
Wychowawca klasowy podejmuje w klasie działania wychowawcze i opiekuńcze.
Uroczystości szkolne, aktywności podejmowane w trakcie godzin wychowawczych oraz wiele innych przedsięwzięć realizowanych jest w ramach realizacji planu wychowawczo profilaktycznego.
Czynności wychowawcze podejmowane przez wychowawcę na rzecz uczniów wynikać muszą z założeń Programu Profilaktyczno- Wychowawczego szkoły.
Poniżej prezentuję przykładowe cele wychowawcze oraz działania, które można zapisać w planie pracy wychowawcy klasowego.
Plan wychowawczo profilaktyczny zawiera następujące cele oraz wartości, wokół których będą toczyły się oddziaływania wychowawcze:
- Rozwijanie postaw patriotycznych uczniów.
- Wspieranie ucznia w rozwoju z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej.
- Wspieranie rodziców w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności wychowawczych.
- Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach.
- Podejmowanie działań z zakresu edukacji włączającej uczniów.
- Budowanie poczucia własnej wartości.
- Rozwiązywanie konfliktów i sposoby radzenia sobie ze złością.
- Przemoc w rodzinie, szkole, internecie, środowisku.
- Kreatywność, zainteresowania, pasje.
W planowaniu pracy wychowawczo- profilaktycznej warto uwzględnić następujące elementy:
- Kształtowane postawy, wartości.
- Sposoby realizacji, działania, przedsięwzięcia wychowawcze.
- Oczekiwane efekty, postawy, zachowania ucznia.
Przykłady:
Kształtowane postawy, wartości. |
Sposoby realizacji, działania, przedsięwzięcia wychowawcze. |
Oczekiwane efekty, postawy, zachowania ucznia. |
Uwagi o realizacji |
Patriotyzm. Szacunek dla symboli narodowych. Utożsamianie się ze szkołą oraz jej tradycją. Lublin moim miastem rodzinnym – prawo do współistnienia, szacunek dla różnorodności.
|
Udział w apelach, uroczystościach szkolnych organizowanych z okazji świąt narodowych. Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej. Polska jako członek Unii Europejskiej i jej miejsce wśród innych państw członkowskich, tożsamość narodowa. Poznawanie legend o powstaniu i początkach naszej ojczyzny. Dawne i obecna stolica naszej ojczyzny. Poznawanie symboli narodowych, hymnu Uroczystości klasowe kultywujące tradycje świąteczne (klasowa wigilia, spotkanie wielkanocne, dzień matki). Poznanie sylwetek wielkich Polaków: – Jan Paweł II – nasz autorytet-pomnik Papieża na KUL-u oraz zwiedzanie muzeum. Zapoznanie uczniów z postacią patronów naszej szkoły. Poznawanie Lublina w trakcie wycieczek edukacyjnych i podczas zajęć lekcyjnych: – szlakiem legend lubelskich – poznajemy zabytki miasta – elementy lokalnej historii – cmentarze, pomniki, muzea, miejsca pamięci itp.
|
Uczeń: – zna i szanuje symbole narodowe i lokalne – zachowuje właściwą postawę podczas uroczystości szkolnych i państwowych – potrafi właściwie zachować się w miejscach pamięci narodowej oraz kultu religijnego – zna najważniejsze święta państwowe oraz tradycje narodowe – wie, jak nazywa się stolica Polski – aktywnie uczestniczy w uroczystościach klasowych i szkolnych – zna położenie Polski w Europie oraz jej sąsiadów – posiada poczucie przynależności narodowej – wie, kim był Jan Paweł II – zna legendy związane z Lublinem – jest zainteresowany historią swojego miasta – zna najważniejsze zabytki Lublina – wie, gdzie znajdują się miejsca pamięci narodowej – posiada podstawową wiedzę na temat historii swojego miasta
|
|
Wspieranie ucznia w rozwoju z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej. Indywidualizacja kształcenia i wychowania. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień. |
Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę (dom kultury, biblioteka) Uczenie umiejętności korzystania z nowoczesnych źródeł informacji Udział w konkursach Inspirowanie uczniów do korzystania z rozmaitych zajęć pozalekcyjnych w celu rozwijania własnych zainteresowań Stosowanie różnych metod i form podczas zajęć, aby każdy mógł osiągnąć sukces Opieranie nauczania na mocnych stronach ucznia Kształtowanie nawyku obcowania z kulturą ( wyjścia do teatru, kina, filharmonii, muzeum) Organizowanie wycieczek edukacyjno – krajoznawczych |
Uczeń: – chętnie i aktywnie uczestniczy w zajęciach w domu kultury i bibliotece – potrafi właściwie zachować się w teatrze, kinie, muzeum – rozumie, że książki to źródło wiedzy i chętnie sięga po nie – uczestniczy w konkursach – rozwija swoje zainteresowania – stara się być samodzielny – umie wskazać trudności, którymi nie potrafi sobie poradzić – chętnie uczestniczy w wycieczkach edukacyjno – krajoznawczych
|
|
Wspieranie rodziców w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności wychowawczych. Pedagogizacja rodziców. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Promocja zdrowia – „Nie palę przy dziecku”.
Zaznajomienie uczniów z przykładami zachowań akceptowalnych społecznie.
Zwrócenie uwagi na zachowania niezgodne z normami społecznymi.
