
RBM to strategia zarządzania, która wykorzystuje informację zwrotna w procesie osiągania celów strategicznych rozwojowych organizacji.
Dobra komunikacja opiera się na jasnej wizji, klarownie zdefiniowanych celach oraz sposobie działania, który prowadzi do rozwoju.
Informacja zwrotna wyznacza kierunek oddziaływań w odniesieniu do efektów.
Dzięki wykorzystaniu mechanizmów, na których oparta jest ta strategia, a więc monitorowanie, ewaluacja planowanie, liderzy w szkołach mogą mieć pod kontrolą proces jakościowych zmian.
Mocne strony stosowania strategii RBM:
- Śledzenie postępów w procesie wdrażania planu strategicznego,
- Identyfikowanie i rozwiązywanie problemów pojawiających się na wczesnym etapie,
- Kontynuowanie implementacji programów w dłuższym czasie,
- Uczenie się nauczycieli na podstawie doświadczeń na podstawie informacji zwrotnych.
Kluczowe wskaźniki dobrej zmiany w szkole opierają się o wspierająca kulturę szkolną, aktywne przywództwo, współpracę nauczycieli, zaangażowanie oraz wprowadzanie nowatorskich metod nauczania.
Zmiana jest nieodłącznym elementem rozwoju człowieka.
Często proces zmian okupiony jest wysiłkiem podejmowanym w celu rozwoju umiejętności ludzi.
Kluczowe elementy strategii zmiany:
- Daje racjonalne uzasadnienie potrzeby zmian poprzez szczegółowe opisanie pożądanych zmian w procesie nauczania i uczenia się,
- Opisuje rolę, jaką odgrywają liderzy w modelowaniu nowych zachowań i praktyk ludzi,
- Daje liderom, nauczycielom lepsze możliwości potrzebne do wprowadzania w życie planowanych zmian,
- Wprowadza ewaluację i kontrolę celem ciągłego wspierania zmiany behawioralnej.
Proces transformacji jest długofalowy. Zakłada on istnienie poszczególnych faz, które w rezultacie prowadzą do pożądanych zmian.
- Introspekcja- zespół liderów, nauczycieli, rodziców uczniów definiuje wizję szkoły, podstawowe wartości oraz cele.
- Wywiad- szkoły szukają informacji na temat innowacji w nauczaniu, uczeniu się, ocenianiu, transformacji środowiska szkolnego, aby poznać możliwości i zakresy zmiany.
- Współpraca polega na poszukiwaniu przez szkoły wsparcia w środowisku lokalnym, instytucjach, rodzicach, aby zapewnić wsparcie powodzenia zmiany.
- Innowacja szkoły decydują gdzie wprowadzają innowację, w programie nauczania, przywództwie, technologii wykorzystują przy tym wiedzę w tworzeniu wizji.
- Implementacja- szkoły skupiają się na stworzeniu i wdrożeniu swojego planu zmian.
- Refleksja- w celu podtrzymania rozwoju. Zastanowienie się nad doświadczeniami, podsumowanie wyników w odniesieniu do wskaźników sukcesu,
W kontekście wprowadzania zmian do szkół liderzy mają za zadanie wyjaśnić, na czym będzie polegał proces zmiany oraz w jaki sposób zostanie osiągnięty?
Stworzenie zestawu wartości i celów pomoże sformułować wizję całej społeczności szkolnej.
Rola dyrektora jest kluczowa w kształtowaniu środowiska edukacyjnego, które jest innowacyjne i angażuje społeczność szkolną w ociąganie celów edukacyjnych.
Doskonalenie zawodowe nauczycieli, liderów zmian w kierunku innowacyjnych metod nauczania jest pożądanym kierunkiem reform w szkole.
Doskonale przekonał się o tym Hong Kong w roku 2000 wprowadzając reformę edukacji.
Głównym celem ówczesnej transformacji było ulepszenie procesu uczynienia się uczniów.
Przejście od podejścia opartego na uczeniu się do egzaminów w kierunku podejścia rozwijającego krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych uczniów.
Monitorowanie i ewaluacja procesu wdrażania zmian sprzyja definiowaniu jasnych osiągalnych wyników, określeniu celów transformacji oraz stworzenia elastycznego planu działania opartego na strategii.
Ponadto ewaluacja i monitorowanie sprzyjają większemu zaangażowaniu ludzi we wprowadzanie zmiany oraz promuje jasną komunikację na temat ról, oczekiwań, postępów oraz wyników.
na podstawie: https://education.microsoft.com/