relacje z uczniami, współpraca w klasie szkolnej, budowanie pozytywnych relacji w klasie szkolnej, współpraca, dyscyplina, stałość emocjonalna, przywództwo w klasie szkole.

Jednym z najważniejszych punktów dobrego planu edukacyjnego są relacje.

Relacje w szkole mają wielokierunkowy charakter i dotyczą m.in. nauczycieli, uczniów, rodziców.

Dbanie o utrzymanie dobrych relacji z uczniami jest miarą sukcesu edukacyjnego.

Jak zbudować pozytywne relacje w klasie szkolnej?

Relacja oparta powinna być na wspólnych wartościach, celach i misji. Tak rozumiane relacje to fundament, na którym  budujemy edukację w każdej szkole.

Nauczyciel jest mentorem dla uczniów.

Przekonanie nauczycieli w zakresie świadomie podejmowanej roli przywódcy w klasie szkolnej stoi w na pierwszym miejscu w hierarchii budowania relacji w szkole.

Zaufanie uczniów budowane jest przez poczucie bezpieczeństwa uczniów w zakresie właściwej drogi edukacyjnej.

Nauczyciel, który bierze odpowiedzialność za uczniów jest autorytetem.

Czy rola przywódcy niesie ze sobą zagrożenie braku autorytetu?

Wręcz przeciwnie.

Dla uczniów oznacza ona jasność w precyzowaniu celów, reguł i procedur postępowania, konsekwencji, ale przede wszystkim wsparcie.

Nauczyciel jest przewodnikiem dla uczniów nie tylko w kwestii nauczania, ale również zachowania.

Jesteśmy drużyną.

W klasie szkolnej spotykają się wielowymiarowe ludzkie charaktery. Umiejętność doprowadzenia do współpracy i pomaganie sobie nawzajem stanowi o sukcesie wychowawczym i edukacyjnym uczniów.

Liczy się dobro pojedynczych uczniów, ale również całej klasy jako wspólnej drużyny.

Spójny przekaz do uczniów jest możliwy dzięki komunikacji oraz zachowaniom nauczyciela w określonych sytuacjach życia szkolnego.

Współpraca oznacza, że nauczyciel interesuje się każdym uczniem, a jednocześnie ma na względzie klasę jako całość.

Stałość w postępowaniu i komunikacji.

Konsekwencja, spójność, jednorodność to tylko niektóre atrybuty nauczyciela dbające o pozytywne relacje w klasie szkolnej.

Liczą się również cechy charaktery takie jak cierpliwość, równowaga emocjonalna, stabilność emocji.

Stawianie się w relacji my- nauczyciele i oni- uczniowie może prowadzić do zaburzonej komunikacji i powoduje zaburzone relacje w szkole.

Postępowanie nauczyciela w klasie oraz język, którym się posługuje w klasie szkolnej wpływają na jakość budowanych relacji z uziemi.

Kontakt wzrokowy, gesty, mimika, ustne pochwały, zachęty to tylko niektóre czynniki udanej interakcji w uczniami podczas procesu edukacyjnego.

Stałość nie oznacza oziębłości.

Pozytywne emocje towarzyszące procesowi uczenia się uczniów są kluczem do sukcesu edukacyjnego każdego z nich.

Żartowanie wspólnie z uczniami, śmianie się w momentach do tego przeznaczonych mogą również tworzyć efektywną strategie na budowanie dobrych relacji z uczniami.

Ton głosu i entuzjazm nauczyciela świadczy o jego osobistym zaangażowaniu podczas edukacyjnego przekazu.

Te czynniki mają ogromy wpływ na proces uczenia się uczniów.

Jakie są zatem podstawowe elementy procesu budowania relacji z uczniami?

  • Pozyskaj informacje o każdym uczniu,
  • Okazuj uczniom uczucia na różne dostępne Ci sposoby, np. pytając o samopoczucie, gesty, mimika,
  • Personalizowanie aktywności edukacyjnych uczniów, np. podejmowanie ich zainteresowań na lekcji,
  • Humor, żarty, dowcipy,
  • Systematycznie dbaj o przestrzeganie reguł współżycia klasowego,
  • Zmieniaj niepożądane zachowania uczniowskie,
  • Zachowaj spokój nawet w sytuacjach kryzysowych bądź neutralny emocjonalnie.

 

Na podstawie: R. J. Marzano „Sztuka i teoria skutecznego nauczania”.