jakie działania podjąć w szkole, aby mogła się rozwijać, budowanie zespołu, na orbitę rozwoju szkoły, rozwój szkoły, nauczyciele, talenty, zarządzanie zespołem

Start rakiety lecącej w kosmos zawsze potrzebuje uwolnienia się z ziemskiego pola grawitacyjnego.

Takie porównanie staje się również adekwatne w kontekście szkoły i jej rozwoju.

Każdy dyrektor zadaje sobie pytanie, jakie działania podejmować, aby szkoła mogła się rozwijać?

Jedno ze strategicznych zadań to niewątpliwie budowanie zespołu nauczycieli.

Aby dostać się na orbitę i wyżej potrzebne są odpowiednie zasoby, na które składa się wiele elementów składowym m.in. zespół nauczycieli.

Orbita stanowi wizję rozwojową każdej placówki edukacyjnej, której celem jest rozwój.

Korzystanie z wiedzy i umiejętności wszystkich nauczycieli rozwija szkołę.

Potencjał uczniowski stwarza szansę na kreowanie wartościowych działań.

Dobre decyzje na szczeblu przywództwa edukacyjnego kreują wysoką jakość edukacyjną.

Szkoła tworzy swoisty łańcuch powiązań i zależności. Dyrektor zatrudnia nauczycieli, którzy kształtują lekcje i wpływają na poziom wiedzy i umiejętności uczniów.

Komunikacja między ludźmi ma sens, jeśli staramy się dopasować nasz język do rozmówcy.

Nauczyciele i uczniowie tworzą różne światy, stąd tak ważny jest przekaz komunikacyjny.

Budując zespół nauczycieli dyrektor musi starannie dobierać ludzi, których następnie obdarzy zaufaniem.

Zarządzanie zespołem nauczycieli cechuje się dużą odpowiedzialnością.

Budowanie zespołu musi odbywać według przemyślanej strategii i wizji. Proces rekrutacji przebiegać musi w oparciu o ściśle określone kryteria.

Wyniki pracy zespołu nauczycieli muszą być monitorowane, tak by możliwe było wyznaczenie kierunków rozwoju szkoły.

Wielką wizję przełożyć należy zatem na kluczowe działania, które trzeba podjąć, by osiągnąć wyniki.

Planowanie strategii rozwojowej szkoły jest zatem bardzo ważne w kontekście jej dążenia do codziennego ulepszania pracy.

Suma talentów nauczycieli składa się na potencjał szkoły. Jeśli nauczyciele nie wykorzystują w pełni swoich talentów, to wpływa to na poziom szkoły.

Stąd tak ważne jest zatrudnianie w szkole wysoko wykwalifikowanych nauczycieli, których suma talentów z każdym nowym zatrudnieniem będzie coraz wyższa.

Każda zmiana w szkole to dodatkowa potrzeba energii/ paliwa, która pozwoli dolecieć rakiecie w wyznaczone miejsce.

Uczenie się zatem nie dotyczy tylko uczniów w szkole. Mądra szkoła uczy się poprzez czerpanie ze swojego codziennego doświadczenia.

Codzienność modeli kolejne kroki rozwojowe, a drobne sukcesy są paliwem, dzięki któremu lot na orbitę jest możliwy.