Uczestnictwo w apelach i pogadankach z nauczycielami, pedagogiem i psychologiem szkolnym.
Kształtowanie pozytywnych stanów emocjonalnych
Edukacja włączająca |
Pedagogizacja rodziców poprzez pogadanki, zajęcia otwarte, spotkania ze specjalistami. Rozmowy indywidualne z pedagogiem i psychologiem szkolnym. Kierowanie rodziców do instytucji udzielających różnej pomocy. Uświadamianie rodzicom czym jest zjawisko przemocy. Udostępnianie informacji na temat instytucji wspomagających rodziców w procesie wychowania. Przemoc w Internecie – kontrola dziecka w sieci. Dziecko biernym palaczem – skutki zdrowotne – pogadanka.
Wyrabianie u dzieci dobrych nawyków, kształtowanie postaw.
Przywoływanie autorytetów podczas pogadanek z dziećmi i spotkań kulturalnych.
Przekazywanie pozytywnych emocji, obniżanie stresu szkolnego oraz negatywnych napięć poprzez czytanie bajek terapeutycznych rozmowy i pogadanki.
Wzmacnianie, budowanie i rozwijanie uczuć pozytywnych empatii, optymizmu, wrażliwości, życzliwości, poczucia sprawiedliwości, tolerancji itp.
Zajęcia edukacyjne uwrażliwiające dzieci na problemy niepełnosprawności Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla chorób, ADHD itp.
|
Rodzic: – rozpoznaje potrzeby swojego dziecka – współpracuje ze szkołą – wzmacnia więzi emocjonalne z nauczycielami – potrafi motywować swoje dziecko – potrafi niwelować niewłaściwe zachowania dziecka – wspiera dziecko w procesie usamodzielniania się – we właściwy sposób rozwiązuje konflikty – chronią dziecko przed różnymi formami przemocy – kontroluje korzystanie z komputera, uczy bezpiecznego jego użytkowania – stara się chronić dziecko przed przebywaniem w zadymionych pomieszczeniach – próbuje rzucić palenie
– uczeń wykazuje właściwe postawy i zachowania wobec innych.
– uczeń
|
|
Kształtowane postawy |
Sposoby realizacji |
Oczekiwane efekty |
Uwagi o realizacji |
Poczucie własnej wartości. |
-) akceptowanie, otaczanie ciepłem i zrozumieniem -) unikanie oskarżeń, gróźb, inwektyw, szyderstw sugerujących brak akceptacji -) umożliwienie dziecku realizowania potrzeby pewności, poczucia bezpieczeństwa, miłości i uznania -) jasno formułowane i przestrzegane zasady -) szacunek i tolerancja dla indywidualnego zachowania -) efektywne porozumiewanie się |
Uczeń: – jest aktywny, otwarty, przyjazny – ma poczucie odpowiedzialności za własne decyzje – dostrzega własną indywidualność – rozumie, że każdy odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości – nabiera umiejętności dostrzegania swoich zalet – dostrzega swoje sukcesy i jest z nich dumny – rozumie, że przezywanie, dokuczanie sprawia innym przykrość i godzi w ich uczucia |
|
Rozwiązywanie konfliktów i sposoby radzenia sobie ze złością. |
-) ukazywanie społecznie akceptowanych sposobów wyrażania złości -) praca nad rozpoznawaniem własnych uczuć -) kształtowanie odpowiedzialności uczniów za własne postępowanie |
Uczeń: – zna sposoby radzenia sobie ze złością – potrafi mówić o swoich uczuciach i nazywać je – zna właściwe sposoby rozwiązywania konfliktów – zna zasady zachowania w grupie i przestrzega ich – zgodnie współpracuje z rówieśnikami – stara się radzić sobie ze złością
|
|
Przemoc w rodzinie, szkole, internecie, środowisku. |
-) uświadamianie na czym polega specyfika zachowań agresywnych i przemocowych -) uświadamianie konsekwencji zachowań agresywnych -) wzbudzanie szacunku dla drugiego człowieka, poszanowanie jego godności -) kształtowanie postawy zrozumienia i życzliwości wobec innych -) kształtowanie odpowiedzialności za własne postępowanie -) uświadamianie zagrożeń płynących z Internetu i gier komputerowych -) kierowanie uczniów z zaburzeniami zachowania do instytucji pomocowych |
Uczeń: – wie, gdzie szukać pomocy w przypadku kiedy jest ofiarą lub świadkiem agresji – właściwie reaguje na zachowania agresywne – umie właściwie korzystać z komputera i Internetu – zna zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania z komputera – pamięta ważne telefony – informuje o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu – wie do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach różnych zagrożeń
|
|
Kreatywność, zainteresowania, pasje. |
-) rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez różnorodne formy zajęć poza edukacyjnych -) indywidualizacja procesu nauczania -) udział w konkursach -) stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni, ekspresji i wrażliwości -) uczenie nawyku systematyczności -) wprowadzanie w świat kultury i sztuki -) praca z uczniem zdolnym – rozwijanie zainteresowań
|
Uczeń: – wykorzystuje czas na rozwijanie swoich zainteresowań – stara się twórczo rozwiązywać problemy – bierze udział w konkursach – jest systematyczny – korzysta z obserwacji świata kultury i sztuki |
|