Nasze logo- mózg, mózg, umysł, płaty czołowe, relacje, mózg społeczny, edukacja, rozwój mózgu

Mózg jest unikalną formą, która nas identyfikuje. 

Ten niezwykły narząd odróżnia nas od innych istot żywych, przede wszystkim od innych ludzi.

Kreatywne pomysły, szalone marzenia, które realizujemy, są charakterystyczne tylko dla człowieka.

Definiuje nas zestaw kompetencji, emocjonalności relacyjności- nasz mózg.

Z zachwytem poszukujemy nieodkrytych przestrzeni wiedzy, budujemy coraz bardziej złożone kompetencje, które uważamy za ważne i istotne.

Nasz mózg dostraja się do naszych życiowych  doświadczeń.

Sieci synaptyczne nawiązują bliskie więzi z naszym ciałem i ze światem zewnętrznym.

Wzorce pobudzeń neuronalnych powstają pod wpływem doświadczania świata przez człowieka.

Warto również zadbać o to, aby te doświadczenia utrwalać.

Każda bliska relacja jest utrwalana w naszym mózgu w postaci tak zwanych meta reprezentacji.

Nasz mózg posiada wiele skomplikowanych połączeń nerwowych w różnych obszarach mózgu, dzięki którym tworzy tak zwane obrazy wewnętrzne.

Zmysły wiodą w tym procesie prym. Wzrok, słuch, czy dotyk służą do odbierania doświadczeń zmysłowych, dzięki którym możliwe jest tworzenie wewnętrznych reprezentacji mózgowych.

Płat czołowy

Rola płata czołowego jest znacząca. Związana ona jest z jego funkcją i odróżnia człowieka od zwierząt. Ten obszar mózgu kształtuje się powoli wraz z napływaniem informacji pochodzących ze środowiska podczas naszego życia i rozwoju.

Płat czołowy łączy pakiety impulsów napływające z różnych części mózgu i steruje nimi.

Dzięki tej części mózgu człowiek racjonalnie działa i myśli, planuje i racjonalnie ocenia swoje działania.

Wyższe uczucia takie jak empatia, akceptacja są również możliwe dzięki temu, że posiadamy płat czołowy.

Wszystko, co wiemy, wiemy od innych ludzi

Żadna z umiejętności, które posiada człowiek nie jest wrodzona.

Nasza cała wiedza, umiejętności, wartości, marzenia i aspiracje, język pochodzą od innych.

Począwszy od chodzenia w pozycji wyprostowanej, a skończywszy na specjalistycznej wiedzy z wąskiej działki nauki, którą budujemy i rozwijamy na istniejącej już wiedzy od innych ludzi.

Śpiew, taniec, pisanie, czytanie, liczenie tego wszystkiego uczymy się w relacji do innych ludzi.

Złożone połączenia synaptyczne mogą zostać utrwalone dzięki nieustającemu aktywowaniu i powtarzaniu.

Mózg jest organem społecznym

Ludzie mają aktywny wpływ na nasz rozwój mózgowy.

Relacje z innymi ludzi, sposób komunikowania się należą do najtrwalszych doświadczeń kształtujących nasz mózg.

Nasze mózgi nie są wstanie rozwijać się i tworzyć bez innych mózgów.

Ludzie rozwijają swój potencjał w relacji do innych ludzi.

Wniosek zatem jest jeden- środowisko społeczne i kulturowe determinuje człowieka do stania się najlepszą wersją samego siebie.

Mózg jest plastyczny

W pierwszej fazie rozwoju mózg posiada o wiele więcej komórek nerwowych niż po okresie dojrzewania.

Tylko te wzorce, które są regularnie używane, przetrwają.

Dziecko otrzyma taki mózg, jaki ukształtuje się w pierwszej fazie jego rozwoju, a następnie będzie go doskonalił przez całe swoje życie.

Rozwój pasji i zainteresowań w okresie dzieciństwa stwarza podwaliny dla kompetentnego dorosłego.

Bliskość i swoboda

Bliskość i swoboda określają jedne z elementarnych potrzeb emocjonowanych każdego człowieka.

Są one również ważne ze względu na wszechstronny rozwój człowieka, w tym rozwój jego mózgu.

Potrzebujemy innych ludzi do tworzenia i kreowania świata.

Zapał i entuzjazm są zaraźliwe. Niosą one energię, dzięki której chce się żyć i działać.

Dzielenie i wspólne odkrywanie jest udziałem ludzi, które prowadzi do rozwoju naszego niezastąpionego i unikatowego logo- mózgu.

 

Literatura: G. Huther „ Kim jesteśmy- a kim moglibyśmy być”