Prowadzenie przez nauczycieli lekcji online przy użyciu ogólnodostępnych aplikacji i komunikatorów to duże ryzyko.

Wielu pedagogów skarży się na niekontrolowany przebieg lekcji w sieci.

Często tok lekcji online jest inny niż ten założony przez nauczyciela.

Jak bezpiecznie zorganizować wirtualną klasę?

Jakie zasady netykiety obowiązują użytkowników sieci?

Podczas kształcenia na odległość z użyciem wielu narzędzi online, zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, m.in.wyłączanie mikrofonu nauczycielowi przez uczniów, wylosowywanie go z lekcji, wchodzenie do wirtualnych klas osób trzecich.

Jak poradzić sobie prawnie i sprawnie ze zdalna edukacją?

Czasowe ograniczenie jednostek funkcjonowania systemu oświaty to z jednej strony konieczność wymuszona pandemią koronawirusa, z drugiej strony wyzwanie, do którego musimy się dobrze przygotować.

Przede wszystkim zadbajmy o odpowiednie regulacje prawne w szkole dotyczące rozwiązań, narzędzi, metod stosowanych w edukacji zdalnej.

Dobrym rozwiązaniem będzie regulamin, procedura lub inny zapis, regulujący wdrożony harmonogram wirtualnych lekcji.

Przemyślane rozwiązania dotyczą przede wszystkim wyboru odpowiedniego narzędzia do pracy. Warto zadbać o bezpieczeństwo danych osobowych i wybrać rozwiązanie systemowe, spójne i kompletne dla całej szkoły. Takim wydaje się microsoftowy system narzędzi do pracy zdalnej Office 365 wraz z aplikacją Teams.

Rozwiązania do pracy zdalnej, z których korzystają uczniowie i nauczyciele, muszą być przede wszystkim bezpieczne.

Komunikacja zdalna z uczniami powinna odbywać się na ściśle określonych zasadach.

Temu służy trud podejmowany przez dyrektora szkoły w celu wdrożenia kompleksowych rozwiązań.

Nauczyciele i uczniowie muszą pamiętać o bezpieczeństwie w sieci. Przetwarzanie danych osobowych uczniów możliwe jest tylko w celach edukacyjnych.

Warto zadbać również, aby każdy uczeń posiadał indywidualny adres poczty elektronicznej, login, hasło oraz indywidualne konto w systemie do zdalnej edukacji.

Służbowa wymiana informacji między nauczycielami i uczniami oraz między nauczycielami a rodzicami lub dyrektorem szkoły odbywać się powinna w sposób oficjalny z użyciem dziennika elektronicznego lub służbowej poczty elektronicznej.

Ustal zasady

Warto również zadbać o odgórne ustalenie zasad, które wyznaczą przestrzeń do działania w zdalnej edukacji.

Nie ulega wątpliwości, że w lekcjach wirtualnych uczestniczyć mogą tylko uczniowie danej klasy, którzy są zidentyfikowani przez nauczyciela na początku trwania takiej lekcji. Bezcenna okazuje się tutaj zasada ograniczonego zaufania.

Wszystkie hasła dostępu do kont podlegają klauzuli poufności i nie można ich udostępniać nikomu.

Nauczyciel jest moderatorem lekcji i tylko on ma prawo wyciszenia mikrofonów uczniów oraz posługiwania się dodatkowymi narzędziami w trakcie trwania lekcji online. Gwarancją pełnego moderowania lekcji są odpowiednie ustawienia prywatności w systemie.

Warto również rozważyć opcję współdzielenia ekranu z uczniami. Dotyczy to przede wszystkim odpowiedzi na pytanie, co powinien udostępniać uczniom nauczyciel podczas lekcji?

Szczególnej ochronie podlegają dane osobowe uczniów przesyłane elektronicznie. Zastanówmy się, czy jest konieczne ich przesyłanie i w jakim zakresie?

Podczas zajęć w sieci wszystkich obowiązuje kulturalne zachowanie.

Budujmy świadomość naszych uczniów podczas lekcji wychowawczych o zasadach netykiety w Internecie.

Poproś o wyłączenie dodatkowych rozpraszaczy w tle, na przykład muzyki, filmów, programów i gier głosowych.

Wirtualne lekcje to zastępnik naszej obecności w klasie. Zadbajmy o kulturalne odzywanie się do siebie nawzajem, nie krytykowanie oraz nie przekrzykiwanie się w odpowiedziach.

Lekcji online nie wolno nagrywać, fotografować lub upubliczniać w sieci.