Na podstawie wypowiedzi Ministra Edukacji możemy się w najbliższym czasie spodziewać wydłużenia przerwy w szkołach i placówkach oświatowych.

Dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice stoją przed wyzwaniem zorganizowania i realizowania nauczania zdalnego.

Przemyśleć należny wiele kwestii.

W pierwszej kolejności przeanalizować trzeba ocenienie uczniów, zakres, formę realizowanych treści, bezpieczeństwo uczniów w sieci, czy chociażby warunki uczniów do pracy zdalnej w domu.

Zaplanujmy to spokojnie.

W obliczu zmiany szkoły, a właściwie dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice przygotować się muszą na zdalne nauczanie.

Coraz częściej ze strony MEN wybrzmiewają głosy na temat nieuchronności kształcenia zdalnego uczniów. Jeszcze w marcu w życie ma wejść rozporządzenie, które prawnie ureguluje zdalne nauczanie uczniów. Minister Edukacji w swoich wypowiedziach mówi, że uczniowie powrócą do szkół dopiero po świętach wielkanocnych.

Szkoły przejdą rewolucję w nauczaniu. Może nie, ale z całą pewnością muszą się dobrze przygotować do organizacji zdalnego nauczania dla uczniów.

Wszystkie szkoły muszą posiadać połączenie do Internetu oraz posiadać aktualne numery telefonów do uczniów. To pierwszy konieczny warunek organizacji tego typu kształcenia. 

Nauczycielu przedmiotu, wychowawco sprawdź, czy posiadasz aktualne numery telefonów do swoich uczniów. Zapytaj ich również, czy posiadają stałe i stabilne podłączenie do internetu.

Gruntowna analiza możliwości technicznych uczenia zdalnego uczniów to podstawa. Sprawdzenie przez wychowawców klas aktualnych numerów telefonów do uczniów oraz zapytanie ich, czy wszyscy posiadają sprawne łącze internetowe da wskazówki do kolejnych kroków w sprawnym planowaniu zajęć zdalnych.

Ważne, aby być elastycznym i brać pod uwagę ewentualne modyfikacje tygodniowego rozkładu zajęć. Są one z całą pewnością nieuniknione.

Według nowych wytycznych szkoły będą realizować programy nauczania za pomocą komunikacji zdalnej z uczniami.

Przed dyrektorami szkół ogromne wyzwanie.

Przede wszystkim analiza możliwości technicznych realizacji tygodniowego rozkładu zajęć za pomocą Internetu, w tym platform zdalnego nauczania, dziennika elektronicznego, mailingu oraz mediów społecznościowych. Czy w Twojej szkole wszystko działa bez usterek?

Pytania otwarte dotyczą realizacji zajęć przez uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych, w tym również wynikających z niepełnosprawności.

To kwestia podejścia i zaangażowania nauczycieli, warto zwrócić uwagę na tą stronę pracy szkoły i zastanowić się, jak będziemy ją realizować. Zajęcia specjalistyczne, w tym logopedyczne, czy rewalidacyjne, gdzie podstawowym nośnikiem informacji jest komunikacja face to face w realiach wirtualnych może być utrudniona. Organizacja tego typu zajęć wymaga przemyślenia i odpowiedniej strategii.

Wkrótce na blogu Kreatywnej Akademii konkretne rozwiązania, propozycje rozwiązań tej kwestii.

Nauka zdalna związana z realizacją podstawy programowej wymusi również modyfikację wewnątrzszkolnych systemów oceniania, tak, aby prawnie możliwe było zdalne monitorowanie i ocenianie postępów uczniów.

Modyfikacja wewnątrzszkolnych systemów oceniania pod kątem zapisów umożliwiających ocenę zdalnej pracy uczniów jest ważnym elementem zdalnej edukacji. Uczniowie i ich rodzice muszą być przecież rzetelnie poinformowani o jasnych zasadach kształcenia na odległość z uwzględnieniem higieny pracy uczniów oraz z zachowaniem zasad bezpieczeństwa w sieci.

