Szkoła tonie w morzu dokumentacji szkolnej.
Coraz więcej aktów prawnym wymusza obowiązek pisemnego dokumentowania działań jednostek oświatowych.
Szkoła staje się coraz bardziej zbiurokratyzowana i przez to coraz mniej przyjazna uczniom i rodzicom.
Tworzenie dokumentów szkolnych to przykry obowiązek dyrektora oraz pracujących nauczycieli.
Pomimo ciągłych postulatów ze strony nauczycieli i dyrektorów szkół nadal brak jest konkretnych rozwiązań dotyczących zmniejszenia ilości dokumentacji szkolnej.
Ilość produkowanego papieru nie przekłada się na jakość edukacji.
Coraz częściej nauczyciele popadają w czarną rozpacz, gubiąc powoli wątek dotyczący odpowiedzi na pytanie, jakiego typu dokumenty powinien posiadać obligatoryjnie, na czym skupić swoje działania?
W centrum edukacji jest przecież dziecko. To wokół edukacji dziecka skupiać się powinna cała praca nauczyciela.
Otwarta pozostaje dyskusja dotycząca odpowiedzi na pytanie, jakie pisemne dowody realizacji przez nauczyciela obowiązków zawodowych i statutowych zadań szkoły powinien nauczyciel mieć?
Poniżej prezentuję listę dokumentów szkolnych.
Jest ona długa i wymaga dużego nakładu pracy ze strony nauczyciela. Praca to czas, który z powodzeniem mógłby być przeznaczony na pracę z uczniem.
- świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia potwierdzające ukończone formy doskonalenia zawodowego przez nauczyciela;
- dokumentacja innowacji pedagogicznej lub eksperymentu pedagogicznego;
- publikacje;
- rozkłady materiału/plany pracy dydaktycznej/plany wynikowe;
- dokumentacja ewaluacji realizowanych programów;
- programy nauczyciela i dokumentacja pracy w zakresie wszechstronnego rozwoju uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb;
- protokoły rad pedagogicznych;
- protokoły zebrań doraźnych i stałych zespołów nauczycielskich;
- protokoły zebrań z rodzicami
- dokumentacja świadcząca o współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz uczniów i oświaty, wolontariat;
- dokumentacja potwierdzająca udział przygotowywanych przez nauczyciela uczniów
w konkursach, zawodach, przeglądach, olimpiadach; - opracowania badań wyników nauczania;
- sprawozdania z ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły w zakresie dotyczącym nauczyciela; arkusze obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela;
- protokoły kontroli;
- karty monitorowania procesów zachodzących w szkole;
- arkusze obserwacji zajęć;
- pochwały, skargi.
Jeżeli nauczyciel jest w trakcie awansu zawodowego, w trakcie którego dokonywana jest ocena jego dorobku zawodowego, dodatkowo wykazać należy następujące dokumentny:
- opinia opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub kontraktowego;
- sprawozdanie nauczyciela z realizacji planu rozwoju zawodowego wraz
z dokumentacją potwierdzająca wykonanie zaplanowanych działań.
Właściwie każda decyzja dyrektora i nauczyciela podejmowana w szkole w kontekście edukacji uczniów znajduje odzwierciedlenie w dokumentach skrojonych na miarę sprawy.
Czy jest to konieczne?
Jak odchudzić dokumentacje szkolną? Jak sprawić, aby żmudne działania nauczycieli przy jej opracowywaniu były użyteczne? Jak doprowadzić do odwrócenia proporcji i nakierowania uwagi nauczyciela na dziecko, nie na dokumenty?
To tylko niektóre pytania w najbardziej wyczerpującej części pracy nauczyciela, które niestety na razie pozostają bez odpowiedzi.