Kreatywne myślenie, zmiana, kreatywność, twórczy ludzie, jak wspierać kreatywność

Kreatywni ludzie myślą dywergencyjnie.

Myślenie dywergencyjne polega na łączeniu wielu z pozoru rozbieżnych pomysłów.

Innowacyjny pomysł zawiera w sobie poszukiwanie części wspólnych w rozwiązaniach, które nie mają ze sobą nic wspólnego.

Nagłe olśnienia prowadzą do trwałych zmian.

Idea jawi się nagle, dzięki kreatywnemu umysłowi ludzkiemu.

Człowiek tworzy innowacyjne rozwiązania, które zawierają w sobie pierwiastek zmiany.

Kreatywne połączenia z pozoru nie pasujących do siebie elementów prowadzą do innowacyjnych rozwiązań, które mają ogromne znaczenie dla ludzkości.

Jak zatem budować kreatywność?

Kreatywność wiąże się z plastycznością mózgu. Plastyczność mózgu to ilość połączeń neuronalnych w naszym mózgu. Kształtuje się ona poprzez zabawę, tworzenie, doświadczanie otaczającego świata.

Z punktu widzenia biochemii naszego mózgu w przekazywaniu informacji na synapsach uczestniczą tak zwane neurotransmitery.

Najważniejsze neurohormony to dopamina, serotonina, endorfina i oksytocyna.

Jaki zatem wypływa wniosek? Radość i pozytywne emocje w procesie uczenia się są podstawą rozwoju kreatywnego społeczeństwa.

Radość z uczenia się wyzwala dużą kreatywność.

Albert Einstein powiedział, że kreatywność to inteligencja, która się raduje. Stąd wynika, że bez radosnego zachwytu nad codziennością, nie jest możliwe kreatywne tworzenie.

Stad potrzebne jest wprowadzanie radości i zabawy do przedszkola i szkoły, aby umożliwić niczym nieposkromiony rozwój kreatywnych młodych ludzi.

Jak zwiększać kreatywność?

Dywergencyjne rozwiązania potrzebują zdystansowania się do problemu i czasu.

Z chaosu rodzą się rzeczy twórcze.

Czy dziecko, które ma bałagan w pokoju jest zatem mniej twórcze, niż to poukładane?

Albert Einstein powiedział „Jeśli zagracone biurko jest oznaką zagraconego umysłu, to czego oznaką jest puste biurko?”

Z chaosu rodzi się wyższy porządek.

Barwne pomysły pochodzą od kreatywnych ludzi, którzy w twórczy sposób są zdolni realizować własne wizje.

Na podstawie: Wykład prof. Ryszarda Paszkiewicza „ Przebić tę kopułę, czyli osiąganie nieosiągalnego”  https://www.youtube.com/watch?v=tsBpGfS8f9g