Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, jak napisać wniosek, co napisać we wniosku, rozwój czytelnictwa, rozporządzenie Rady Ministrów

Co uwzględnić we wniosku, aby doposażyć bibliotekę szkolną?

Już za tydzień mija termin składania wniosków przez dyrektorów szkół w Programie „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa.”

To ostania szansa, aby poprawnie zredagować wniosek i otrzymać wsparcie.

Zwróć uwagę na poniższe elementy wniosku.

Zacznij od diagnozy.

Jak wygląda twoja biblioteka obecnie? Ile woluminów tworzy zbiory biblioteczne? Kiedy pozycje te zostały zakupione? Czy uczniowie często wypożyczają książki? Może ich obecność w bibliotece ogranicza się jedynie do wypożyczania lektur szkolnych?

Odpowiedź na powyższe pytania powinna znaleźć się w pierwszej części wniosku dostępnego na stronach Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Stan wyposażenia biblioteki szkolnej

W drugiej części wniosku muszą znaleźć się również informacje dotyczące aktualnego wyposażenia biblioteki szkolnej oraz określenie potrzeb w zakresie sprzętu komputerowego, oprogramowania, regałów, półek itp.

W tym miejscu warto pochwalić się wizją zmiany wystroju biblioteki, tak aby stała się ona miejscem przyjaznym dla uczniów.

Opis działań promujących czytelnictwo

We wniosku ująć należy również działania, dzięki którym zwiększy się w szkole czytelnictwo. Chodzi o konkursy np. na najaktywniejszego czytelnika, warsztaty i lekcje biblioteczne z wykorzystaniem nowego księgozbioru.

Warto również zaznaczyć, że księgozbiór będzie udostępniany uczniom na czas wakacji i ferii.

W tej części wniosku opisujemy również sposób pozyskiwania informacji od uczniów na temat planowanych zakupów książek z uwzględnieniem uczniów z niepełno sprawnościami.

Współpraca ze środowiskiem

Warto zaznaczyć, że promowanie czytelnictwa szkoła przeprowadza we współpracy z biblioteką publiczną i środowiskiem lokalnym np. z rodzicami.

Warto zadbać o to, aby we wniosku ujęte były działania, które przeprowadzimy we współpracy z bibliotekami publicznymi, takie jak np. warsztaty, spotkania czytelnicze itp.

Zgodnie z założeniami projektu współpraca z podmiotami ma wpływ na rozwój zainteresowań i pasji czytelniczych wśród uczniów.

Sam wniosek nie jest skomplikowany należy jednak dokładanie opisać, co zostanie zrealizowane po otrzymaniu wsparcia?

W zależności od zamysłu dyrektorów szkół i nauczycieli bibliotekarzy, wsparcie można przeznaczyć na książki, infrastrukturę biblioteki wraz elektronicznym oprogramowaniem oraz działania promujące czytelnictwo.

 

Aktualne wnioski oraz podstawa prawna:  https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/rozpoczyna-sie-realizacja-priorytetu-3-narodowego-programu-rozwoju-czytelnictwa-20-na-lata-2021-2026