Wyobraź sobie trzy kręgi ułożone na podłodze na przykład z hula hop.
Każdy z nich to inny obszar przywództwa.
Na każdym kręgu są węzły, które symbolizują najważniejsze elementy należące do kręgów.
Pierwszy krąg to dostarczanie wzorca. Odpowiedź na pytanie kim jesteś? Jakie są twoje kompetencje i cechy charakteru?
Czy jesteś jako lider autentyczny?
Pierwszy obszar opieki- dostarczanie wzorca
Zastanów się nad odpowiedzią na pytanie: Jak ludzie reagują na Twoje przywództwo? Czego uczą się od Ciebie ludzie przebywający w Twojej obecności? Jakiego wzorca dostarczasz?
„Przykład nie jest najważniejszą rzeczą w wywieraniu wpływu na innych- to najważniejsza rzecz”.
Albert Schweitzer
Pierwszy czerwony węzeł na kręgu tożsamości lidera to WIARYGODNOŚĆ i AUTORYTET.
Czym jest wiarygodność?
Wiarygodność to z jednej strony twój charakter, a z drugiej strony twoje kompetencje.
Czym jest autorytet moralny, w odróżnieniu od autorytetu formalnego?
Władzę formalną można przejąć lub zdobyć (poprzez awans, poparcie kolegów), może ona również być nadana z zewnątrz.
Na autorytet moralny trzeba zapracować tym kim jesteś, i tym jak przewodzisz?
Ludzie nie chcą słuchać rad, pragną widzieć przykład. Prezentuj zachowania, które sam chciałbyś zobaczyć.
Grecka filozofia wpływu- doskonały przykład dostarczania wzorca.
ETHOS+ Pathos+LOGOS
ETHOS- twoja osobista wiarygodność, jak ludzie Cię postrzegają, czy wierzą w to, co mówisz.
PHATOS- dotyczy uczuć i relacji. Emocjonalne dostrojenie do innych oraz ich potrzeb.
LOGOS- logika, czy jesteś racjonalny w pracy, którą wykonujesz z ludźmi?
Czyli najpierw wiarygodność, potem relacje, a na samym końcu działania.
Jakiego wzorca zachowań dostarczają liderzy ufająco- inspirujący?
Połączone w pary cnoty behawioralne na kole przedstawione są w postaci węzłów.
POKORA I ODWAGA
Dwie przeciwstawne wartości. Dlaczego są splecione jednym węzłem?
Czy nie istnieje tutaj pewna sprzeczność?
Ludzie często mają wiele pokory, ale brakuje im odwagi. Dbają o relacje ale nie chcą poprawiać innych, dawać informacji zwrotnej, żeby nie narazić swojego autorytetu. Lider może być na tyle pokorny, by dostrzec, że jego grupa stała się dysfunkcyjna, ale obawia się skonfrontować jej członków z tym, co należy zmienić. Bycie lubianym jest dla nich priorytetem.
Potrzeba dużo odwagi, by zmierzyć się z trudnymi sprawami, zwłaszcza dotyczącymi ludzi, na których Ci zależy.
Czy wolisz, żeby twój lekarz powiedział Ci prawdę, czy to co chcesz usłyszeć?
„Bez odwagi nie możemy praktykować żadnej innej cnoty. Nie możemy być życzliwi, prawdziwi, miłosierni, hojni, czy uczciwi.” Maya Angelou
Odwrotna sytuacja
Dowodzenie i kontrola sprawia, że liderzy są bardzo odważni, ale nie są pokorni.
POKORA- kontra arogancja, ego, duma.
Pokora sprawia, że jesteśmy wierni zasadom, stawiamy służbę ludziom ponad własny interes.
Pokora jako pierwsza sprawia, że możemy wzrastać. Potrzeba wielkiej siły, żeby przyznać się do porażki lub przeprosić.
Jak rozumiesz pokorę? Czy jest to dla ciebie synonim słabości, miękkości, nieśmiałości pasywności? Czy pokora jest dla ciebie synonimem odwagi, stanowczości, siły i aktywności?
Osobę pokorną, bardziej interesuje to, co słuszne, niż by mieć słuszność. Działanie na podstawie dobrych pomysłów, niż to by mieć pomysły. Uznawanie wkładu niż uznanie za jego wniesienie.
W dzisiejszym świecie najbardziej potrzebujemy odwagi robienia właściwych rzeczy, nawet jeśli nie idzie za tym uznanie. (COVEY)
Odwaga to wybór oparty na Twoich wartościach, a strach to tylko reakcja emocjonalna.
Podsumowanie:
Przewodzenie innym wymaga dużo pokory i odwagi, byśmy zachowali autentyczność w każdej dziedzinie życia. Pokora i odwaga są rodzicami autentyczności. Razem inspirują innych, by robili to co my.
AUTENTYCZNOŚĆ I WRAŻLIWOŚĆ
Jak rozumiesz autentyczność, w świecie fałszywych informacji, nieautentycznego życia zdominowanego przez świat, media społecznościowe? Czym jest autentyczność dla Ciebie?
