Szkoła tonie w morzu dokumentacji szkolnej.

Coraz więcej aktów prawnym wymusza obowiązek pisemnego dokumentowania działań jednostek oświatowych.

Szkoła staje się coraz bardziej zbiurokratyzowana i przez to coraz mniej przyjazna uczniom i rodzicom.

Tworzenie dokumentów szkolnych to przykry obowiązek dyrektora oraz pracujących nauczycieli.

Pomimo ciągłych postulatów ze strony nauczycieli i dyrektorów szkół nadal brak jest konkretnych rozwiązań dotyczących zmniejszenia ilości dokumentacji szkolnej.

Ilość produkowanego papieru nie przekłada się na jakość edukacji.

Coraz częściej nauczyciele popadają w czarną rozpacz, gubiąc powoli wątek dotyczący odpowiedzi na pytanie, jakiego typu dokumenty powinien posiadać obligatoryjnie, na czym skupić swoje działania? 

W centrum edukacji jest przecież dziecko. To wokół edukacji dziecka skupiać się powinna cała praca nauczyciela.

Otwarta pozostaje dyskusja dotycząca odpowiedzi na pytanie, jakie pisemne dowody realizacji przez nauczyciela obowiązków zawodowych i statutowych zadań szkoły powinien nauczyciel mieć?

 Poniżej prezentuję listę dokumentów szkolnych.

Jest ona długa i wymaga dużego nakładu pracy ze strony nauczyciela. Praca to czas, który z powodzeniem mógłby być przeznaczony na pracę z uczniem.

  • świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia potwierdzające ukończone formy doskonalenia zawodowego przez nauczyciela;
  • dokumentacja innowacji pedagogicznej lub eksperymentu pedagogicznego;
  • publikacje;
  • rozkłady materiału/plany pracy dydaktycznej/plany wynikowe;
  • dokumentacja ewaluacji realizowanych programów;
  • programy nauczyciela i dokumentacja pracy w zakresie wszechstronnego rozwoju uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb;
  • protokoły rad pedagogicznych;
  • protokoły zebrań doraźnych i stałych zespołów nauczycielskich;
  • protokoły zebrań z rodzicami
  • dokumentacja świadcząca o współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz uczniów i oświaty, wolontariat;
  • dokumentacja potwierdzająca udział przygotowywanych przez nauczyciela uczniów
    w konkursach, zawodach, przeglądach, olimpiadach;
  • opracowania badań wyników nauczania;
  • sprawozdania z ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły w zakresie dotyczącym nauczyciela; arkusze obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela;
  • protokoły kontroli;
  • karty monitorowania procesów zachodzących w szkole;
  • arkusze obserwacji zajęć;
  • pochwały, skargi.

Jeżeli nauczyciel jest w trakcie awansu zawodowego, w trakcie którego dokonywana jest ocena jego dorobku zawodowego, dodatkowo wykazać należy następujące dokumentny:

  • opinia opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub kontraktowego;
  • sprawozdanie nauczyciela z realizacji planu rozwoju zawodowego wraz
    z dokumentacją potwierdzająca wykonanie zaplanowanych działań.

 

Właściwie każda decyzja dyrektora i nauczyciela podejmowana w szkole w kontekście edukacji uczniów znajduje odzwierciedlenie w dokumentach skrojonych na miarę sprawy.

Czy jest to konieczne?

Jak odchudzić dokumentacje szkolną? Jak sprawić, aby żmudne działania nauczycieli przy jej opracowywaniu były użyteczne? Jak doprowadzić do odwrócenia proporcji i nakierowania uwagi nauczyciela na dziecko, nie na dokumenty?

To tylko niektóre pytania w najbardziej wyczerpującej części pracy nauczyciela, które niestety na razie pozostają bez odpowiedzi.