Warunki do pracy zdalnej dziecka

Poinformujmy również rodziców o tym, jak zorganizować miejsce pracy dla dziecka w domu oraz inne warunki uwzględniające m.in. przerwy, posiłki, aktywność fizyczną.

Wsparcie jest bardzo ważne. Wiąże się ono z motywowaniem uczniów do samodzielnej pracy w domu, co jest bardzo trudne, ponieważ wiąże się z przełamaniem schematów i przyzwyczajeń dziecka. Dom kojarzy się z bezpieczną przestrzenią, w której królują przede wszystkim swoboda i dowolność.

W organizacji zdalnego nauczania pomocne będą strony internetowe rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej:

  • www.edpodreczniki.pl, znana i niedoceniana platforma do kreowania zdalnego nauczania uczniów,
  • www.cke.gov.pl, Centralna Komisja Egzaminacyjna codziennie publikuje przykładowe arkusze do pracy uczniów w ramach przygotowania do egzaminu ósmoklasisty,
  • www.gov.pl/zdalnelekcje, to baza zdalnych lekcji z różnych przedmiotów nauczania,
  • www.men.gov.pl storna ministerialna, znajdziesz tam wszystkie bieżące informacje dotyczące zmieniającej się sytuacji szkolnictwa w Polsce,
  • https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu to pełne zestawienie stron rekomendowanych przez MEN podczas realizowania zdalnego nauczania.

 

W działania na rzecz nauki zdalnej włączyło się szereg instytucji państwowych, organizacji oraz firm. To cenne inicjatywy, które mają ułatwić  i uatrakcyjnić zdalną pracę uczniów.

Na uwagę zasługuje m.in. portal wiedzy Scholaris  Portal Scholaris.

To rzetelne źródło wiedzy zarówno dla nauczycieli jak również dla uczniów. Można znaleźć tam bezpłatne e- materiały dla wszystkich przedmiotów w postaci np. scenariuszów lekcji, ćwiczeń, prezentacji multimedialnych itp. Co najważniejsze są to treści, które współgrają z podstawą programową.

Warto również skorzystać z internetowych zasobów dostępnych na platformie Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą : Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”. To zasobnik edukacyjny dla polskich uczniów kształcących się za granicą, do którego sięgnąć mogą m.in. nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, geografii, czy historii.

Jeśli martwisz się, że twoi uczniowie nie są w posiadaniu stosownej lektury, nic bardziej mylnego. Strona internetowa: Portal lektury.gov.pl pomoże uprać się chociaż częściowo z problemem dostępu do papierowej lektury twoich uczniów.

Aby rozwijać zainteresowania twoich uczniów, odeślij ich na stronę Centrum Nauki Kopernik , gdzie znajdą ciekawe materiały o tematyce kosmicznej. Zainteresowania historyczne uczniowie mogą rozwijać z wykorzystaniem m.in. strony Instytutu Pamięci Narodowej lub IPN-u.

A na deser moim zdaniem największa baza internetowych narzędzi do pracy zdalnej,  Strona Krajowego Biura programu eTwinning. To miejsce międzynarodowej komunikacji między szkołami oraz skarbnica interaktywnych metod i narzędzi pracy przez Internet, głównie z wykorzystaniem metody projektu.

Kolejna kwestia to zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Temat rzeka, szeroki i głęboki. Posiada on również wiele wątków, omówię je w wkrótce. Śledź na bieżąco bloga Kreatywnej Akademii.

Znaczenie szerokich działań rządu w celu uniknięcia epidemii trzeba akceptować i doceniać dla dobra nas wszystkich.

Zamknięto szkoły, przedszkola inne instytucje oświatowe, zakazano imprez masowych. Stoimy jednak przed ogromnym wyzwaniem- czasowej nauce zdalnej uczniów, przy zagazowaniu i motywacji ze strony uczniów i nauczycieli jest to jednak możliwe.