Autentyczność to realność, sprawia, że nasze słowa pasują do rzeczywistości, jesteśmy tym, za kogo się podajemy. ESSe Quam viderii- motto Karoliny Północnej „ Lepiej być niż się wydawać.”
„ Ludzie wybaczą liderom, że nie są tak dobrzy jak powinni, ale nie wybaczą im, że nie są tak dobrzy, jak twierdzą.”
TRZY ŻYCIA- publiczne, rodzinne, wewnętrzne
Wszyscy widzą nas publicznie, poprzez to co umieszczamy np. w mediach społecznościowych, życiorysach, co prezentujemy światu. Życie prywatne to sposób w jaki postępujemy w domu z rodziną i najbliższymi. Życie wewnętrzne jest tym, co myślimy i robimy w samotności.
Dążenie do zgodności tych trzech sfer.
W trwającej nieustannie pracy nad dostosowaniem tych trzech życ tkwi wielka osobista moc.
Jak do tego ma się WRAŻLIWOŚĆ?
Autentyczność to bycie tym za kogo się podajemy? Wrażliwość to brama do autentyczności. Pojawia się wtedy, kiedy otwierasz się na innych, by zobaczyli, kim naprawdę jesteś. To akt bycia otwartym i przejrzystym.
Czy wiecie oznacza intymność- intymacy- patrz w moje wnętrze=into-me-see
„Wrażliwość nie jest naszą słabością. To najważniejsza miara naszej odwagi” (Brene Brown)
Charyzma może motywować, ale to autentyczność i wrażliwość naprawdę inspirują.
Wrażliwość nie jest podejściem uniwersalny. Wymaga nawet granic, a przede wszystkim dobrego osądu rzeczywistości.
Zadeklaruj swój zamiar.
Deklarowanie zamiarów wiążę się z ujawnianiem celów, powiedzeniem, dlaczego coś planujemy.
Dostarczanie wzorca autentyczności i wrażliwości ma ogromny wpływ na tworzenie bezpieczeństwa psychologicznego w naszym zespole. To podstawa budowania zaufania.
EMPATIA I SKUTECZNOŚĆ
Jak połączyć dwie wartości, które wydają się być całkowicie niezależne?
Wzajemne warunkowanie się tych wartości.
Jedną z największych potrzeb człowieka, jest potrzeba bycia rozumianym. Zrozumienie jest dla człowieka tym, czym tlen dla ciała. Daje emocjonalne i psychiczne powietrze.
W świecie podzielonym i spolaryzowanym, gdzie wszyscy mówią, ale tak naprawdę nikt nie słucha, nikt nie czuje się naprawdę zrozumiany. Większość słucha nie po to by zrozumieć, ale po to by udzielić odpowiedzi.
Czy dla Ciebie jest empatia?
To zrozumienie, myśli uczuć, potrzeb drugiej osoby, jej punktu widzenia, doświadczeń, zdolność przyjęcia perspektywy drugiego człowieka zamiast własnej.
Cel osiągniesz tylko wtedy, nie wtedy kiedy czujesz, że rozumiesz, ale wtedy kiedy inni mówią, że czują się rozumiani.
Możesz nie zgadzać się z poglądami członków zespołu. Paradoksem jest to, że kiedy ludzie czują się wysłuchani, łatwiej jest im przyjąć inną perspektywę. Sami znajdują kreatywne rozwiązania sporów, problemów.
„Siedem nawyków skutecznego działania”- staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumianym.
Aby wywierać wpływ musisz się wcześniej mu poddać- klucz liderstwa.
Dostarczanie wzorca empatii podnosi skuteczność i zaangażowanie.
SKUTECZNOŚĆ
Wyniki dają siłę, otwierają możliwości, to ważna wartość, która istnieje tylko w połączeniu z innymi wartościami.
Chcesz elastyczności, możliwości wyboru, wolności- musisz działać skutecznie
Jeśli wszystko robimy dobrze, ale nie ma rezultatów, w końcowym rozrachunku to za mało.
W jaki sposób osiągasz wyniki jako lider?
Łamiąc zasady etyczne, wykorzystując ludzi, dbając o własny interes?
A może jesteś dobrą osobą, ale nie dostarczasz wystarczających wyników?
Przywództwo ufająco inspirujące potrzebuje odpowiedzi zarówno z pierwszego jak i drugiego pytania.
Osiąganie rezultatów w sposób, który budzi zaufanie. I lepsze mamy wyniki, tym bardziej zyskujemy wiarygodność i wpływ.
Empatia i skuteczność mogą się wydawać dziwnymi towarzyszami ,ale idą w parze.
Prawo synergii- silna empatia może napędzać do wywierania większego wpływu a to generuje wyniki.
Piękno dostarczanych wzorów pożądanych zachowań, polega na tym, że aby zacząć to robić, nie trzeba nikogo oprócz Ciebie. Możesz po prostu postanowić, że będziesz dawać przykład pokory i odwagi, autentyczności i wrażliwości, empatii i skuteczności. To ty decydujesz, jaki dajesz przykład.