Przyczyn zaburzeń realizacji głoski r jest wiele. Wśród nich mało ruchliwy język, który wymaga ćwiczeń. Jedną z przyczyn zaburzeń realizacji głoski r jest zbyt krótkie wędzidełko. Jest to przypadłość anatomiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, a następnie regularnych i systematycznych ćwiczeń, aby nie dopuścić do zrośnięcia.

Dzięki wprawionemu językowi możliwe jest wykonywanie precyzyjnych ruchów artykulacyjnych, do których należny wibracja języka przy realizacji dźwięku r.

Oto sprawdzone metody na usprawnienie języka, tak by możliwa była piękna realizacja dźwięku r. Ryczenie jak lew nie należy do łatwych umiejętności językowych. Dzięki systematyczności, motywacji, zaangażowaniu oraz ciekawym formom ćwiczeń zawartych w serii LOGOFUN jest to umiejętność dostępna dla każdego dziecka! 

Ćwiczenia, które proponuję poniżej zalecam nie tylko jako te, które rozciągają język, ale również są wskazane po zabiegu podcięcia wędzidełka.

• Bardzo szerokie rozciąganie języka, wysuwanie go i wsuwanie do jamy ustnej. Jego brzegi powinny dotykać zębów trzonowych
• Żucie szerokiego języka między zębami.
• Brzegi języka między zęby trzonowe, jednoczesne unoszenie czubka języka do góry.
• Wysuwanie języka do przodu, nad górne zęby, do brody i na boki. Unoszenie szerokiego języka nad górną wargę i nad dolne zęby.
• Kląskanie, mlaskanie.
• Naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka.
• Wylizywanie kieliszka, talerzyka.
• Oblizywanie warg.
• Sięganie językiem w kierunku dziąseł i podniebienia.
F. Talma proponuje swój zestaw ćwiczeń, których codzienne wykonywanie, daje niesamowite efekty w postaci jednouderzeniowego r:
• Szybkie i wielokrotne wymawianie głoski d- przy dziąsłach.
• Ciągi dźwięków td td td td td td td td
• Modyfikacje ciągów dźwięków: te de te de te de te de te de
• Układ dźwięków tdn tdn tdn tdn tdn

Podczas terapii głoski r, jak również innych głosek bardzo ważny jest etap przygotowawczy. Ćwiczenia przygotowujące do precyzyjnych ruchów języka, a w konsekwencji do jego wibrowania i realizacji głoski r. Po etapie przygotowawczym wprowadzamy kolejno metodę fonetyczną, która wychodzi od dźwięku td td, którą łączę często z metodą mechaniczną z wykorzystaniem masażera języka. Przy wymawianiu d dziąsłowo, wielokrotnie i w miarę możliwości lekko i płynnie możliwe jest potrącanie dolnej części języka, w miarę stabilizacji dźwięku może to być potem tylko lekkie dotknięcie bądź sam ruch palcem w prawo lub w lewo.

Po otrzymaniu stabilnego dźwięku wprowadzamy go do sylab i wyrazów, pamiętając o doborze repertuaru fonetycznego oraz szczególnych pozycji dźwięku w wyrazach: nagłos, śródgłos, wygłos. Wypowiadając sylaby dra dre dru dro również możemy pomagać sobie paluszkiem, następnie wprowadzamy dźwięk do wyrazów, zaczynając od dramat, dresy, dratwa, drabina itd., by dojść i realizować wszystkie pozycje fonetyczne w wyrazie.

Pracuj wytrwale, codziennie wykonuj malutkie kroczki, które przybliżają Cię do sukcesu! Sukces jest w zasięgu Twojej ręki! Nagradzaj dziecko za nawet najmniejsze postępy, które robi, to one przybliżają go do efektu końcowego- RYCZENIE JAK LEW jest w Twoim zasięgu – TO kwestia motywacji, chęci ,wiary, że można!!!!

Powodzenia!!!