
Za nami miesiąc edukacji stacjonarnej.
Według danych Ministerstwa Edukacji i Nauki aż 90% szkół uczy się w trybie stacjonarnym, pomimo rosnącej liczby zachorowań.
Zagrożenie epidemiologiczne nadal istnieje, ponieważ koronawirus mutuje i przybiera coraz nowsze warianty.
Jak radzą sobie szkoły w stacjonarnym funkcjonowaniu w dobie pandemii?
Zdrowie i bezpieczeństwo
Szkoła funkcjonuje w trybie stacjonarnym, pomimo iż poziom wykonywania szczepień jest niezadowalający.
Wzrost zachorowań na koronawirusa jest znaczący.
Działania informacyjno- edukacyjne nie przekładają się na zmianę postaw części społeczeństwa, która nie chce się zaszczepić. Dotyczy to wielu grup społecznych, w tym uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników administracji i obsługi.
Stąd wyłania się potrzeba bezwzględnego przestrzegania procedur sanitarnych obowiązujących w szkołach. Przestrzeganie wytycznych sanitarnych jest priorytetem, ale nie zawsze idzie w parze z codzienną pracą szkoły.
Zasady bezpieczeństwa takie jak dystans, dezynfekcja, maseczką muszą być nawykiem w szkolnych społecznościach.
Obecna sytuacja epidemiologiczna zmusza do bycia czujnym i brania odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i ludzi znajdujących się w najbliższym otoczeniu.
Motywacja w zakresie wdrażania obostrzeń jest o tyle ważna, o ile dotyczy zdrowia i bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i rodziców.
Jakie działania trzeba ustawicznie podejmować?
Edukacja uczniów na temat szczepień, obostrzeń, procedur postępowania. Życie w czasie epidemii podlega społecznym regułom, które chronią przed zakażeniem.
Nawyk przestrzegania wytycznych musi być normą i taką normą jest w wielu szkolnych społecznościach.
Prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych ważne jest również w odniesieniu do rodziców.
Tematyka epidemii oraz szczepień przeciwko Covid19 istnieje w naszych głowach w formie stereotypów i mitów.
Budowanie kompetentnej wiedzy opartej na nauce jest powinnością nauczycieli i dyrektorów szkół.
Nasz stan zdrowia
Każdy, kto przychodzi do szkoły, przedszkola powinien być zdrowy. Rodzice i opiekunowie, którzy posyłają swoje dzieci codziennie do szkół i przedszkoli również muszą zdawać sobie sprawę, że stan ich zdrowia jest ważny.
Noszenie maseczek spełnia swoją rolę jeśli osłania usta i nos.
Dostępność środków czystości nie zwalnia nas z obowiązku częstego mycia i dezynfekowania rąk.. Nawyk mycia rąk kształtuje się zaraz po przekroczeniu szkolnego progu.
Zachowywanie dystansu w szkole ma sens ze względu na ilość osób przebywających na korytarzach szkolnych, klatkach schodowych i stołówkach szkolnych.
Wnikliwe przeprowadzenie analizy, które dzieci i w jakich godzinach przebywają w świetlicy szkolnej pozwala na bezpośrednią identyfikację osób z pierwszego covidowego kontaktu z osobą zarażą.
Podstawowe kwestie związane z dezynfekcją dystansem i noszeniem maseczek są w zasięgu wdrożenia w każdej placówce edukacyjnej.
Praca stacjonarna zakłada istnienie życia szkolnego zgodnego z kalendarzem szkolnym.
Przy uroczystościach szkolnych wytyczne muszą być respektowane.
Wymagajmy również od rodziców przestrzegania reguł sanitarnych.
Konsekwencja z naszej strony dotycząca przestrzegania reżimu sanitarnego w szkole może ustrzec przed zachorowaniem i jest drogą ku bezpiecznej edukacji w szkole.
Wspólna postawa nas wszystkich, wspólny wysiłek i wzajemne zrozumienie, na którym opiera się edukacja stwarza szansę na stacjonarną edukację w szkole.