priorytety men 2020/2021, kierunki polityki oświatowej, planowanie pracy szkoły, organizacja pracy szkoły,

W lipcu 2020 opublikowane zostały kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021.

Ze względu na scentralizowany charakter edukacji w Polsce każda szkoła, przedszkole lub inna placówka edukacyjna planuje swoją pracę w oparciu o priorytety w nich zawarte.

Na co zwrócić uwagę przy organizacji nowego roku szkolnego?

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021

Minister Edukacji Narodowej ustalił podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:

  1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
  2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
  3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
  5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

Przykładowe działania w szkole w oparciu o politykę oświatową państwa:

Priorytet nr 1: Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów. 

1.Kształtowanie kompetencji kluczowych u uczniów.

2.Szkolenia nauczycieli w kierunku doskonalenia metod, narzędzi do pracy z uczniami, które by kształtowały postawy określone w priorytecie.

3.Udział uczniów w kuratoryjnych konkursach, organizowanie olimpiad przedmiotowych w szkole, przedsięwzięcia oraz inicjatywy w szkole ukierunkowane na rozwój postaw uczniowskich.

4.Ocenianie kształtujące: cele lekcji oraz kryteria sukcesu ucznia- wizualizacja po każdej lekcji, ocena jako element motywowania ucznia do pracy.

5. Narzędzia TIK wprowadzane na lekcjach, których celem jest Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.

Priorytet nr 3: Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

1.Program profilaktyczno- wychowawczy  z uwzględnieniem diagnozy potrzeb.

2 „Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia”; ( w zakresie monitorowania). Analiza i ewaluacja IPET, orzeczeń i opinii, praca w zespołach, współpraca z PPP.

3. „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”;

„Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej” (ewaluacja) w zakresie odpowiedzi na pytanie czy uczniowie ze SPE nabywają wiadomości i umiejętności z podstawy programowej oraz czy procesy edukacyjne sprzyjają uczeniu się ?

4.„Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia” (w zakresie kontroli).

Priorytet 4: Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

1. Szkoła Podstawowa objęta wspomaganiem w zakresie kompetencji informatycznych.

2.Powstanie diagnoza potrzeb szkoły w zakresie rozwoju tych kompetencji, a następnie plan wspomagania, zrealizowane będą działania w zakresie szkoleń z wykorzystania TIK na lekcjach a następnie wdrożymy narzędzia TIK na wybranych lekcjach. Doskonalenie umiejętności całego grona pedagogicznego w obszarze kompetencji cyfrowych.

3.Doskonalenie w zakresie prowadzenia dokumentacji dziennika elektronicznego np. Vulcan.

4.Działania z zakresu cyberbezpieczeństwa w szkole (Plan działań integralna część programu wychowawczo- profilaktycznego odpowiedzialni zespół ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole).

5.Wykorzystanie platformy Microsoft 365 do pracy na lekcjach, wykorzystanie e- podręczników oraz innych narzędzi TIK.

Priorytet 5:  Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

  1. Święta Patriotyczne w szkole ze szczególnym zaangażowaniem uczniów.
  2. Akcje, inicjatywy, konkursy, przedsięwzięcia kształtujące postawy. Udział szkoły w konkursach patriotycznych oraz organizacja konkursów szkolnych plastycznych, literackich i historycznych. Indywidualne Propozycje nauczycieli do Planu Pracy Szkoły.
  3. Działania w zakresie wsparcia uczniów oraz adaptacji w szkole po 6 miesięcznej nieobecności. Mile widziany jest udział w klas w zewnętrznych inicjatywach online, w zakresie budowania postaw.
  4.  Programy wychowawców klas w zakresie przeciwdziałania wulgaryzmom- wnioski z ewaluacji.