szkoła w dobie pandemii, rezim sanitarny w szkole, funkcjonowanie szkół w dobie pandemii, procedury bezpieczeństwa w szkole

Za nami miesiąc edukacji stacjonarnej.

Według danych Ministerstwa Edukacji i Nauki aż 90% szkół uczy się w trybie stacjonarnym, pomimo rosnącej liczby zachorowań.

Zagrożenie epidemiologiczne nadal istnieje, ponieważ koronawirus mutuje i przybiera coraz nowsze warianty.

Jak radzą sobie szkoły w stacjonarnym funkcjonowaniu w dobie pandemii?

Zdrowie i bezpieczeństwo

Szkoła funkcjonuje w trybie stacjonarnym, pomimo iż poziom wykonywania szczepień jest niezadowalający.

Wzrost zachorowań na koronawirusa jest znaczący.

Działania informacyjno- edukacyjne nie przekładają się na zmianę postaw części społeczeństwa, która nie chce się zaszczepić. Dotyczy to wielu grup społecznych, w tym uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników administracji i obsługi.

Stąd wyłania się potrzeba bezwzględnego przestrzegania procedur sanitarnych obowiązujących w szkołach. Przestrzeganie wytycznych sanitarnych jest priorytetem, ale nie zawsze idzie w parze z codzienną pracą szkoły.

Zasady bezpieczeństwa takie jak dystans, dezynfekcja, maseczką muszą być nawykiem w szkolnych społecznościach.

Obecna sytuacja epidemiologiczna zmusza do bycia czujnym i brania odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i ludzi znajdujących się w najbliższym otoczeniu.

Motywacja w zakresie wdrażania obostrzeń jest o tyle ważna, o ile dotyczy zdrowia i bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i rodziców.

Jakie działania trzeba ustawicznie podejmować?

Edukacja uczniów na temat szczepień, obostrzeń, procedur postępowania. Życie w czasie epidemii podlega społecznym regułom, które chronią przed zakażeniem.

Nawyk przestrzegania wytycznych musi być normą i taką normą jest w wielu szkolnych społecznościach.

Prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych ważne jest również w odniesieniu do rodziców.

Tematyka epidemii oraz szczepień przeciwko Covid19 istnieje w naszych głowach w formie stereotypów i mitów.

Budowanie kompetentnej wiedzy opartej na nauce jest powinnością nauczycieli i dyrektorów szkół.

Nasz stan zdrowia

Każdy, kto przychodzi do szkoły, przedszkola powinien być zdrowy. Rodzice i opiekunowie, którzy posyłają swoje dzieci codziennie do szkół i przedszkoli również muszą zdawać sobie sprawę, że stan ich zdrowia jest ważny.

Noszenie maseczek spełnia swoją rolę jeśli osłania usta i nos.

Dostępność środków czystości nie zwalnia nas z obowiązku częstego mycia i dezynfekowania rąk.. Nawyk mycia rąk kształtuje się zaraz po przekroczeniu szkolnego progu.

Zachowywanie dystansu w szkole ma sens ze względu na ilość osób przebywających na korytarzach szkolnych, klatkach schodowych i stołówkach szkolnych.

Wnikliwe przeprowadzenie analizy, które dzieci i w jakich godzinach przebywają w świetlicy szkolnej pozwala na bezpośrednią identyfikację osób z pierwszego covidowego kontaktu z osobą zarażą.

Podstawowe kwestie związane z dezynfekcją dystansem i noszeniem maseczek są w zasięgu wdrożenia w każdej placówce edukacyjnej.

Praca stacjonarna zakłada istnienie życia szkolnego zgodnego z kalendarzem szkolnym.

Przy uroczystościach szkolnych wytyczne muszą być respektowane.

Wymagajmy również od rodziców przestrzegania reguł sanitarnych.

Konsekwencja z naszej strony dotycząca przestrzegania reżimu sanitarnego w szkole może ustrzec przed zachorowaniem i jest drogą ku bezpiecznej edukacji w szkole.

Wspólna postawa nas wszystkich, wspólny wysiłek i wzajemne zrozumienie, na którym opiera się edukacja stwarza szansę na stacjonarną edukację w szkole.