Na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia rewolucji uległy sposoby komunikowania się między ludźmi.
Ma to ogromny wpływ na edukację, a przede wszystkim na pracę ludzi.
Do momentu wejścia obecnych uczniów na rynek pracy świat zmieni się jeszcze bardziej, ponieważ nieustająca transformacja jest synonimem przyszłości.
Jakie są zatem wektory rozwoju współczesnej szkoły?
Aby skutecznie zmieniać edukację, trzeba budować świadomość liderów oświaty w zakresie systemowych, metodycznych, a przede wszystkim całościowych rozwiązań dla współczesnej szkoły.
Wiele wzajemnie przenikających się elementów wspieranych narzędziami TIK to oblicze współczesnej szkoły, której głównym zadaniem jest budowanie kompetencji na miarę XXI wieku.
W klasie szkolnej uczą się razem uczniowie o różnym poziomie wiedzy, umiejętności, czy inteligencji. Udana lekcja to taka, w której każdy uczeń zdobędzie kompetencję szytą na własną miarę. Lekcja dostępna dla wszystkich uczniów jest marzeniem każdego nauczyciela.
Jak sprawić, aby każdy z uczniów uczących się w naszej klasie miał poczucie pewności oraz kontroli nad własnym procesem uczenia się?
Nowoczesne narzędzia.
Współczesne narzędzia TIK budują szereg możliwości indywidualnie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych uczniów.
Dostępność do nauki niezależna od barier fizycznych, społecznych i ekonomicznych to duże wyzwanie dla szkół na całym świecie.
Zróżnicowana klasa szkolna blokuje indywidualność uczniów.
Naprzeciw temu problemowi wychodzą narzędzia TIK dostosowane do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Personalizacja nauczania jest indywidualizacją jednocześnie. Zapewnia ona równy dostęp do nauki dla wszystkich uczniów. Każdy uczeń w klasie potrzebuje zindywidualizowanego podejścia dotyczącego czasu pracy, tempa, trudności zadań proponowanych przez nauczyciela.
UNESCO zaproponowało kilka praktycznych rozwiązań wspierających proces indywidualizacji w klasie szkolnej. Bazują one przede wszystkim na budowaniu kompetencji nauczycieli w zakresie personalizowania pracy uczniów. Indywidualizacja dotyczy również wyboru narzędzi, dostosowania programu nauczania oraz treści z podstawy programowej.
Nie ma jednego sprawdzonego sposobu uczenia. Modyfikacja praktykowanych sposobów uczenia jest jedyną możliwą drogą, którą powinien podążać nauczyciel. Uczniowie różnią się między sobą, stąd elastyczność nauczyciela, empatia oraz zrozumienie dla uczniów to podstawowa zasada organizowania lekcji z uczniami.
Osobista nauka uczniów, która na bieżąco śledzi ich postępy i daje informację zwrotną jest drogą do efektywności tej nauki i sukcesu ucznia.
Dostęp do zasobów wiedzy w dowolnym miejscu i czasie możliwy jest dzięki nowoczesnym narzędziom edukacyjnym, zwłaszcza w zakresie budowania zasobów wiedzy oraz kompetencji uczniów.
Szkoły są odpowiedzialne za zapewnienie uczniom łatwego dostępu do wiedzy w dowolnym miejscu i czasie. Możliwe jest to dzięki technologii cyfrowej wdrożonej za sprawą systemowych rozwiązań w szkole.
Współpraca.
Współpraca wielu instytucji, rodziców oraz podmiotów w lokalnym środowisku jest kluczowa dla budowania nowoczesnej szkoły.
Dzięki dobrej współpracy powstaje oczekiwana gotowość do zmian oraz motywacja do ich przeprowadzenia.
Wspólne cele, wartości społeczne sprzyjają rozwijaniu potencjału szkoły. Dzięki technologiom cyfrowym możliwe jest budowanie społeczności nastawionych na kreatywne i innowacyjne wykorzystanie zasobów osobowych, środowiskowych dla budowania jakości edukacji.
W zakresie współpracy warto zwrócić uwagę na kreowanie wspólnej wizji, przywództwo, wiodącą zmianę i innowację. Wspólny plan działań i konkretne zadania do wykonania budują wspólnotę osób wzajemnie uczących się.
Zmiana zaczyna się w momencie porozumienia i chęci działania. Dobra edukacja oparta jest na współpracy i chęci zmiany jakości na lepsze.
Wizja jest efektem współpracy i nieustającej ewaluacji, która ma na celu wypracowanie najbardziej efektywnych pożądanych rozwiązań kierunkowych na rozwój uczniów.
Innowacja równa się kreatywne myślenie, nie zawsze oznacza zastosowanie nowoczesnych cyfrowych technologii. Wspieranie innowacji jest podstawą transformacji szkoły.
Rozwój szkoły wymaga wielosektorowych oddziaływań całej społeczności szkolnej. Spójność celów prowadzi do jasnej wizji zmian pożądanych społecznie.
Na podstawie: https://education.microsoft.com/pl-pl/course/8a75e50e/overview