Współczesna edukacja stoi przed ogromnym wyzwaniem.

Jednym z jej podstawowych celów jest wyposażenie uczniów w kompetencję pozyskiwania i porządkowania informacji.

Wiąże się to z jednoczesną umiejętnością rozwiązywania problemów.

Jedną z metod, które polecam do zastosowania na lekcjach jest Metaplan.

Ten graficzny sposób prezentowania treści motywuje uczniów do pracy w grupie.

Ta skuteczna i prosta metoda pozwoli twoim uczniom zebrać informacje na zadany temat, uporządkować je w jasny i przejrzysty sposób oraz opracować materiał wyjściowy pod katem rozwiązania konkretnego problemu. 

Metoda Metaplan to nietuzinkowy sposób na efektywne opracowanie zagadnień z podstawy programowej. Uczniowie pracują w grupie, rozpoznają, porządkują, a następnie rozwiązują konkretny problem, wykorzystując przy tym graficzny sposób prezentacji opracowywanego materiału.

Warto wspólnie z pracującymi grupami omówić i sformułować na plakacie pytania, które będą naturalna motywacją do poszukiwania, analizy, oceny oraz formułowania sądów.

Ważnym elementem metody jest również sformułowanie problemu i umieszczenie go w centralnym miejscu na plakacie, na przykład w chmurce. Dzięki czemu będziemy mieli pewność co jest tematem, głównym problemem i za bardzo nie pobłądzimy.

Praca metodą met planu nadaje się do pracy w grupie, najlepiej 5- 6 osobowej i wprost z salonów biznesowych wielkich korporacyjnych firm, trafiła do edukacji.

Jest to narzędzie niezwykle przydatne. Umożliwia szybką diagnozę problemu badawczego, następnie buduje możliwości rozwiązania problemu, po przez zbadanie sprawy, analizę, wspólne poszukiwania optymalnych rozwiązań oraz możliwość dyskusji w grupie.

Co pomoże grupie we wspólnej pracy metodą metaplanu?

  • Tablica do które można przypiąć plakat, zwykła ściana,
  • Szary papier, może być również inny duży arkusz papieru, na którym uczestnicy będą mieli okazję wypowiedzieć się,
  • Małe karteczki w różnych kolorach, o różnych kształtach, np. koło, chmurka, prostokąt, owal itp.
  • Kolorowe flamastry, farby oraz inne narzędzia pisarskie, służące do graficznego opracowania treści.

 

Jakie są podstawowe zasady tworzenia metaplanu?

  • Plakat należy zawsze podzielić na kluczowe obszary:

jak jest? Jak było? Opis bieżącej sytuacji, stanu, który jest teraz lub, który był do tej pory. To swoista diagnoza sytuacji, może być zarezerwowana  i opisywana za pomocą karteczek w kształcie koła.

jak powinno być? Jak miało być? To analiza zakładanych możliwości, stanu idealnego, do którego dążymy, który jest pożądany. To cel, który jest opisywany na karteczkach w kształcie prostokąta z zaokrąglonymi rogami.

dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Odpowiadając na to pytanie, staramy się znaleźć przyczyny dla których stan wyjściowy nie jest tym do którego dążymy. Spróbujmy pogłówkować zapisując możliwe przyczyny na karteczkach w kształcie np. chmurki.

wnioski: to próba znalezienia konkretnych działań, dzięki którym możliwe będzie polepszenie obecnej sytuacji i osiągnięcie celu, a przynajmniej zbliżenie się do niego. Wnioski powinny rzucać się w oczy zarezerwujmy dla nich kształt owalny, gwiazdkowy oraz nietuzinkowy kolor, np. różowy.

Jak należy pracować?

Do dużego arkusza papieru przypinamy na samej górze temat debaty. Temat powinien być widoczny, napisany dużymi literami, na przykład w chmurce. Warto zadbać również o Jane, precyzyjne, przejrzyste sformułowanie tematu, jako pytania lub problemu, który chcemy rozwiązać.

Uczestnicy pracy metodą metaplanu będą formułowali swoje myśli w formie krótkich równoważników zdań, dzięki czemu całość będzie jasna i widoczna dla wszystkich.

Po skończonej pracy należy zadbać o prezentację powstałych plakatów na forum grupy, aby możliwe było omówienie opracowanych treści. Dzięki prezentacji możliwe jest również porównanie prac między grupami oraz wyciągnięcie ogólnych wniosków, jako efektów do dalszej pracy.

Moderator grupy, na przykład nauczyciel zadbać powinien o rzeczowe zebranie wniosków z wszystkich grup, jeszcze raz poddać je dyskusji.