Umiejętność zarządzania stresem otwiera nam wiele możliwości do pełnego kontrolowania naszego życia i uczenia się.

Znajomość neurologicznego podłoża, które odpowiedzialne jest na reakcje stresowe w naszym organizmie stanowi ważny element edukacji dziecka i dorosłych.

Czy dzieci w szkolę są zestresowane? W jakich sytuacjach?

Uczenie się jest procesem umysłowym, który angażuje emocje i ruch.

Uciekaj albo walcz w jaki sposób stres wpływa na uczenie się?

Głód, pragnienie, bezpieczeństwo to fundamentalne potrzeby każdego człowieka.

Reakcją obronną naszego organizmu jest stres. Podczas sytuacji stresowych wydziela się w naszym organizmie noradrenalina i adrenalina a więc neurotransmitery odpowiedzialne za reakcje walki lub ucieczki.

Tak długo wydzielamy hormon stresu do naszego organizmu, dopóki odbieramy daną sytuację jako niebezpieczeństwo.

Reakcja przetrwanie dyktowana jest przez pień mózgu.

Podczas stresu kora nadnerczy wydziela glikokortykoidy.To właśnie hormony tej grupy, m.in. Kortyzol podnoszą poziom cukrów we krwi.

Zwiększone wydzielanie kortyzolu hormonu upośledza funkcje pamięci i uczenie się.

W stresie mięśnie łydki mają tendencję do skracania się. Odruch ochronny ścięgna. Ćwiczenia gimnastyki mózgu rozluźniają łydki.

Ludzie chronicznie zestresowani ukierunkowani są wyłącznie na przetrwanie i reakcje obronne organizmu.

Stres obniża możliwości twórcze człowieka oraz jego potencjał życiowy. W wyniku tego zablokowany jest rozwój wyższych ośrodków myśli i kontroli.

Nasze życie zawiera wiele elementów stresujących, praca, dom, szkoła, wszechobecna przemoc i agresja, szybkie tempo życia. Powoduje to nastawienie na przetrwanie i ograniczenie możliwości myślenia przyczyno- skutkowego oraz racjonalnego kontrolowania zachowania.

Nauczmy dziecko brać odpowiedzialność za swoje czyny. Odpowiednie modelowanie zachowania jest efektywne, rozwój altruizmu i współczucia. To mechanizmy obronne, które są niezbędne dla zrównoważonego, szczęśliwego życia.

Chroniczny stres a podatność dzieci i dorosłych na choroby.

Układ odpornościowy jest regulowany przez układ limbiczny. Monocyty białe komórki krwi odgrywają ważną role w układzie odpornościowym- niszczą organizmy chorobotwórcze.

Powiązanie chemiczne układu obronnego i emocjonalnego wpływa na nasze ciało.

Przedsionki serca wytwarzają hormon ANF, który wpływa na odporność, pamięć i uczenie się.

Odpowiedzialne wyrażanie emocji. Do 5 roku życia dziecko jest w stanie połączyć  przyczynę emocji z emocjami. Do 8 roku życia potrafi wyjaśnić emocje oraz rozumieć  funkcje płatów czołowych w racjonalnym myśleniu człowieka.

Rozładowanie negatywnych emocji jest bardzo ważne inaczej transportowane są do układu nerwowego i emitują jako strach lub przemoc.

Gdy mamy w sobie dużo luzu, pozytywnych emocji, radość, podekscytowanie udoskonalamy nasz układ odpornościowy.

Zdrowo jest wyrażać emocje i wylewać z siebie stres.

Kiedy potrafimy wyrazić emocji życie jest pełniejsze, żywsze jest przygodą w której uczymy się.

Komputery, telewizja i stres.

Trudności w uczeniu się powiązanie są ze zbyt dużym oglądaniem telewizji, nadużywania Internetu oraz gier komputerowych. Nie wymieniam tutaj Smartphone uznanych jako stały element codzienności każdego człowieka.

W 1977 roku już pokazano w badaniach wpływ przemocy na poziom stresu i agresji wśród widzów.

W wielu animacjach dla dzieci i bajkach obecna jest przemoc. Mózg jest wrażliwy na szybkie sygnały, ruch, gwałtowny hałas. Wiedzą o tym osoby tworzące treści filmy, czy bajki.

Zmiany natężenia światła podczas reklam  powodują wzmożoną aktywację mózgu, dając sygnały walka lub ucieczka.

Mózg w reakcji na stres wydziela morfiny które uciemiężają ból są to enkefaliny i endorfiny. Przynoszą ulgę w bólu i genetycznie zostały wykształcone po to, by zwierzęta niezwłocznie mogły uciec przed niebezpieczeństwem.

Tworzenie programów wychowania fizycznego nie opartego na rywalizacji, tylko na współdziałaniu, zabawie zmniejsza zapotrzebowanie na endorfiny. Programy takie wzmacniają organizmy dziecka, powodują zadowolenie oraz przynoszą niewymierne korzyści dla zdrowia psychicznego.

Aby się aktywnie uczyć, racjonalnie myśleć, zapamiętywać nowe informacje, mózg musi blokować nieistotne bodźce i być skoncentrowany. Za to odpowiedzialny jest kwas GABA aminomasłowy.

Kwas ten wydzielany jest np. w nocy aby hamować bodźce dźwiękowe i świetlne dla wybornego snu.

Podczas uczenia się używamy GABA. Dzięki niemu skupiamy uwagę.

Dzieci nadpobudliwe mają tendencję do przyjmowania wszystkich bodźców ze środowiska dlatego są ciągle rozproszone. Nie rozwinęły one w pełni zdolności uspokojenia i koncentracji swojego organizmu.

 

Carla Hannaford ” Zmyślne ruchy które doskonalą umysł”