organizacja pracy zdalnej w nowej formule, edukacja zdalna, kształcenie na odległość, edukacja, szkoła w pandemii, zawieszenie pracy szkół, rozporządzenie, prawo oświatowe, Covid 19

Decyzją Ministra Edukacji i Nauki od 9 listopada 2020r wszyscy uczniowie szkół podstawowych i średnich oraz studenci będą się uczyć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Sytuacja epidemiologiczna w kraju pogarsza się. Codziennie media informują na temat nauczycieli zarażonych koronowirusem.

Kształcenie uczniów w domu staje się jedyną rozsądną formą edukacji uczniów w tym trudnym czasie.

Jak zorganizowane zostanie kształcenie uczniów w nowej formule?

Na podstawie art. 30b Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r. znowelizowane zostało rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Nowa formuła kształcenia uczniów.

Nowa formuła pracy zdalnej uczniów wynika z wniosków rekomendacji do pracy szkół na podstawie doświadczeń wiosennej przerwy w stacjonarnym kształceniu uczniów.

Pomimo, iż edukacja zdalna uczniów powraca, wielu dyrektorów szkół zorganizują ją w odmienny sposób. Ważne, aby oprzeć się na doświadczeniu wiosennej przerwy uczniów w nauce.

Ministerstwo udostępniło nowe funkcjonalności platformy do zdalnej edukacji e- podręczniki, prawie wszystkie szkoły dysponują również spójnym wewnętrznym narzędziem do organizowania lekcji zdalnych np. Microsoft Teams, Google Classroom.

Warto również uregulować kluczowe kwestie związane z realizacją podstawy programowej, ocenianiem uczniów, czy działaniami wychowawczo- profilaktycznymi szkół. Można bowiem przewidzieć, że zdalny sposób kształcenia uczniów może potrwać nawet do końca roku.

Szkoły decydują się na modyfikacje tygodniowego rozkładu zajęć, dostosowując tym samym pracę uczniów z użyciem monitorów i bez ich użycia.

Zwróćmy uwagę przede wszystkim na bezpośredni kontakt z uczniami w celu objaśnienia nowych zagadnień z podstawy programowej.

Rozważmy organizowanie lekcji zdalnych z użyciem aplikacji Microsoft Teams lub innej realizując zajęcia wynikające z podstawy programowej uczniów w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.

Modyfikacja czasu trwania lekcji zależy od jej charakteru oraz indywidualnych potrzeb uczniów.

Po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej możliwa jest również modyfikacja tygodniowego rozkładu zajęć uczniów oraz ich dostosowanie do nowej wirtualnej rzeczywistości.

Nowe zapisy rozporządzenia.

Pojawiło się wiele nowych zapisów prawnych regulujących kształcenie na odległość uczniów.

Dotyczą one m.in. organizacji nauki dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub warunki domowe nie będą mogli uczestniczyć w edukacji zdalnej z domu. To właśnie dla nich przepisy przewidują organizację nauki ze szkoły po złożeniu stosowanego wniosku przez rodzica ucznia.

Zapis ten miał wykluczyć sytuacje, w których uczniowie ze względu na brak sprzętu, czy brak dostępu do Internetu są wyłączeni z edukacji zdalnej.

Przepisy prawne nakładają na szkoły obowiązek funkcjonowania stacjonarnej świetlicy szkolnej w szczególności dla uczniów, których rodzice pełnią zawody bezpośrednio zaangażowane w walkę z Covid 19. Dotyczy to w szczególności służb medycznych, policjantów, strażaków itp.

Za zgodą dyrektora szkoły nauczyciele mogą pracować w domu za wyjątkiem sytuacji, gdzie są niezbędni do pracy w szkole.

Ministerstwo dopuszcza również możliwość organizacji olimpiad, czy konkursów przedmiotowych na terenie szkoły w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty.

Konsultacje dla klas ósmych oraz maturalnych.

Ze względu na przygotowanie uczniów do tegorocznych egzaminów ósmoklasisty oraz matur istnieje konieczność zorganizowania konsultacji . Zapis rozporządzenia zwraca szczególną uwagę na to, żeby stacjonarne formy spotkań konsultacyjnych z uczniami odbywały się indywidualnie lub w małych grupach.

Konsultacje dla uczniów klas ostatnich szkół podstawowych i średnich organizowane są z przedmiotów objętych egzaminem lub maturą.

Organizacja kształcenia uczniów z użyciem wirtualnych metod i technik nauczania wymaga refleksji ze strony nauczyciela. Z jednej strony konieczność realizacji podstawy programowej oraz innych obowiązków nauczycielskich wynikających z przepisów prawa oświatowego, z drugiej strony dbanie o dobrostan uczniów.

To nieustające ścieranie się dwóch rzeczywistości wymaga uważności ze strony nauczycieli, rodziców i samych uczniów.