Ostatnie doniesienia Ministerstwa Edukacji mówią o rychłym powrocie uczniów do szkół już od poniedziałku 18 maja 2020r.
Stacjonarne uruchomienie szkół dotyczy zajęć specjalistycznych, klas I- III , konsultacji z uczniami oraz szkolnictwa branżowego.
Obowiązek organizacji bezpiecznego pobytu uczniów w zakresie określonym przez MEN spoczywa na dyrektorze szkoły.
Jak poradzić sobie z wytycznymi oraz organizacją pracy podczas epidemii?
18 maja
Zajęcia specjalistyczne, w tym rewalidacyjno- wychowawcze dla uczniów posiadających stosowne orzeczenia z poradni psychologiczno- pedagogicznej ruszyć miałyby już od poniedziałku.
Na podstawie komunikatu MEN wznowione mogą być również zajęcia w ramach realizacji opinii o wczesnym wspomaganiu ucznia jak również zajęcia rewalidacyjne.
Aby jednak można było wznowić realizacje tych zajęć wymagana jest zgoda rodziców, opiekunów prawnych ucznia. Możliwość organizacji tych zajęć uzależniona jest również od spełnienia przez placówkę oświatową wymogów sanitarno- epidemiologicznych.
Powrót klas I- III
Ministerstwo planuje również powrót klas młodszych szkoły podstawowej do szkoły.
Od 25 maja 2020 istnieje możliwość zorganizowania na terenie szkoły zajęć opiekuńczo- wychowawczych z możliwością prowadzania zajęć dydaktycznych.
To dyrektor zdecyduje o tym, jak przebiegać będzie edukacja w szkole po 25 maja na podstawie zebranych od rodziców deklaracji powrotu dziecka do szkoły.
Jeżeli np. 50% rodziców zadecydują o powrocie uczniów do placówki, to będzie możliwe wznowienie realizacji podstawy programowej w szkole. Pozostałą grupa uczniów będzie dalej ją realizować zdalnie.
Frekwencja uczniów poniżej 50% może być podstawą do kontynuowania kształcenia na odległość, jak do tej pory.
W tym zakresie warto zbadać potrzeby rodziców oraz w porozumieniu z Organem Prowadzącym określić kryteria powrotu uczniów do placówki, wyznaczyć zakres organizowanej opieki.
Na podstawie wytycznych z Głównego Inspektora Sanitarnego oraz rozporządzenia dyrektor określi szczegółowe wytyczne dotyczące powrotu uczniów do szkoły.
Szczegółowy sposób sprawowania opieki oraz prowadzenia zajęć przybywających na terenie szkoły zależne będą od warunków epidemiologicznych na terenie gminy, gdzie znajduje się szkoła oraz możliwości spełnienia wytycznych GIS i MEN przez jednostkę systemu oświaty.
Konsultacje klasy 8 oraz pozostałe klasy
Tegoroczni absolwenci klas ósmych oraz klas maturalnych będą mieli możliwość z korzystania od 25 maja z organizowanych konsultacji na terenie szkoły. Spotkania konsultacyjne dla uczniów powinny być zorganizowane z zachowaniem wymogów sanitarno- epidemiologicznych.
W pierwszej kolejności na terenie szkoły zorganizowane zostaną konsultacje z przedmiotów objętych egzaminem: język polski, matematyka, języki obce. Jeżeli uczniowie wyrażą chęć i taką potrzebę, możliwe będzie zorganizowanie konsultacji także z innych przedmiotów.
Od 1 czerwca możliwość powzięcia konsultacji będą mieli uczniowie pozostałych klas. Konsultacje mogą być organizowane indywidualnie dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego lub w małych grupach.
Organizacja takich konsultacji w szkole wiąże się z przygotowaniem harmonogramu uwzględniającego pracę nauczyciela, w tym lekcje online oraz inne czynności realizowane przez nauczyciela w ramach kształcenia na odległość.
Wymiar konsultacji ma być według wytycznych uzależniony od potrzeb ucznia oraz możliwości szkoły.
Konsultacje będą dobrowolne dla ucznia.
W jakim celu zorganizowane będą konsultacje?
Przede wszystkim konsultacje dla uczniów na terenie szkoły zorganizowane będą w celu wyjaśnienia trudnych zagadnień z podstawy programowej. Poza tym konsultacje służyć będą poprawie oceny rocznej z przedmiotów oraz rozmowie z nauczycielem.