W XXI wieku tradycyjny model edukacji przestaje się sprawdzać. 

W czasach gospodarki opartej na wiedzy stawia się na siłę ludzkiego potencjału.

Powstaje ogromna dysproporcja między tym co oferuje tradycyjnie skrojony system edukacji, a nowymi wyzwaniami współczesnego świata.

Kompetencje, talenty, predyspozycje człowieka stają w opozycji z podziałem na przedmioty, nauce w w jednakowy sposób wszystkich uczniów.

Jak przejść od tradycyjnego modelu edukacji do nowoczesnego modelu nauczania?

Zmiana myślenia o edukacji o szkole jest kluczowa w przesunięciu się w stronę spersonalizowanej nauki opartej na mocnych stronach uczniów, ich talentach i predyspozycjach.

Edukacja to nie jest zestaw przedmiotów nauczania, stosowanych metod oraz strategii. Edukacja jest aktywnym procesem zdobywania wiedzy przez uczniów i budowania ich kompetencji, niezbędnych w dorosłym życiu.

Zasadnicze są CELE EDUKACJI.

Stary model to standaryzacja – testy, sprawdziany, egzaminy, oceny.

Ludzie są różni nie mają określonych kształtów, zdolności, osobowości krojonych pod linijkę.

Na czym zatem polega EDUKACJA MA 7 MILIARDÓW DUSZ LUDZKICH?

Każdy człowiek ma w duszy pragnienie bycia kimś, osiągnięcia sukcesu, spełnienia życiowego, szczęścia. Dla każdego oznacza to również co innego. Często uczniowie nie wiedzą, który przedmiot ich interesuje, nie potrafią sprecyzować co lubią robić, co jest ich pasją?

Zadaniem edukacji jest zatem pokazać możliwości uczniom, wskazać im mocne i słabe strony, tak by mogli odkryć drzemiące w nich możliwości. Wszystkie dzieci są w stanie pozytywnie myśleć o swojej przyszłości, w tym również zawodowej, znaleźć pasję i czuć się potrzebne w społeczeństwie i w rodzinie. Każde jest w stanie mieć wizję swojej przyszłości.

PRZEJŚCIE OD STANDARYZACJI W SZKOLE DO STABILIZACJI.

Standaryzacja dotyczy edukacji ogólnej stabilizacja to indywidualny stan każdego z uczniów. Ken Robinson.

Odmienne doświadczanie edukacji jest szansą dla dziecka na zaangażowanie, podniesienie wyników, budowanie własnej wartości, optymizm oraz budowanie własnej przyszłości.

Celem edukacji nowej jest obudzić ucznia, tak by nie przesypiał lekcji. Kluczowe jest poczucie sensu oraz szacunek wobec siebie i innych.

Edukacja wymaga troski, pasji, zaangażowania, pracy, zaufania i poświęcenia.

MODEL TRADYCYJNY

Zaczynamy edukację w przedszkolu ok. 3 roku życia, przez kolejne 20 lat chodzimy do szkoły. To naturalne jak jedzenie rękoma prawą lub lewa ręką.

Edukacja masowa to wynalazek sprzed około 100 lat powstały dla potrzeb rewolucji przemysłowej. Od połowy 18 wieku technologia innowacja popchnęła na przód feudalny system, gdzie tylko zamożni i duchowni pobierali nauki.

Powstało nowe społeczeństwo w miastach- robotnicy.

Czy Rewolucji Przemysłowej  to czas przedsiębiorców ludzi, którzy osiągnęli sukces, inwestorzy, przedsiębiorcy, lekarze, księgowi to ludzie którzy dobrze prosperowali w czasach Rewolucji Przemysłowej.

Masowa edukacja powstała na potrzeby rewolucji przemysłowej. Masowi pracownicy fabryk, biurokratyzacja.

MASOWA EDUKACJA

OBOWIĄZKOWA ELEMENTARNA EDUKACJA DLA WSZYSTKICH- CZYTANIE, PISANIE, LICZENIE
SZKOŁY ŚREDNIE- PROGRAM NAUKOWY LUB O NASTAWIENIU PRAKTYCZNYM HAUPTSCHULE, REALSCHULE
UCZELNIE

Edukacja masowa ma za zadanie kształtować uczniów według określonych zasad, zgodnie z określonymi wymaganiami.

Podporządkowanie się regułom i standardom: program nauczania, proces nauczania, ocenianie to fundamentalne elementy takiej edukacji.

Linearność i sekwencyjność są również cechami edukacji tradycyjnej.

Podział na etapy edukacyjne, klasy, grupy wiekowe, egzaminy okresowe. Dzień podzielony na równe odcinki czasowe wyznaczone przez dzwonek szkolny.

Jest to edukacja kształtowana przez popyt rynkowy. Jeśli rośnie zapotrzebowanie rynku na przedmioty STEM kładzie się na nie nacisk.

Na czym polega problem?

Ludzie nie są jednakowi. Każdy człowiek jest wyjątkowy. Różnimy się pod względem talentów, osobowości i zainteresowań. Człowiek w odpowiednich warunkach jest niezwykle kreatywny i obdarzony ogromna wyobraźnia.

Każdy człowiek rodzi się podstawami swojej egzystencji, naturalnymi talentami i predyspozycjami. Każdy posiada nieprawdopodobne zdolności uczenia się, kreatywność i wyobraźnię. Z obserwacji wynika, że dzieci maja ogromne predyspozycje do nauki poprzez wchodzenie w rolę oraz eksperymentowanie.

Uczenie się to różnorodność doświadczeń i kontekstów sytuacyjnych. Naturalnym środowiskiem ucznia się dziecka jest zabawa.

Przenieśmy zatem te naturalne konteksty do świata nauki budując zaangażowanie, motywację, pewność siebie dziecka, odpowiedzialność czy umiejętność pracy zespołowej.

Miarą dobrej edukacji jest entuzjazm i zaangażowanie uczniów.

Przestrzeń ma znaczenie. Siła wizjonerskiego przywództwa we wprowadzaniu zmian ma znaczenie. Takie środowiska sprzyjają rozwojowi i dawaniu z siebie wszystkiego, co potrzebne do rozwoju człowieka.

Na podstawie: „Kreatywne Szkoły” Ken Robinson.