W gąszczu wielu aspektów zdalnego nauczania należy zwrócić szczególną uwagę na kwestie związane z ochroną danych osobowych oraz bezpieczeństwem uczniów i nauczycieli w sieci.

Nikogo nie muszę specjalnie przekonywać do wyrażenia zgody, że bezpieczeństwo danych osobowych jest priorytetem.

Ochrona danych osobowych nabiera praktycznego wymiaru w czasie, kiedy edukacja zdalna jest koniecznością.

Wyzwania, przed którymi stają nauczycieli, dotyczą nie tylko doboru narzędzi adekwatnych do realizacji podstawy programowej, ale przede wszystkim doboru narzędzi bezpiecznych.

W okresie kształcenia na odległość, a więc od 11 marca 2020 aż do chwili obecnej, bardzo wiele negatywnych opinii z departamentów bezpieczeństwa oraz edukacji zebrał komunikator online ZOOM.

Z jednej strony platforma ZOOM jest łatwa i przyjemna w obsłudze, z drugiej strony zaliczyła najwięcej wpadek dotyczących przetwarzania danych osobowych.

Urząd Ochrony Danych Osobowych we współpracy z Ministerstwem Edukacji przygotował poradnik „Dane osobowe bezpieczne podczas zdalnego nauczania”.

Warto pamiętać o najważniejszych zasadach przetwarzania danych osobowych podczas organizacji kształcenia na odległość.

W zakresie bezpieczeństwa danych osobowych zwracajmy szczególną uwagę na bieżącą aktualizację systemu operacyjnego, na którym pracujemy. System operacyjny posiadać powinien zabezpieczenia w postaci programów antywirusowych, antymalware i antyspyware.

Hasła, których używamy powinny posiadać odpowiedni stopień zabezpieczenia oraz nie należy ich zapamiętywać automatycznie przez system. Warto pamiętać o ich aktualizacji. Kwestie bezpieczeństwa dotyczą również dysków przenośnych oraz sieci bezprzewodowych.

To tylko niektóre z zasad zamieszczonych na stronie UODO.

 

Wskazówki dotyczące wdrażania narzędzi do pracy zdalnej w placówce edukacyjnej.

  • Zacznij od wyboru bezpiecznej formy komunikacji online z uczniami i nauczycielami, aby mieć pewność, że dane Twoich uczniów są przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa.
  • Przyjmijcie w placówce jedno, dwa narzędzia, które będą jednolite dla całej społeczności szkolnej.
  • Wprowadzenie narzędzi online poprzedź szkoleniem kadry nauczycielskiej w zakresie obsługi oraz korzystania z tych narzędzi.
  • Zrób katalog, w którym wyszczególnisz wskazówki dotyczące korespondencji masowej, zgodnej z przepisami RODO. Uwzględnij relacje nauczyciel- uczeń, nauczyciel- rodzic.
  • Przed wprowadzeniem narzędzi warto zadbać o wcześniejsze przygotowanie domeny internetowej szkoły zabezpieczonej certyfikatem ssl oraz służbowych skrzynek dla nauczycieli i pracowników oświaty.
  • Porozmawiaj z informatykiem, opiekunem dziennika elektronicznego na temat spięcia w jedną całość dziennika elektronicznego oraz platformy do działań edukacyjnych online. Być może należy przeprowadzić najpierw odpowiednie konfiguracje informatyczne.
  • Ustal i wdróż odpowiednie zasady pracy zdalnej.

Na samym końcu tych czynności jest praca z wykorzystaniem platformy do pracy zdalnej z uczniami.

Niestety wiele szkół jest dopiero na początku organizowania bezpiecznych narzędzi do pracy online. Wdrożenie bezpiecznych narzędzi do pracy zdalnej to projekt wieloetapowy, który należy rozłożyć w czasie co najmniej na kilka miesięcy. Warto pamiętać o tym, wymuszając organizację takich lekcji od nauczycieli oraz dyrekcji szkół.

Dbanie o bezpieczeństwo danych osobowych jest obowiązkiem nie tylko dyrektorów szkół oraz nauczycieli, ale również samych uczniów i ich rodziców. W dobie nauki zdalnej traktujmy dane priorytetowo oraz edukujmy w zakresie ich bezpiecznego przetwarzania.

Przepisy RODO mają za zadanie współgrać ze zdalną edukacją. Wdrażanie metod, narzędzi i technik kształcenia na odległość to zadania, które musi współgrać z kwestią bezpieczeństwa uczniów w sieci.