Zastosowanie nowoczesnych technologii  informacyjnych w szkole jest powszechną praktyką wielu instytucji edukacyjnych.

Sprawne posługiwanie się narzędziami cyfrowego świata jest jedną z najbardziej przydatnych umiejętności we współczesnym świecie.

Zasoby internetowe wykorzystywać możemy z powodzeniem w edukacji codziennej uczniów.

Szkoła to miejsce, gdzie uczniowie poznają najnowocześniejsze narzędzia online.

Realna potrzeba.

Zdalna edukacja odsłoniła braki, ale przede wszystkim potrzeby nie tylko uczniów, ale również rodziców i nauczycieli.

Podczas homeschcolingu wielu nauczycieli dokształcało się podczas tak zwanych webinariach, videokonferencjach oraz spotkaniach w sieci.

Zdalna szkoła uświadomiła wszystkim podmiotom edukacji, jak ważne jest umiejętne zastosowanie nowoczesnych technologii w codziennej pracy nauczycieli i uczniów.

Okazało się, że przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii można nie tylko wyświetlać obraz i pliki tekstowe na ekranie monitora, ale również przeprowadzać sprawdziany, testy, tworzyć dokumenty multimedialne i rozmawiać ze sobą na żywo.

Nowoczesne technologie stały się realną potrzebą nauczycieli, uczniów i rodziców.

Idealne rozwiązania.

Wielu nauczycieli zadaje pytanie, czy istnieje idealne narzędzie TIK do pracy z uczniami w szkole? Jakie ono powinno być?

Priorytetem jest na pewno przekaz wiedzy uczniom, najlepiej w czasie rzeczywistym na żywo lub w postaci plików audio, video.

Ważne jest również, aby nauczyciel mógł być przekonany, że uczniowie tą wiedzą przyswajają, a więc są obecni podczas lekcji lub innym czasie przeznaczonym na przykład na rozwiązywanie interaktywnych zadań domowych.

Narzędzie to powinno być kreatywne, inspirujące i ciekawe, żeby uczniowie czuli się zmotywowani do uczenia się z jego pomocą.

Wyznacznikiem dobrej edukacji jest sprawny proces komunikacji nauczyciela i uczniów, dzięki któremu realizowane są cele wychowawcze.

Narzędzie to powinno zatem umożliwiać ta komunikację.

Idealne rozwiązanie związane z wyborem narzędzia leży w kompetencji porozumienia między nauczycielami, a uczniami.

Co obecnie jest Trendy?

Badania związane z użytkowaniem nowoczesnej technologii wskazują na rosnącą rolę relacji video w stosunku do statycznych postów.

Tak zwane popularne live używane jest do komunikowania się w wirtualnej społeczności ludzi na Facebook oraz innych narzędziach TIK.

Niestety dla większości uczniów w Polsce i w Europie popularne narzędzie Zuckerberga powoli przestaje być atrakcyjne.

W centrum uwagi młodego pokolenia jest na przykład Instagram, czy Snapchat.

Wielu znawców nowoczesnych technologii określa Snapchat jako efemeryczny. Wszystko co pojawia się na Snapchacie jest chwilowe i znika w ciągu 24 godzin. Dodatkowo użytkownicy nie czują się zobowiązani do lajkowania pojawiających się fotorelacji, zdjęć, grafik.

Popularność Snapchata to wyraz niewątpliwe poszukiwania komunikacji bez oceniania.

Dlaczego TIK?

Zadaniem nauczycieli jest nauczyć uczniów korzystać z nowoczesnych technologii w sposób przemyślany, mądry, bezpieczny, a przede wszystkim kreatywny.

Dzięki wartościowemu zastosowaniu TIK w edukacji szkoła rozwija szereg kompetencji uczniowskich, m.in. logiczne myślenie, umiejętność pracy w grupie, umiejętność szybkiego wyszukiwania i porządkowania informacji, umiejętność organizowania i zarządzania projektami.

Rola nauczyciela.

Postawy nauczycielskie w kształtowaniu kompetencji kluczowych wśród uczniów są bardzo ważne. Praca nauczycielska w istotny sposób wpływa na zmiany dokonujące się w środowiskach lokalnych, krajach na całym świecie.

Obecność szkoły w Internecie to absolutna potrzeba XXI wieku. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o przejrzystą i klarowną stronę internetową.

Ważne jest gruntowna analiza dostępnych wirtualnych serwisów oraz narzędzi online, które przyczynią się do budowania społeczności kompetentnych uczniów i nauczycieli.

Nowoczesne technologie stały się syndromem edukacji XXI wieku.

Wdrażane są od najmłodszych lat w szkole w postaci lekcji informatyki, programowania.

Już kilkuletnie dzieci sprawnie przesuwają kciukiem po interfejsie urządzeń elektronicznych.

Nauczyciele projektują swoje lekcje planowe i dotatkowe z wykorzystaniem TIK.

Korzystanie z multimediów i narzędzi cyfrowych staje się codziennością.