Jednym z najważniejszych punktów dobrego planu edukacyjnego są relacje.
Relacje w szkole mają wielokierunkowy charakter i dotyczą m.in. nauczycieli, uczniów, rodziców.
Dbanie o utrzymanie dobrych relacji z uczniami jest miarą sukcesu edukacyjnego.
Jak zbudować pozytywne relacje w klasie szkolnej?
Relacja oparta powinna być na wspólnych wartościach, celach i misji. Tak rozumiane relacje to fundament, na którym budujemy edukację w każdej szkole.
Nauczyciel jest mentorem dla uczniów.
Przekonanie nauczycieli w zakresie świadomie podejmowanej roli przywódcy w klasie szkolnej stoi w na pierwszym miejscu w hierarchii budowania relacji w szkole.
Zaufanie uczniów budowane jest przez poczucie bezpieczeństwa uczniów w zakresie właściwej drogi edukacyjnej.
Nauczyciel, który bierze odpowiedzialność za uczniów jest autorytetem.
Czy rola przywódcy niesie ze sobą zagrożenie braku autorytetu?
Wręcz przeciwnie.
Dla uczniów oznacza ona jasność w precyzowaniu celów, reguł i procedur postępowania, konsekwencji, ale przede wszystkim wsparcie.
Nauczyciel jest przewodnikiem dla uczniów nie tylko w kwestii nauczania, ale również zachowania.
Jesteśmy drużyną.
W klasie szkolnej spotykają się wielowymiarowe ludzkie charaktery. Umiejętność doprowadzenia do współpracy i pomaganie sobie nawzajem stanowi o sukcesie wychowawczym i edukacyjnym uczniów.
Liczy się dobro pojedynczych uczniów, ale również całej klasy jako wspólnej drużyny.
Spójny przekaz do uczniów jest możliwy dzięki komunikacji oraz zachowaniom nauczyciela w określonych sytuacjach życia szkolnego.
Współpraca oznacza, że nauczyciel interesuje się każdym uczniem, a jednocześnie ma na względzie klasę jako całość.
Stałość w postępowaniu i komunikacji.
Konsekwencja, spójność, jednorodność to tylko niektóre atrybuty nauczyciela dbające o pozytywne relacje w klasie szkolnej.
Liczą się również cechy charaktery takie jak cierpliwość, równowaga emocjonalna, stabilność emocji.
Stawianie się w relacji my- nauczyciele i oni- uczniowie może prowadzić do zaburzonej komunikacji i powoduje zaburzone relacje w szkole.
Postępowanie nauczyciela w klasie oraz język, którym się posługuje w klasie szkolnej wpływają na jakość budowanych relacji z uziemi.
Kontakt wzrokowy, gesty, mimika, ustne pochwały, zachęty to tylko niektóre czynniki udanej interakcji w uczniami podczas procesu edukacyjnego.
Stałość nie oznacza oziębłości.
Pozytywne emocje towarzyszące procesowi uczenia się uczniów są kluczem do sukcesu edukacyjnego każdego z nich.
Żartowanie wspólnie z uczniami, śmianie się w momentach do tego przeznaczonych mogą również tworzyć efektywną strategie na budowanie dobrych relacji z uczniami.
Ton głosu i entuzjazm nauczyciela świadczy o jego osobistym zaangażowaniu podczas edukacyjnego przekazu.
Te czynniki mają ogromy wpływ na proces uczenia się uczniów.
Jakie są zatem podstawowe elementy procesu budowania relacji z uczniami?
- Pozyskaj informacje o każdym uczniu,
- Okazuj uczniom uczucia na różne dostępne Ci sposoby, np. pytając o samopoczucie, gesty, mimika,
- Personalizowanie aktywności edukacyjnych uczniów, np. podejmowanie ich zainteresowań na lekcji,
- Humor, żarty, dowcipy,
- Systematycznie dbaj o przestrzeganie reguł współżycia klasowego,
- Zmieniaj niepożądane zachowania uczniowskie,
- Zachowaj spokój nawet w sytuacjach kryzysowych bądź neutralny emocjonalnie.
Na podstawie: R. J. Marzano „Sztuka i teoria skutecznego nauczania”.