
Bezpieczeństwo w szkole i przedszkolu jest priorytetem.
Edukacja uczniów w tym zakresie odgrywa kluczową rolę w procesie zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom przebywającym w placówkach edukacyjnych.
To zadanie realizować muszą nauczyciele we współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
W każdym działaniu podejmowanym w szkole czy w domu, staramy się wyeliminować wszelkie zagrożenia i niebezpieczeństwa.
Szkoła troszczy się nie tylko o wychowanie dzieci, ale prowadzi również działania profilaktyczne, gdyż wychowanie i profilaktyka to procesy współistniejące i uzupełniające się nawzajem.
Profilaktyka to ogół działań zapobiegających niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi.
W medycynie sprowadza się do zapobiegania chorobom, propagowania zasad racjonalnego żywienia, hartowania organizmu, prawidłowego łączenia pracy wypoczynkiem oraz stwarzania warunków sprzyjających rozwojowi organizmu;
w pedagogice – do zapobiegania powstawaniu lub utrwalaniu u dzieci niepożądanych przyzwyczajeń i postaw.
Wraz z rozwojem dziecka i jego samodzielności musimy coraz bardziej liczyć się z koniecznością wyposażenia go w umiejętność przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją – w zdolność do radzenia sobie z trudną sytuacją.
Coraz więcej dzieci i młodzieży staje się ofiarami wypadków drogowych. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest ich własna lekkomyślność, często beztroska rodziców, czy brak wyobraźni użytkowników drogi.
Umiejętność poruszania się poza domem, a więc korzystania z ruchu drogowego dla pieszych, człowiek powinien opanować jak najwcześniej. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie w pracy dydaktyczno-wychowawczej wiedzy i umiejętności z zakresu wychowania komunikacyjnego.
Treści zawarte w programie dotyczą wiedzy, umiejętności i właściwych postaw w zakresie bezpieczeństwa własnego oraz innych.
- Cele główne
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia oraz stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu, domu oraz na drodze.
Przygotowanie dzieci do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze pieszych, pasażerów i rowerzystów.
Upowszechnienie wiedzy na temat zdrowego odżywiania, higieny osobistej iotoczenia oraz aktywnego spędzania czasu wolnego.
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z agresją i przemocą.
Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie niesie za sobą świat wirtualny.
Cele edukacyjne:
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią.
- Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach i uświadomienie grożących im tam niebezpieczeństw.
- Przygotowanie dzieci do świadomego uczestnictwa w ruchu drogowym.
- Ćwiczenie kulturalnego i bezpiecznego zachowania się jako uczestnika ruchu drogowego oraz w środkach komunikacji.
- Uczenie zachowań asertywnych (bez utraty naturalnej ufności dzieci wobec obcych).
- Uczulenie na bezpieczne zachowanie się w czasie zabaw i przestrzeganie zasad oraz zakazów w czasie nich obowiązujących.
- Zapoznanie z miejscami po których można bezpiecznie poruszać się rowerem ( place, alejki, ścieżki rowerowe).
- Wzbudzanie zaufania do policjanta, jako osoby mogącej pomóc dziecku w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu.
- Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw wynikających z przypadkowych spotkań z nieznajomymi.
- Rozumienie zakazu zbliżania się do nieznanych zwierząt.
- Rozwijanie wiedzy na temat postępowania w sytuacji zagrożenia.
- Rozumienie zakazu spożywania nieznanych owoców, roślin, pokarmów nieznanego pochodzenia, lekarstw.
- Uczenie odpowiedzialności za siebie i swoje zdrowie.
- Wzbudzanie zaufania do policjanta.
- Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństw wynikających z zabawy zapałkami.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności fizycznej.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
wycieczki: na skrzyżowania ulic, sygnalizacja świetlna, przejście dla pieszych, znaki drogowe, spacery ulicami,
pokazy i obserwacje,
pogadanki,
przedstawienia teatralne,
filmy dydaktyczne,
zabawy dydaktyczne i tematyczne,
zabawy ruchowe,
spotkanie z policjantem, pielęgniarką szkolną,
historyjki obrazkowe,
praca z wierszem i piosenką,
pomoce dydaktyczne z Wydziału Ruchu Drogowego,
rozmowy indywidualne i grupowe,
prace plastyczne,
wykorzystywanie utworów z literatury dziecięcej,
TREŚCI PROGRAMOWE
Dziecko bezpieczne w ruchu drogowym.
– Uświadomienie dzieciom konieczności bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach.
– Poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię (z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji, przez przejście dla pieszych i na pasach).
– Wdrażanie do przechodzenia w miejscach oznaczonych.
– Wyrabianie orientacji porządkowej.
– Poznanie pracy policjanta i wykonywanych przez niego czynności, narzędzia i charakterystyczny ubiór.
