plan działań wychowawczych i profilaktycznych, wychowanie, profilaktyka, zadania do realizacji z zakresu wychowania i profilaktyki w szkole, edukacja, szkoła, zadania wychowawcy szkolnego

Wychowawca klasowy podejmuje w klasie działania wychowawcze i opiekuńcze.

Uroczystości szkolne, aktywności podejmowane w trakcie godzin wychowawczych oraz wiele innych przedsięwzięć realizowanych jest w ramach realizacji planu wychowawczo profilaktycznego.

Czynności wychowawcze podejmowane przez wychowawcę na rzecz uczniów wynikać muszą z założeń Programu Profilaktyczno- Wychowawczego szkoły.

Poniżej prezentuję przykładowe cele wychowawcze oraz działania, które można zapisać w planie pracy wychowawcy klasowego.

Plan wychowawczo profilaktyczny zawiera następujące cele oraz wartości, wokół których będą toczyły się oddziaływania wychowawcze:

  • Rozwijanie postaw patriotycznych uczniów.
  • Wspieranie ucznia w rozwoju z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej.
  • Wspieranie rodziców w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności wychowawczych.
  • Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach.
  • Podejmowanie działań z zakresu edukacji włączającej uczniów.
  • Budowanie poczucia własnej wartości.
  • Rozwiązywanie konfliktów i sposoby radzenia sobie ze złością.
  • Przemoc w rodzinie, szkole, internecie, środowisku.
  • Kreatywność, zainteresowania, pasje.

W planowaniu pracy wychowawczo- profilaktycznej warto uwzględnić następujące elementy:

  • Kształtowane postawy, wartości.
  • Sposoby realizacji, działania, przedsięwzięcia wychowawcze.
  • Oczekiwane efekty, postawy, zachowania ucznia.

 

Przykłady:

Kształtowane postawy, wartości.

Sposoby realizacji, działania, przedsięwzięcia wychowawcze.

Oczekiwane efekty, postawy, zachowania ucznia.

Uwagi o realizacji

Patriotyzm.

Szacunek dla symboli narodowych. Utożsamianie się ze szkołą oraz jej tradycją.

Lublin moim miastem rodzinnym  – prawo do współistnienia, szacunek dla różnorodności.

 

Udział w apelach, uroczystościach szkolnych organizowanych z okazji świąt narodowych.

Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej.

Polska jako członek Unii Europejskiej i jej miejsce wśród innych państw członkowskich, tożsamość narodowa.

Poznawanie legend o powstaniu i początkach naszej ojczyzny.

Dawne i obecna stolica naszej ojczyzny.

Poznawanie symboli narodowych, hymnu

Uroczystości klasowe kultywujące tradycje świąteczne (klasowa wigilia, spotkanie wielkanocne, dzień matki).

Poznanie sylwetek wielkich Polaków:

– Jan Paweł II – nasz autorytet-pomnik Papieża na KUL-u oraz   zwiedzanie muzeum.

Zapoznanie uczniów z postacią patronów naszej szkoły.

Poznawanie Lublina w trakcie wycieczek edukacyjnych i podczas zajęć lekcyjnych:

– szlakiem legend lubelskich

– poznajemy zabytki miasta

– elementy lokalnej historii

– cmentarze, pomniki, muzea, miejsca pamięci itp.

 

Uczeń:

– zna i szanuje symbole narodowe i lokalne

– zachowuje właściwą postawę podczas uroczystości szkolnych i państwowych

– potrafi właściwie zachować się w miejscach pamięci narodowej oraz kultu religijnego

– zna najważniejsze święta państwowe oraz tradycje narodowe

– wie, jak nazywa się stolica Polski

– aktywnie uczestniczy w uroczystościach klasowych i szkolnych

– zna położenie Polski w Europie oraz jej sąsiadów

– posiada poczucie przynależności narodowej

– wie, kim był Jan Paweł II

– zna legendy związane z Lublinem

– jest zainteresowany historią swojego miasta

– zna najważniejsze zabytki Lublina

– wie, gdzie znajdują się miejsca pamięci narodowej

– posiada podstawową wiedzę na temat historii swojego miasta

 

 

 

Wspieranie ucznia w rozwoju z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej.

Indywidualizacja kształcenia i wychowania.

Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień.

Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę (dom kultury, biblioteka)

Uczenie umiejętności korzystania z nowoczesnych źródeł informacji

Udział w konkursach

Inspirowanie uczniów do korzystania z rozmaitych zajęć pozalekcyjnych w celu rozwijania własnych zainteresowań

Stosowanie różnych metod i form podczas zajęć, aby każdy mógł osiągnąć sukces

Opieranie nauczania na mocnych stronach ucznia

Kształtowanie nawyku obcowania z kulturą ( wyjścia do teatru, kina, filharmonii, muzeum)

Organizowanie wycieczek edukacyjno – krajoznawczych

 

Uczeń:

– chętnie i aktywnie uczestniczy w zajęciach w domu kultury i bibliotece

– potrafi właściwie zachować się w teatrze, kinie, muzeum

– rozumie, że książki to źródło wiedzy i chętnie sięga po nie

– uczestniczy w konkursach

– rozwija swoje zainteresowania

– stara się być samodzielny

– umie wskazać trudności, którymi nie potrafi sobie poradzić

– chętnie uczestniczy w wycieczkach edukacyjno – krajoznawczych

 

 

 

Wspieranie rodziców w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności wychowawczych.

Pedagogizacja rodziców.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.

Promocja zdrowia – „Nie palę przy dziecku”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaznajomienie uczniów z przykładami  zachowań akceptowalnych społecznie.

