Organizowanie lekcji wymaga stawiania odpowiednich celów.
Cele kształcenia wiążą się bezpośrednio z uczeniem się uczniów.
Podczas każdej lekcji uczniowie doświadczają nowych dla siebie poznawczo zagadnień i konfrontują je jednocześnie z już posiadaną wiedzą.
Rozwiązywanie problemów wiąże się z przyjęciem strategii.
Jedną z wielu strategii wykorzystywanych w edukacji może być model GROW.
Nazwa model GROW to skrót, który można przetłumaczyć rośnij.
Goal- cel
Reality- diagnoza sytuacji obecnej, fakty na których możemy się oprzeć
Options- nasze możliwości, sposoby osiągnięcia celu, planowanie działań
Will/Way Forward- wola, przydział zadań ich kolejność, co po kolei trzeba wykonać, aby osiągnąć cel
Każde zadanie edukacyjne stawia przed uczniami problem, który trzeba rozwiązać.
Uczenie uczniów strategii rozwiązywania problemów staje się skutecznym sposobem na edukację na miarę XXI wieku.
Na każdym z omówionych wyżej etapów zadajemy pytania, które uświadamiają nam poziom zaawansowania nad rozwiązywanym problemem natury edukacyjnej.
Cel
Cel jest na samym początku drogi, którą chcemy podążać. Znajomość celu daje możliwość układania planu, który zbliża do sukcesu.
Cel to coś czego pragniemy. Aby lepiej zdefiniować pojęcie celu warto przybliżyć metaforę podróży. Chce pojechać do Paryża. Kiedy chcę tam pojechać? I jakie kolejne kroki musze wykonać, żeby tam dojechać?
Po czym poznam, że osiągnąłem swój cel? Jak będę się wtedy czuć?
Rzeczywistość
Obserwowanie rzeczywistości potrafi przybliżać do celu. Nasze obserwacje definiują zasoby, które posiadamy. W naszych obserwacjach warto skupić się na obiektywnym definiowaniu faktów, a powstrzymać się od ocen. Jaka jest obecna sytuacja? Obiektywie postrzeganie uświadamia nam mocne strony, ale również to czego nam jeszcze brakuje w odniesieniu do realizacji zamierzonych celów.
Opcje
To bardzo wazy etap modelu GROW, ponieważ polega on na generowaniu jak największej ilości pomysłów dla rozwiązania problemu.
Alternatywne rozwiązania są ważne w dalszych etapach, które skupiają się na wyborze najefektywniejszych sposobów dochodzenia do celu. Co jeszcze mogę zrobić? Jakie mam jeszcze pomysły? To kluczowe dla tego etapu pytania pomocnicze.
„Gdy jesteś pewien, że skończyły ci się pomysły, po prostu wpadnij na jeszcze jeden”
John Whitmore
Will- wola
Dobry plan działania jest potwierdzeniem naszej woli. Co, kiedy, przez kogo trzeba wykonać, aby osiągnąć cel.
Na tym etapie warto również pokusić się o ocenę ewentualnych przeszkód, które możemy napotkać podczas realizowania naszego planu.
Strategie uczenia się można definiować na podstawie posiadanej wiedzy z zakresu zarządzania, ekonomii i innych dziedzin, gdzie są one na co dzień wykorzystywane.
Wartościowe uczenie się ma wpisane w swoją naturę rozwiązywanie problemów.
Na podstawie: Materiał pomocniczy w ramach ” Szkoły trenerów procesu wspomagania”