
Nowy rok szkolny rozpocznie się we wrześniu.
Tym czasem dyrektorzy szkół już podejmują starania, aby wrześniowy strat szkoły był dobrze przygotowany.
W organizacji pracy należy uwzględnić najnowsze wytyczne MEiN, GIS i MZ, zmiany w przepisach prawa oświatowego oraz wnioski z nadzoru pedagogicznego 2020/2021.
Jak zorganizować rok szkolny 2021/2022?
Akcja-szczepimy się.
MEiN zaleca akcje popularyzujące konieczność szczepień wśród grup, które są uprawnione. Szczepienia przeciwko COVID- 19 wśród nauczycieli, pracowników szkół i uczniów nie są na wysokim poziomie.
Według danych Ministerstwa dotyczą ok. 70% osób związanych z oświatą w naszym kraju.
Tym czasem dane napływające ze świata mogą niepokoić. Kolejne mutacje wirusa i wzrosty zachorowań w wielu europejskich krajach.
Ministerialne wytyczne zmieniają się w niewielkim stopniu. Dotyczą one przede wszystkim dezynfekcji, higieny, wietrzenia pomieszczeń, stosowania maseczek ochronnych i zachowywania dystansu społecznego.
Priorytet- dbanie o kondycję psychiczną uczniów.
W wyniku epidemii ucierpiało zdrowie psychiczne ludzi, w tym grupy szczególnej- uczniów wielu szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Zdrowie psychiczne stało się zatem priorytetem w nadchodzącym roku szkolnym.
W kwestii wspierania kondycji psychicznej uczniów pozostawiono autonomię dyrektorom szkół, co do doboru zadań z realizacją tego priorytetu.
Nie ulega wątpliwości, że Program Wychowawczo- Profilaktyczny każdej szkoły uwzględnić musi działania wspierające uczniów w tej sferze rozwoju ich osobowości w zakresie dydaktycznym, wychowawczym i profilaktycznym.
Szkoły mają być doposażone w sprzęt i środki służące do dezynfekcji. Do działań przygotowujących szkoły do rozpoczęcia nowego roku szkolnego w trybie stacjonarnym zaangażowana została Państwowa Agencja Rezerw Materiałowych.
Szkoły otrzymają zgodnie z przysługującym przydziałem, zależnym od liczby uczniów, stacje do dezynfekcji, środki ochrony osobistej ( maseczki jednorazowe, maseczki FFP2/FFP3, rękawiczki, pojemniki z płynem do dezynfekcji o pojemności od 20 ml do 500 ml.)
Priorytety MEiN.
W tym roku szkolnym Ministerstwo Edukacji i Nauki podało aż siedem różnych priorytetów, które wyznaczają podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa.
Związane są one m.in. z funkcja wychowawczą szkoły, kształtowaniem postaw, edukacji patriotycznej, wzmocnienia jakości edukacji w obszarze działań psychologicznych związanych ze skutkami epidemii dla zdrowia i kondycji psychicznej uczniów.
Działania szkół powinny również skupiać wokół cyberbezpieczeństwa, jak również świadomego wyboru narzędzi cyfrowych do pracy z uczniami.
W sferze zainteresowań jest również edukacja ekologiczna w szkołach, która rozwija odpowiedzialność za środowisko naturalne.
Prawo oświatowe.
W tym roku szkolnym szczególną uwagę należy zwrócić na projektowane zmiany prawa oświatowego.
Ministerstwo zapowiada wzmocnienie kontroli w szkołach i placówkach oświatowych.
Zakresy kontroli miałyby dotyczyć stanu przestrzegania przepisów prawa w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i profilaktycznej. Wiąże się to bezpośrednio z każdą działalnością statutową szkół i wpływa na przebieg procesów kształcenia i wychowania oraz jego efekty.
Uchylono zapisy dotyczące ewaluacji w szkołach zarówno w zakresie ewaluacji zewnętrznej, jak również ewaluacji wewnętrznej.
Zmiana przepisów prawa oświatowego wpływa na kształt Planu Nadzoru Pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły.
Zawężając jego kształt do kontroli, wspomagania i monitorowania przebiegu procesów kształcenia w szkole.
Plan ten uwzględnić zatem powinien: tematykę przeprowadzonych kontroli, zakresy wspomagania nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i profilaktycznych, plan obserwacji oraz zakresy monitorowania pracy szkoły.