 

Zwrócenie uwagi na zachowania niezgodne z normami społecznymi.

 

Uczestnictwo w apelach i pogadankach z nauczycielami, pedagogiem i psychologiem szkolnym.

 

Kształtowanie pozytywnych stanów emocjonalnych

 

 

Edukacja włączająca

 

Pedagogizacja rodziców poprzez pogadanki, zajęcia otwarte, spotkania ze specjalistami.

Rozmowy indywidualne z pedagogiem i psychologiem szkolnym.

Kierowanie rodziców do instytucji udzielających różnej pomocy.

Uświadamianie rodzicom czym jest zjawisko przemocy.

Udostępnianie informacji na temat instytucji wspomagających rodziców w procesie wychowania.

Przemoc w Internecie – kontrola dziecka w sieci.

Dziecko biernym palaczem – skutki zdrowotne – pogadanka.

 

 

 

 

Wyrabianie u dzieci dobrych nawyków, kształtowanie postaw.

 

Przywoływanie autorytetów podczas pogadanek z dziećmi i spotkań kulturalnych.

 

Przekazywanie pozytywnych emocji, obniżanie stresu szkolnego oraz negatywnych napięć poprzez czytanie bajek terapeutycznych rozmowy i pogadanki.

 

Wzmacnianie, budowanie  i rozwijanie uczuć pozytywnych empatii, optymizmu, wrażliwości, życzliwości, poczucia sprawiedliwości, tolerancji itp.

 

 

 

Zajęcia edukacyjne uwrażliwiające dzieci na problemy niepełnosprawności

Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla chorób, ADHD itp.

 

 

Rodzic:

– rozpoznaje potrzeby swojego dziecka

– współpracuje ze szkołą

– wzmacnia więzi emocjonalne z nauczycielami

– potrafi motywować swoje dziecko

– potrafi niwelować niewłaściwe zachowania dziecka

– wspiera dziecko w procesie usamodzielniania się

– we właściwy sposób rozwiązuje konflikty

– chronią dziecko przed różnymi formami przemocy

– kontroluje korzystanie z komputera, uczy bezpiecznego jego użytkowania

– stara się chronić dziecko przed przebywaniem w zadymionych pomieszczeniach

– próbuje rzucić palenie

 

– uczeń wykazuje właściwe postawy i zachowania wobec innych.

 

– uczeń 

 

 

Kształtowane postawy

Sposoby realizacji

Oczekiwane efekty

Uwagi o realizacji

Poczucie własnej wartości.

-) akceptowanie, otaczanie ciepłem i zrozumieniem

-) unikanie oskarżeń, gróźb, inwektyw, szyderstw sugerujących brak akceptacji

-) umożliwienie dziecku realizowania potrzeby pewności, poczucia bezpieczeństwa, miłości i uznania

-) jasno formułowane i przestrzegane zasady

-) szacunek i tolerancja dla indywidualnego zachowania

-) efektywne porozumiewanie się

Uczeń:

– jest aktywny, otwarty, przyjazny

– ma poczucie odpowiedzialności za własne decyzje

– dostrzega własną indywidualność

– rozumie, że każdy odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości

– nabiera umiejętności dostrzegania swoich zalet

– dostrzega swoje sukcesy i jest z nich dumny

– rozumie, że przezywanie, dokuczanie sprawia innym przykrość i godzi w ich uczucia

 

Rozwiązywanie konfliktów i sposoby radzenia sobie ze złością.

-) ukazywanie społecznie akceptowanych sposobów wyrażania złości

-) praca nad rozpoznawaniem własnych uczuć

-) kształtowanie odpowiedzialności uczniów za własne postępowanie

 Uczeń:

– zna sposoby radzenia sobie ze złością

– potrafi mówić o swoich uczuciach i nazywać je

– zna właściwe sposoby rozwiązywania konfliktów

– zna zasady zachowania w grupie i przestrzega ich

– zgodnie współpracuje z rówieśnikami

– stara się radzić sobie ze złością

 

 

 Przemoc w rodzinie, szkole, internecie, środowisku.

-) uświadamianie na czym polega specyfika zachowań agresywnych i przemocowych

-) uświadamianie konsekwencji zachowań agresywnych

-) wzbudzanie szacunku dla drugiego człowieka, poszanowanie jego godności

-) kształtowanie postawy zrozumienia i życzliwości wobec innych

-) kształtowanie odpowiedzialności za własne postępowanie

-) uświadamianie zagrożeń płynących z Internetu i gier komputerowych

-) kierowanie uczniów z zaburzeniami zachowania do instytucji pomocowych

Uczeń:

– wie, gdzie szukać pomocy w przypadku kiedy jest ofiarą lub świadkiem agresji

– właściwie reaguje na zachowania agresywne

– umie właściwie korzystać z komputera i Internetu

– zna zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania z komputera

– pamięta ważne telefony

– informuje o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu

– wie do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach różnych zagrożeń

 

 

Kreatywność, zainteresowania, pasje.

-) rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez różnorodne formy zajęć poza edukacyjnych

-) indywidualizacja procesu nauczania

-) udział w konkursach

-) stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni, ekspresji i wrażliwości

-) uczenie nawyku systematyczności

-) wprowadzanie w świat kultury i sztuki

-) praca z uczniem zdolnym – rozwijanie zainteresowań

 

Uczeń:

– wykorzystuje czas na rozwijanie swoich zainteresowań

– stara się twórczo rozwiązywać problemy

– bierze udział w konkursach

– jest systematyczny

– korzysta z obserwacji świata kultury i sztuki