Results-Based Management – RBM, RMB, zarządzenie, strategie zarządzania, przywództwo edukacyjne, zarządzanie zmianą, wizja, edukacja szkoła, dyrektor, smart dyrektor

RBM to strategia zarządzania, która wykorzystuje informację zwrotna w procesie osiągania celów strategicznych rozwojowych organizacji.

Dobra komunikacja opiera się na jasnej wizji, klarownie zdefiniowanych celach oraz sposobie działania, który prowadzi do rozwoju.

Informacja zwrotna wyznacza kierunek oddziaływań w odniesieniu do efektów.

Dzięki wykorzystaniu mechanizmów, na których oparta jest ta strategia, a więc monitorowanie, ewaluacja planowanie, liderzy w szkołach mogą mieć pod kontrolą proces jakościowych zmian.

Mocne strony stosowania strategii RBM:

  • Śledzenie postępów w procesie wdrażania planu strategicznego,
  • Identyfikowanie i rozwiązywanie problemów pojawiających się na wczesnym etapie,
  • Kontynuowanie implementacji programów w dłuższym czasie,
  • Uczenie się nauczycieli na podstawie doświadczeń na podstawie informacji zwrotnych.

 

Kluczowe wskaźniki dobrej zmiany w szkole opierają się o wspierająca kulturę szkolną, aktywne przywództwo, współpracę nauczycieli, zaangażowanie oraz wprowadzanie nowatorskich metod nauczania.

Zmiana jest nieodłącznym elementem rozwoju człowieka. 

Często proces zmian okupiony jest wysiłkiem podejmowanym w celu rozwoju umiejętności ludzi.

Kluczowe elementy strategii zmiany:

  1. Daje racjonalne uzasadnienie potrzeby zmian poprzez szczegółowe opisanie pożądanych zmian w procesie nauczania i uczenia się,
  2. Opisuje rolę, jaką odgrywają liderzy w modelowaniu nowych zachowań i praktyk ludzi,
  3. Daje liderom, nauczycielom lepsze możliwości potrzebne do wprowadzania w życie planowanych zmian,
  4. Wprowadza ewaluację i kontrolę celem ciągłego wspierania zmiany behawioralnej.

 

Proces transformacji jest długofalowy. Zakłada on istnienie poszczególnych faz, które w rezultacie prowadzą do pożądanych zmian.

  1. Introspekcja- zespół liderów, nauczycieli, rodziców uczniów definiuje wizję szkoły, podstawowe wartości oraz cele.
  2. Wywiad- szkoły szukają informacji na temat innowacji w nauczaniu, uczeniu się, ocenianiu, transformacji środowiska szkolnego, aby poznać możliwości i zakresy zmiany.
  3. Współpraca polega na poszukiwaniu przez szkoły wsparcia w środowisku lokalnym, instytucjach, rodzicach, aby zapewnić wsparcie powodzenia zmiany.
  4. Innowacja szkoły decydują gdzie wprowadzają innowację, w programie nauczania, przywództwie, technologii wykorzystują przy tym wiedzę w tworzeniu wizji.
  5. Implementacja- szkoły skupiają się na stworzeniu i wdrożeniu swojego planu zmian.
  6. Refleksja- w celu podtrzymania rozwoju. Zastanowienie się nad doświadczeniami, podsumowanie wyników w odniesieniu do wskaźników sukcesu,

W kontekście wprowadzania zmian do szkół liderzy mają za zadanie wyjaśnić, na czym będzie polegał proces zmiany oraz w jaki sposób zostanie osiągnięty?

Stworzenie zestawu wartości i celów  pomoże sformułować wizję całej społeczności szkolnej.

Rola dyrektora jest kluczowa w kształtowaniu środowiska edukacyjnego, które jest innowacyjne i angażuje społeczność szkolną w ociąganie celów edukacyjnych.

Doskonalenie zawodowe nauczycieli, liderów zmian w kierunku innowacyjnych metod nauczania jest pożądanym kierunkiem reform w szkole.

Doskonale przekonał się o tym Hong Kong w roku 2000 wprowadzając reformę edukacji.

Głównym celem ówczesnej transformacji było ulepszenie procesu uczynienia się uczniów.

Przejście od podejścia opartego na uczeniu się do egzaminów w kierunku podejścia rozwijającego krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych uczniów.

Monitorowanie i ewaluacja procesu wdrażania zmian sprzyja definiowaniu jasnych osiągalnych wyników, określeniu celów transformacji oraz stworzenia elastycznego planu działania opartego na strategii.

Ponadto ewaluacja i monitorowanie sprzyjają większemu zaangażowaniu ludzi we wprowadzanie zmiany oraz promuje jasną komunikację na temat ról, oczekiwań, postępów oraz wyników.

na podstawie: https://education.microsoft.com/