– Poznanie pracy strażaka i wykonywanych przez niego czynności, narzędzia i charakterystyczny ubiór.
– Poznanie i nazywanie podstawowych znaków drogowych (zakazu, nakazu, informacyjne, ostrzegawcze).
– Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw sygnalizatora.
– Zapoznanie z uczestnikami ruchu drogowego: piesi, pasażer, kierujący pojazdem, pojazdy.
– Zapoznanie z elementami drogi: jezdnia, chodnik, pobocze, skrzyżowanie, zakręt, przejazd kolejowy.
– Poznanie funkcji pojazdów uprzywilejowanych w ruchu.
– Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez pojazdy.
– Kształtowanie odpowiedzialnej postawy uczestnika ruchu drogowego.
– Zwrócenie uwagi na poruszanie się dzieci po drodze w różnych warunkach pogodowych.
– Rozumienie konieczności stosowania elementów odblaskowych.
– Wyrabianie nawyków prawidłowego poruszania się w ruchu drogowym w grupie i jako pieszy.
– Zapoznanie dzieci z budową roweru, jego wyposażeniem i przeznaczeniem (oświetlenie roweru, jego elementy odblaskowe, używanie kasków ochronnych, ochraniaczy na kolana i łokcie).
Dziecko bezpieczne w szkole.
– Zapoznanie z rozkładem budynku szkolnego oraz terenem wokół szkoły.
– Znajomość usytuowania pomieszczeń szkolnych.
– Poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po schodach i korytarzu szkolnym.
– Poznanie bezpiecznych zabaw w sali, na boisku szkolnym i placu zabaw, na sali gimnastycznej.
– Zapoznanie dziecka z pracownikami szkoły i pełnionymi przez nich funkcjami
– Korzystanie z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem i zasadami bezpieczeństwa
– Stosowanie się do ustalonych reguł i zasad lub kontraktów zawartych w grupie
– Ostrożne zachowanie się w zabawie nie wyrządzanie szkody sobie i innym
Dziecko bezpiecznie korzysta ze środków komunikacji.
– Wdrażanie zasad kulturalnego i bezpiecznego zachowania się na drogach, przystankach, w środkach komunikacji publicznej i w samochodach osobowych, w miejscach publicznych.
– Kształtowanie właściwego zachowania się podczas wsiadania oraz jazdy w charakterze pasażera środków komunikacji.
Dziecko bezpieczne w zabawie i aktywności ruchowej.
– Przestrzeganie bezpieczeństwa i stosowanie się do zakazów w zabawach
– Ustalenie zasad bezpiecznej zabawy
– Zakaz samowolnego oddalania się bez zgody i wiedzy dorosłych,
– Korzystanie z placu zabaw, przyborów sportowych zgodnie z przeznaczeniem
– Podejmowanie bezpiecznych zabaw na powietrzu
– Zgłaszanie osobie dorosłej zauważonych niebezpieczeństw
– Reagowanie na niebezpieczne zachowanie innych dzieci
– Zgłaszanie osobie dorosłej wszelkich dolegliwości, skaleczeń, złego samopoczucia
Dziecko udziela pierwszej pomocy.
– Poznanie elementarnych zasad postępowania przy wypadkach.
– Uświadomienie potrzeby informowania dorosłych o wypadkach.
– Właściwe zachowanie się w przypadku skaleczeń i urazów
Dziecko zapamiętuje numery alarmowe i korzysta z nich.
– Znajomość swojego imienia i nazwiska.
– Znajomość nazwy miejsca zamieszkania, dokładnego adresu.
– Poznanie numerów telefonów alarmowych 997,998,999.
– Uświadamianie znaczenia znajomości telefonów alarmowych.
– Nauka przekazywania informacji właściwym służbom.
– Uświadomienie konsekwencji fałszywych alarmów.
Kontakty z osobami obcymi
– Poznawanie typowych zachowań ludzi obcych, mających na celu wykorzystanie dziecka
– Chronienie informacji o sobie przed obcymi ludźmi
– Rozumienie konieczności bycia nieufnym w stosunku do osób obcych
– Odmawianie przyjmowania słodyczy i innych rzeczy od nieznajomych osób
– Kształtowanie umiejętności mówienia „nie” w sytuacji budzącej niepokój dziecka
– Właściwe reagowanie na telefon od obcej osoby lub na pukanie do drzwi
– Szukanie pomocy w sytuacji zagrożenia w dużym skupisku ludzi (supermarket, kino itp.)
– Osoby mogące udzielić pomocy, którym można zaufać – policjant, ochroniarz, starsza pani, itp.
