wizja szkoły, cele szkoły, koncepcja funkcjonowania szkoły, edukacja, szkoła, zmiana,

Zmiana zaczyna się od wizji oraz jasno sprecyzowanych celów kształcenia.

Cele nauczania oraz sprecyzowane efekty kształcenia mają znaczący wpływ na wizję szkoły.

Dokładnie sprecyzowana wizja szkoły pomaga określi strategie działania, które determinują osiągnięcie celów w wielu aspektach funkcjonowania szkoły.

Skuteczność jest ważnym wyznacznikiem jakości edukacji.

Zarządzenie placówką, przywództwo edukacyjne, model pedagogiczny, kapitał ludzki, inwestycje to elementy składowe wizji każdej placówki oświatowej.

W jaki sposób zdefiniować wizję szkoły i ustalić strategiczny plan działania, który doprowadzi do pożądanych zmian?

Szkoła w XXI wieku musi ulec transformacji.

Zmieniają się realia funkcjonowania świata, dzięki zdobyczom cyfrowym możliwa jest nauka w dowolnym miejscu i czasie. Współgra to z najnowszymi osiągnięciami z dziedziny neurobiologii. Według najnowszych badań ludzie uczą się najefektywniej, kiedy są zaangażowani w proces nauki oraz sprawia im ona radość.

Każda szkoła potrzebuje swojej indywidualnej wizji nauczania, która jest zależna od środowiska lokalnego, kultury organizacyjnej oraz uwarunkowań społecznych.

Każda zmiana jest trudna, ze względu na to, że burzy dotychczasowe status Quo.

Z przyczyn oczywistych musi zatem być przeprowadzona w oparciu o wizję, inspirowana zapałem osób chcących ją przeprowadzić oraz planem działania spójnym dla wszystkich członków społeczności.

Silne przywództwo szkoły to również jeden z kluczowych czynników transformacji.

Proces definiowania wizji szkoły, jest równie ważny jak jej sformułowanie.

Współpraca w odpowiedzi na kluczowe pytanie, m.in. „dlaczego potrzebujemy zmiany? ” wyznacza wspólne horyzonty zmian istotne potem dla sformułowania samej wizji.

Po co jest szkoła?

Szkoła jest dla edukacji uczniów w niej przebywających.

Dlaczego uczniowie chodzą do szkoły?

Żeby osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości.

W jaki sposób działać powinna szkoła, aby przyczyniać się do sukcesu edukacyjnego ucznia?

To już projektowanie zadań istotnych z punktu widzenia strategicznego planu działania, realizującego wizję.

Diagnoza, a więc opis stanu teraźniejszego jest ważnym momentem odniesienia w procesie kreowania wizji placówki.

Dokąd zmierzamy?

A więc opis stanu, w którym możliwe będzie poklepanie się po plecach i powiedzenie dobrą robotę wykonałeś.

Do wizji odnosimy cele skupione wokół wielu aspektów funkcjonowania szkoły.

Wizja jest wspólnym kierunkiem zmian dla różnych grup ludzi uczestniczących w procesie edukacyjnym.

Realizowane cele skupiają się na tym, co jest obecnie, ale również wyznaczają azymut rozwojowy zmian w szkole.

Ustalenie spójnej wizji holistycznej zmiany w szkole jest zadaniem niełatwym oraz systemowo trudnym do przeprowadzenia.

Projektowanie wizji zaczyna się od określenia obecnej sytuacji oraz wyznaczenia celów, gdzie chcemy dotrzeć.

Każda szkoła potrzebuje własnej spersonalizowanej wizji edukacji, która sprosta wyzwaniom XXI wieku, a więc umożliwi uczenie się uczniów w każdym miejscu i czasie.

Projektowanie wizji to proces dynamiczny, który jest złożony z określenia wizji, planowania strategicznego, implementacji oraz refleksji nad procesem.

Planowanie.

Planowanie, monitorowanie i ewaluacja pomaga w mierzeniu jakości wskaźników procesu transformacji w szkole. Daje również wytyczne do podążania bądź zmiany obraną ścieżką transformacji.

Ulepszanie procesu uczenia się uczniów jest ważnym czynnikiem mającym wpływ na edukację w szkole.

Często zmiana jakościowa skupiająca się personalnie na uczniach zawiera w sobie zmianę zachowań uczniów dotyczących ich nauki w szkole, w domu.

Zmiana paradygmatu kształcenia w XXI wieku jest kompatybilna ze zmianą wizji szkoły. Nowoczesne technologie wszechobecne w klasie szkolnej przesuwają odpowiedzialność za proces uczenia się na ucznia.

Transformacja sposobu, w jaki uczą się uczniowie, następuje samoistnie poprzez egzystencję ucznia w sieci.

Niezbędne informacje dla podnoszenia jakości pracy szkoły dają wyniki monitorowania i ewaluowania jej pracy.

Dzięki procesom monitorowania, ewaluowania pracy szkoły możliwe jest stworzenie jasnych osiągalnych wyników, wyznaczenie celów zmian ( kierunków zmian), oraz zaplanowanie strategii ich osiągnięcia.

Promowana jest również wartość dyskusji, zaangażowania liderów zmian, wzajemnych oczekiwań wraz z możliwością dokumentowania sukcesów.

zasoby: https://education.microsoft.com/pl-pl