Nauka programowania i robotyki jest integralną częścią podstawy programowej w klasach młodszych.
Wciąż jednak wielu nauczycieli zadaje sobie pytanie, w jaki sposób uczyć dzieci programować.
Jedną z możliwości są ciekawe lekcje z wykorzystaniem ozobotów.
Ozoboty to małe roboty edukacyjne dedykowane właśnie nauce programowanie, które z powodzeniem wykorzystywać można w szkole.
Poniżej prezentuję przykładowy scenariusz lekcji z wykorzystaniem ozobotów:
CEL OGÓLNY: ROZBUDZANIE ZAINTERESOWAŃ UCZNIÓW NAUKĄ PROGRAMOWANIA I ROBOTYKI ORAZ PRZEKAZANIE PODSTAWOWEJ WIEDZY Z TEGO ZAKRESU. ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWYCH: KRATYWNEGO, LOGICZNEGO MYŚLENIA, WSPÓŁPRACY W GRUPIE. POPULARYZOWANIE NOWOCZESNYCH TECHNOLOGI INFORMACYJNYCH ORAZ ICH WYKORZYSTYWANIE DO NAUKI.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– Uczeń wyjaśnia podstawowe pojęcia: „ robotyka, programowanie, kodowanie”.
– Uczeń wie do czego służy OZOBOT i w jaki sposób należy go zaprogramować.
-Uczeń kreatywnie kreśli za pomocą flamastrów drogę dla ozobota, która ma odpowiednią grubość, kolor i kształt.
– Uczeń logicznie dopasowuje kolorowe kody do komendy wydawanej dla ozobota.
– Uczeń zna i rozumie podstawowy język programowania ozobota (sekwencja kolorów rysowana markerami np.: niebieski czarny niebieski- przyspieszanie, zielony czerwony niebieski- zwalnianie ).
Zadania:
- Definiowanie pojęć: robotyka, programowanie, kodowanie.
- Malowanie dowolnej drogi dla ozobota z wykorzystaniem flamastrów.
- Zamalowywanie odpowiedniej sekwencji kodów dla ozobota, doprowadzających pszczołę na kwiatek lub na łąkę.
- Bezpieczne przeprowadzenie ozobota przez miasto, aż do zoo, dostosowując wydawane komendy do sytuacji panującej w mieście.
Efekty:
– Uczniowie doświadczali pracy z podstawowym robotem edukacyjnym.
– Uczniowie byli bardziej zainteresowani i zmotywowani do nauki poprzez obecność niestandardowego środka OZOBOTA.
– Obserwowali sposób poruszania się i efekty świetlne po wprowadzeniu odpowiednich kodów.
Wykorzystywali nowoczesne technologie edukacyjne na zajęciach.
– Rozwijali kompetencje społeczne: praca w grupie.
– Uczniowie deklarowali, iż chętnie uczestniczyliby w tego typu zajęciach cyklicznie.