
Nowoczesne technologie w szkole stały się codziennością.
Ze względu na przedłużającą się edukację zdalną w wyniku pandemii każda szkoła dysponuje już bankiem znanych i sprawdzonych zasobów online do pracy z uczniami.
Na co należy zwrócić uwagę podążając za współczesnym światem nieustającej technologicznej zmiany?
Wprowadzanie nowoczesnych technologii do szkoły ma służyć przede wszystkim o rozwojowi uczniów i nauczycieli w sferze dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Wszystkie podejmowane działania stawiają zatem na pierwszym miejscu podniesienie efektywności procesu kształcenia w szkole, a przez to również podniesienie jakości pracy szkoły.
Po pierwsze szkolenia
Planowane cykliczne szkolenia w ramach doskonalenia nauczycieli oswajają strach przed stosowaniem nowoczesnych technologii na lekcjach.
Organizowanie szkoleń i narad służących podnoszeniu jakości kształcenia, np. Szkolenie Rady Pedagogicznej z obsługi MS Teams, z obsługi dziennika elektronicznego, z budowania wartościowych materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem e podręczników itp.
Wartościowa współpraca
Wokół szkoły istnieje wiele partnerów, których wiedza i doświadczenia pomogą we wdrażaniu nowoczesnych technologii.
W swojej pracy współorganizowałam spotkania dla uczniów w ramach współpracy z Lubelskim Parkiem Naukowo- Technologicznym w celu zorganizowania zajęć z programowania i robotyki dla uczniów z wykorzystaniem ozobotów, dzięki czemu uczniowie mogli podnieść swoje kompetencje w zakresie TIK, uczyć się programowania oraz rozwijać swoje zainteresowania.
Aby budować kompetencje nauczycieli w zakresie programowania i robotyki zorganizowałam w szkole warsztaty, po nawiązaniu współpracy z KUL i Fundacją VCC w ramach realizacji projektu „Razem odkryjmy świat programowania”2019r.
Program obejmował szkolenia dla nauczycieli, realizację zajęć w ramach programu programowania dla uczniów oraz doposażenie szkoły w sprzęt komputerowy. Był on realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Celem programu było podniesienie kompetencji nauczycieli klas I- III w zakresie nauczania programowania poprzez szkolenia stacjonarne, grupowe, zajęcia praktyczne, zapewnienie nauczycielom wsparcia trenera na etapie szkoleń oraz w prowadzeniu zajęć.
Dzięki podjętym działaniom uczniowie i nauczyciele mogli efektywnie budować swój potencjał w zakresie wykorzystania i stosowania nowoczesnego oprogramowania do realizacji zajęć dodatkowych z programowania i robotyki. W efekcie zorganizowany cykl warsztatów podniósł kompetencje nauczycieli w zakresie TIK.
Nauczyciele zorganizowali dla uczniów koła zainteresowań. Pozyskany sprzęt pozwolił na modernizację zaplecza komputerowego szkoły. Podjęte działania w zakresie budowania kompetencji informatycznych konsekwentnie poszerzałam.
Przy współpracy z Organem Prowadzącym podjęłam zadanie związane z modernizacją pracowni komputerowej dla uczniów w celu efektywniejszej realizacji zajęć z informatyki.
W celu budowania odpowiednich warunków dla uczniów doposażyłam również szkołę w monitor interaktywny oraz tablice interaktywne w ramach programu rządowego Aktywna Tablica- 2019r. W efekcie zakup tablic interaktywnych i monitora podniósł efektywność zajęć z informatyki oraz innych zajęć edukacyjnych, które odbywały się w klasach.
Uczniowie mieli możliwość uczenia się z wykorzystaniem zasobów internetowych, narzędzi TIK i materiałów multimedialnych.
Projekty zewnętrzne
Podczas okresu edukacji zdalnej marzec 2020- kwiecień 2021 każdy dyrektor mógł aplikować o środki w ramach programów rządowych Zdalna Szkoła i Zdalna Szkoła+.
Dzięki funduszom można było zakupić do szkoły 34 laptopy, które w okresie czasowego zawieszenia zajęć z powodu epidemii służyły uczniom w domu do realizacji obowiązku edukacyjnego z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość.
W czasie trwania edukacji stacjonarnej sprzęt informatyczny może być wykorzystywany w szkole w pracowni komputerowej.
Dobrym pomysłem jest utworzenie mobilnej pracowni komputerowej. Wystarczy zakupić wózek do ładowania laptopów, który w szkole wykorzystuje się jako wsparcie techniczne na wszystkich zajęciach organizowanych w szkole, a w szczególności zajęciach z informatyki.
Mobilna pracownia informatyczna jest sposobem na efektywne wykorzystanie wsparcia rządowego. Dzięki dobrej planistyce możliwe jest zbudowanie zaplecza informatycznego w szkole, aby uczniowie mogli efektywnie realizować kształcenie zdalne i stacjonarne zajęcia z wykorzystaniem TIK.
Jeśli masz problem finansowy
Warto pomyśleć o partnerach, którzy nieodpłatnie wesprą twoją szkołę poprzez szkolenia. Urzędy Marszałkowskie, Biblioteki, Centra Doskonalenia Nauczycieli to instytucje, gdzie z powodzeniem możesz szukać wsparcia.
Monitorowanie
Dokonywanie diagnozy potrzeb grona pedagogicznego i uczniów i stałe monitorowanie ułatwia planowanie zgodne z potrzebami.
To również wyraz wsparcia udzielanego nauczycielom i uczniom podczas edukacji zdalnej.
Przeprowadzanie ankiet monitorujących, które służą do ewaluacji podejmowanych w szkole działań oraz ich doskonaleniu, sprzyja podejmowaniu trafnych decyzji. Rada Pedagogiczna wypracowuje minimalne standardy edukacji zdalnej, a nauczyciele doskonalą się w zespołach nauczycielskich, dzielą się wiedzą i stosowanymi metodami, m.in. w zakresie wykorzystania tabletu graficznego, funkcji aplikacji MS Teams, zastosowania mentimentera, quizzis, wordwall i innych efektywnych narzędzi TIK, które podnoszą poziom kształcenia uczniów i wpływają na ich motywację do pracy.
W wyniku monitoringu zaplecza informatycznego szkoły możliwe jest również określenie potrzeb w zakresie doposażenia np. zakupu w tablic interaktywnych, rzutników, czy drukarek sieciowych.
OSE może być potrzebne
Dopilnuj spraw związanych z podłączeniem światłowodu w szkole. To wbrew pozorem logistyczne i trudne zadanie, które musisz monitorować.
Przy współpracy z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną dyrektor podjmuje w szkole szereg działań, które w efekcie doprowadziły do przyłączenia do szkoły światłowodu w ramach realizacji Programu Polska Cyfrowa.
Wszystkie podejmowane działania mają na celu podnoszenie umiejętności w zakresie wykorzystania aktywizujących metod nauczania oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, które wspierają proces uczenia się w szkole.
Społeczność uczących się nauczycieli dzieli się wiedzą i doświadczeniem oraz wzajemnie wspiera zwłaszcza w okresie zdalnej edukacji.