– Nabywanie umiejętności proszenia o pomoc
– Zna swoje imię, nazwisko, adres
Spotkanie z nieznanymi zwierzętami
– Unikanie kontaktów ze znalezionymi zwierzętami zarówno dzikimi jak i z bezpańskimi i cudzymi psami – rozumienie zagrożeń
– Poznawanie instytucji pomagających chorym i bezdomnym zwierzętom ( weterynarz, Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami)
– Aktywne uczestnictwo w dokarmianiu i opiece nad zwierzętami
– Zapoznanie z pozycjami obronnymi w razie ataku psa
– Rozumie znaczenie tabliczek informujących o obecności psa
– Wie, jak zachowuje się chore na wściekliznę zwierze (np. wiewiórka, lis)
Bezpieczny odpoczynek latem i zimą
– Zapoznanie z zasadami wypoczynku w różnych środowiskach przyrodniczych (nad wodą, w lesie, w górach, nad morzem)
– Zakaz kąpieli bez opieki dorosłych
– Dbanie o swoje zdrowie w zależności od zmieniających się warunków atmosferycznych
– Żywioły – zachowanie się podczas dużego nasłonecznienia, burzy, wichury, śnieżycy, powodzi
– Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie
– Rozumienie konieczności przebywania na świeżym powietrzu w różnych warunkach pogodowych
– Zachowanie bezpieczeństwa w czasie zabaw zimą, latem – daleko od jezdni (uświadomienie niebezpieczeństwa na naturalnych zbiornikach wodnych, niewłaściwego korzystania z sanek)
– Zakaz kąpieli i zabaw w miejscach niedozwolonych
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
– Potrafi bezpiecznie pod opieką dorosłego poruszać się po drodze.
– Stosuje zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię.
– Stosuje zasadę przechodzenia prze ulicę w miejscach oznaczonych zawsze z osobą dorosłą.
– Określa kierunki: strona lewa, strona prawa.
– Zna drogę do przedszkola; bezpiecznie ją pokonuje.
– Zna plac zabaw przy szkole i jej sąsiedztwo.
– Bez problemu trafia do swojej sali, szatni.
– Umie bezpiecznie poruszać się po korytarzu przedszkolnym i schodach.
– Umie bezpiecznie zachować się w różnych pomieszczeniach przedszkolnych.
– Wie, w którym miejscu można się bawić, spacerować, a gdzie nie należy się zbliżać.
– Zna i nazywa znaki drogowe.
– Stosuje się do barw sygnalizacji świetlnej.
– Rozumie znaczenie słów: uczestnik ruchu drogowego.
– Zna rodzaje pojazdów (osobowe, ciężarowe; ze względu na zastosowanie na ladzie, wodzie, w powietrzu).
– Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem drogowym.
– Potrafi zachować się widząc pojazd uprzywilejowany.
– Rozpoznaje odgłosy wydawane przez pojazdy.
– Stara się być odpowiedzialnym uczestnikiem ruchu.
– Potrafi określić trudne warunki drogowe.
– Zachowuje szczególną ostrożność na drodze w czasie złych warunków pogodowych: mgła, gołoledź, śnieg, deszcz.
– Stosuje elementy odblaskowe; rozumie jaką spełniają rolę.
– Umie poruszać się w zorganizowanej grupie w ruchu drogowym i jako pieszy.
– Zna budowę roweru, jego wyposażenie i przeznaczenie.
– Przestrzega zasady bezpieczeństwa w poruszaniu się na rowerze.
– Kulturalnie zachowuje się na drogach, przystankach, w środkach komunikacji publicznej i w samochodach osobowych, w miejscach publicznych. Zapina pasy bezpieczeństwa.
– Przestrzega bezpieczeństwa i stosuje się do zakazów w zabawach.
– Unika miejsc niedozwolonych do kąpieli i zabaw.
– Nie bawi się zapałkami, ogniem.
– Nie korzysta z urządzeń elektrycznych; wie, czym to grozi.
– Nie bawi się lekarstwami i środkami chemicznymi; wie, czym to grozi.
– Unika miejsc niebezpiecznych w czasie zabaw zimą i latem.
– Wie, jakie niebezpieczeństwa wynikają z zabaw w pobliżu jezdni.
– Zna i przestrzega zasad bezpiecznej zabawy.
– Nie odchodzi od dorosłych bez ich zgody i wiedzy.
– Zna sposoby radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach. Wykorzystuje je w życiu.
– Ufa policjantowi i prosi go o pomoc w sytuacjach kryzysowych.
– Rozpoznaje i nazywa elementy wyposażenia apteczki.
– Informuje dorosłych o wypadkach.
– Zna swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania
– Zna nazwę swojego miasta.
– Zna numery alarmowe.
– Jest świadomy konsekwencji fałszywych alarmów; nie zachowuje się w taki sposób.
– Zna pracę policjanta.
– Zna pracę strażaka.