje nauczycielem przedmiotu są obowiązkiem każdego nauczyciela. Trzeba powiadomić uczniów o terminie i sposobie przeprowadzenia konsultacji z każdego przedmiotu.

O możliwości konsultacji z każdym nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z uczniem należy powiadomić również rodziców.

Należy ustalić z Rada Pedagogiczną sposób monitorowania postępów uczniów, sposoby weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów oraz sposób informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce oraz uzyskanych ocenach. Rodzice uczniów muszą być poinformowani o zasadach oceniania uczniów podczas realizacji kształcenia na odległość.

Istotną sprawą wynikającą wprost z przepisów prawa oświatowego jest przekazanie rodzicom i uczniom informacji o sposobie trybie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej. To samo dotyczy realizacji nauczania indywidualnego uczniów, jeśli w szkole zachodzi potrzeba jego realizacji.

Zajęcia  wynikające z orzeczeń uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego wymagają realizacji zajęć rewalidacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych. Należy przekazać rodzicom uczniów objętych tymi zajęciami informacje.

Warto zadbać, żeby zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywały się z wykorzystaniem:

  • Materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, udostępnionej pod adresem epodreczniki.pl,
  • Z wykorzystaniem materiałów i funkcjonalności innych platform edukacyjnych,
  • Z wykorzystaniem materiałów dostępnych na stronach internetowych MEN i jednostek podległych,
  • Z wykorzystaniem materiałów prezentowanych w programach edukacyjnych publicznej telewizji i radiofonii,
  • Przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, które potwierdzają zapoznanie się z przerabianym materiałem i dają podstawę do oceny wiedzy i umiejętności ucznia,
  • Z wykorzystaniem narzędzi do komunikacji elektronicznej, które zapewniają sprawną wymianę informacji np. dziennik, maile, viedeospotkania,
  • Przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu w zakresie realizacji niektórych zajęć np. rewalidacyjnych, rewalidacyjno- wychowawczych, edukacji wczesnoszkolnej itp.

Dyrektor szkoły może dopuścić do realizacji zajęcia edukacyjne w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.