narodowy program rozwoju czytelnictwa, jak formalnie opracować wniosek, rozporządzenie narodowy program rozwoju czytelnictwa, szkoła, edukacja, programy rządowe

Już za chwilę mija termin składania wniosków w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa na rok 2022.

Wielu dyrektorów zastanawia się, jakie działania ująć we wniosku, by spełniał on formalne i merytoryczne kryteria naboru?

Warto zwrócić uwagę na to, co ująć w poszczególnych częściach, m.in. podzielonego na cztery podpunkty opisie zadania?

Poniżej przykładowa analiza formalna i merytoryczna wniosku Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Opis dotyczący aktualnego księgozbioru biblioteki szkolnej/ biblioteki pedagogicznej; określenie potrzeb w zakresie zakupu książek.

Księgozbiór biblioteki szkolnej liczy……. woluminów, w tym podręczniki i ćwiczenia do realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dodatkowo planuje się wycofanie ok …… pozycji, ze względu na nieaktualność i wyraźne ślady użytkowania. Ponad połowa księgozbioru to literatura piękna z lat 70 i 80- tych. Wśród literatury dominują lektury. Nie wszystkie lektury są aktualne, dlatego istnieje potrzeba ich uzupełnienia. Kanon lektur szkolnych ulega cyklicznym zmianom praktycznie w każdym roku szkolnym. Stąd istnieje potrzeba dokupienia niektórych pozycji z kanonu lektur oraz wycofania nieaktualnych. Księgozbiór zawiera mało pozycji popularnonaukowych dla dzieci i młodzieży oraz nowości wydawniczych, na które jest zapotrzebowanie. Około ……. do………% księgozbioru stanowią książki nieaktualne i zniszczone, które zostaną wycofane ze zbiorów bibliotecznych. Pozycje te nie są wypożyczane od lat.

Dużym zainteresowaniem czytelniczym cieszą się książki obyczajowe, popularno- naukowe, zwłaszcza o zwierzętach. Takich pozycji zdecydowanie brakuje w zbiorach bibliotecznych. Nie ma również nowości wydawniczych, którymi można zachęcić dzieci do czytelnictwa, rozwijać ich zainteresowania, czy rozbudzać kreatywność. Brakuje pozycji książkowych uwzględnionych w nowej podstawie programowej dla szkoły podstawowej. Istniejący księgozbiór wymaga aktualizacji zniszczonych książek, zakupu książek o tematyce bliskiej współczesnym doświadczeniom w poznawaniu i rozumieniu otaczającego świata, nowości wydawniczych, innych pozycji rozwijających zainteresowania ucznia. Zakup nowych książek wpłynąłby zdecydowanie na rozwój czytelnictwa i przywróciłby zamiłowanie do czytania lektur.”

Opis dotyczący aktualnego wyposażenia biblioteki szkolnej/ biblioteki pedagogicznej; określenie potrzeb w zakresie zakupu elementów wyposażenia.

Biblioteka szkolna wyposażona jest w pułki, na których ułożony jest księgozbiór. Regały biblioteczne zakupione zostały w roku, ……… częściowo dokupione były również w latach …….., stąd istnieje pilna  potrzeba ich wymiany.

Dodatkowo w bibliotece szkolnej znajduje się stół i krzesła, ale nie zabezpiecza on potrzeb uczniów w zakresie uczestnictwa całej klasy w lekcji bibliotecznej. Nauczyciel bibliotekarz pracuje przy biurku, mając do dyspozycji komputer zakupiony w roku ……….. Istnieje potrzeba dostosowania wyposażenia biblioteki do realizacji lekcji bibliotecznych i innych przedsięwzięć promujących czytelnictwo. W ramach wsparcia planuje się zakup regałów na nowości wydawnicze oraz aranżację przestrzeni czytelniczej dla uczniów, m.in. zakup stolików, krzesełek, sofy, puff, stolika. Planuje się również zakup nowego komputera  dla nauczyciela bibliotekarza, aby w przyszłości możliwe było elektroniczne ewidencjonowanie i wypożyczanie zbiorów bibliotecznych. Aranżacja przestrzeni bibliotecznej będzie miała na celu, zachęcanie do czytelnictwa oraz rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczniów.”

Opis planowanych przez szkołę/ bibliotekę pedagogiczną działań, które promują i wspierają rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.

W ramach rozbudzania zainteresowań czytelniczych uczniów planuje się przeprowadzenie spotkań czytelniczych w każdej klasie, lekcji bibliotecznych oraz konkursów promujących czytelnictwo. Dodatkowo w klasach zostaną przeprowadzone lekcje wychowawcze, które będą poruszały m.in. tematykę wpływu czytania książek na rozwój uczniów. Nauczyciele poloniści zaplanują  i przeprowadzą ciekawe lekcje z wykorzystaniem zakupionych w ramach projektu książek. Praca biblioteki szkolonej uwzględni możliwość wypożyczania książek przez uczniów na okres ferii zimowych i wakacji. Planowane zakupy książek będą uwzględniały potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Biblioteka szkolna będzie wspierała szkołę w rozwijaniu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, oferowała pomoc w wyborach czytelniczych. Kontynuowane będą konkursy czytelnicze, recytatorskie, jak również rozwijające różne pasje w oparciu o dostępną literaturę. W ramach działań biblioteki planuje się rozwijanie i kształtowanie u dzieci postaw patriotycznych. Nowości  wydawnicze z dziedziny popularnonaukowej pozwolą kształtować u uczniów kreatywność i innowacyjność. Uczniowie wezmą udział w programach rozwijających czytelnictwo m.in. „Narodowe czytanie”, „…………”, konkursy wiedzy plastyczne, recytatorskie, spektakle teatralne, konkurs na najlepszego czytelnika.”

Opis planowanych przez szkołę/ bibliotekę pedagogiczną działań, które wskazują na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną.

Wspieranie rozwoju uczniów w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych polegało również będzie na współpracy z rodzicami m.in. poprzez zorganizowanie dla rodziców wydarzenia „ Wychowanie przez czytanie” oraz zbieraniu od rodziców i uczniów pomysłów dotyczących uzupełnienia zbiorów bibliotecznych. Planuje się również zorganizowanie wycieczek uczniów do Biblioteki Publicznej w……., aby uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach czytelniczych i literackich. Dodatkowo planuje się zorganizowanie i przeprowadzenie wywiadu z poetką ludow. Wywiad ten przeprowadzą uczniowie pod kierunkiem nauczyciela polonisty i zostanie on opublikowany w gazecie lokalnej „Wieści Gminne” oraz na stronie internetowej szkoły.

Biblioteka szkolna będzie współpracowała z Gminną Biblioteką Publiczną. Poprzez wystawy pozycji czytelniczych, promocję i popularyzację regularnego czytelnictwa w środowisku lokalnym, wyrobienie nawyku czytania. Współpraca  z bibliotekami na terenie miasta Puławy, Lublina oraz z muzeami m.in. Muzeum Sienkiewicza, Muzeum w Czarnolesie, Muzeum w Kozłówce wpłynie pozytywnie na poszerzenie wiedzy uczniów na temat literatury i twórców.

Bogata oferta zbiorów bibliotecznych uatrakcyjni proces nauczania i jednocześnie wzbogaci słownictwo i poprawne wysławianie się w języku polskim. Zakupione do biblioteki książki będą bardziej dostępne dla uczniów i nauczycieli szkoły.”

Na podstawie: https://dziennikustaw.gov.pl/D2021000167501.pdf