
W lipcu 2020 opublikowane zostały kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021.
Ze względu na scentralizowany charakter edukacji w Polsce każda szkoła, przedszkole lub inna placówka edukacyjna planuje swoją pracę w oparciu o priorytety w nich zawarte.
Na co zwrócić uwagę przy organizacji nowego roku szkolnego?
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021
Minister Edukacji Narodowej ustalił podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:
- Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Przykładowe działania w szkole w oparciu o politykę oświatową państwa:
Priorytet nr 1: Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
1.Kształtowanie kompetencji kluczowych u uczniów.
2.Szkolenia nauczycieli w kierunku doskonalenia metod, narzędzi do pracy z uczniami, które by kształtowały postawy określone w priorytecie.
3.Udział uczniów w kuratoryjnych konkursach, organizowanie olimpiad przedmiotowych w szkole, przedsięwzięcia oraz inicjatywy w szkole ukierunkowane na rozwój postaw uczniowskich.
4.Ocenianie kształtujące: cele lekcji oraz kryteria sukcesu ucznia- wizualizacja po każdej lekcji, ocena jako element motywowania ucznia do pracy.
5. Narzędzia TIK wprowadzane na lekcjach, których celem jest Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
Priorytet nr 3: Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
1.Program profilaktyczno- wychowawczy z uwzględnieniem diagnozy potrzeb.
2 „Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia”; ( w zakresie monitorowania). Analiza i ewaluacja IPET, orzeczeń i opinii, praca w zespołach, współpraca z PPP.
3. „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”;
„Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej” (ewaluacja) w zakresie odpowiedzi na pytanie czy uczniowie ze SPE nabywają wiadomości i umiejętności z podstawy programowej oraz czy procesy edukacyjne sprzyjają uczeniu się ?
4.„Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia” (w zakresie kontroli).
Priorytet 4: Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
1. Szkoła Podstawowa objęta wspomaganiem w zakresie kompetencji informatycznych.
2.Powstanie diagnoza potrzeb szkoły w zakresie rozwoju tych kompetencji, a następnie plan wspomagania, zrealizowane będą działania w zakresie szkoleń z wykorzystania TIK na lekcjach a następnie wdrożymy narzędzia TIK na wybranych lekcjach. Doskonalenie umiejętności całego grona pedagogicznego w obszarze kompetencji cyfrowych.
3.Doskonalenie w zakresie prowadzenia dokumentacji dziennika elektronicznego np. Vulcan.
4.Działania z zakresu cyberbezpieczeństwa w szkole (Plan działań integralna część programu wychowawczo- profilaktycznego odpowiedzialni zespół ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole).
5.Wykorzystanie platformy Microsoft 365 do pracy na lekcjach, wykorzystanie e- podręczników oraz innych narzędzi TIK.
Priorytet 5: Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
- Święta Patriotyczne w szkole ze szczególnym zaangażowaniem uczniów.
- Akcje, inicjatywy, konkursy, przedsięwzięcia kształtujące postawy. Udział szkoły w konkursach patriotycznych oraz organizacja konkursów szkolnych plastycznych, literackich i historycznych. Indywidualne Propozycje nauczycieli do Planu Pracy Szkoły.
- Działania w zakresie wsparcia uczniów oraz adaptacji w szkole po 6 miesięcznej nieobecności. Mile widziany jest udział w klas w zewnętrznych inicjatywach online, w zakresie budowania postaw.
- Programy wychowawców klas w zakresie przeciwdziałania wulgaryzmom- wnioski z ewaluacji.